Pszichológiai műveletek és marketing

Főbb pontok

A pszichológiai műveletek és a marketing viszonya elsőre távolinak tűnhet, pedig a két terület között számos átfedés van. Ha jobban belegondolsz, mindkettő az információ és az emberi motivációk kezeléséről szól. A különbség inkább abban rejlik, hogy amíg a marketing a gazdasági profitnövelés érdekében használja a befolyásolást, addig a pszichológiai műveletek a katonai célok elérését segítik. Mégis, a marketingkutatások során felhalmozott tudás óriási előny lehet a PSYOPS (Psychological Operations) számára, különösen a 21. században, amikor az online tér és az információs hálózatok folyamatosan változnak.

A modern marketing egyre kifinomultabb pszichológiai technikákat alkalmaz, hiszen a fogyasztói magatartás megértéséhez elengedhetetlen a célcsoportok érzelmeinek, gondolkodásmódjának és társadalmi-kulturális környezetének feltérképezése. Ha megfigyeled, a vállalatok komoly erőforrásokat fordítanak piackutatásra, demográfiai és szociológiai elemzésekre, hogy pontosan meghatározzák, milyen üzenetekkel tudják leginkább befolyásolni a fogyasztók döntéseit. A NATO-doktrínák és a katonai vezetők ugyanezt teszik, csak ők a hadszíntéren alkalmazzák az információs fölényt, a kiválasztott célcsoport mentális és érzelmi befolyásolása céljából. Egy 2014-es NATO-jelentés is arról számol be, hogy a katonai tevékenységek több mint 60%-ában alkalmaznak olyan módszereket, amelyek a polgári kommunikációból, illetve marketingből adaptált eszközökön alapulnak.

A PSYOPS középpontjában a meggyőzés és a befolyásolás áll, éppúgy, mint a reklám- vagy PR-kampányoknál. A különböző tájékoztatási és dezinformációs eljárások ugyanannak a spektrumnak a két végén helyezkednek el, hiszen a cél mindig az, hogy az üzenet eljusson a megfelelő közönséghez, és előnyös irányba változtassa a magatartásukat. A marketingben ezt nevezzük célcsoport-elemzésnek és pozicionálásnak, a katonai oldal pedig a PSYOPS-tervezés során végzi el ugyanezt, bár más eszközökkel és más környezetben. Dr. Haig Zsolt és Dr. Várhegyi István (2005) az információs hadviselésről szóló munkájukban egyértelműen rámutatnak arra, hogy a megfelelő információ megszerzése és elemzése a modern hadműveletek egyik legfontosabb komponense, mert nem csupán a fegyveres erők felállásáról és számáról van szó, hanem arról is, milyen érzelmek és vélemények uralkodnak az érintett célcsoportban.

A lélektani műveletek tervezésekor ugyanúgy definiálják a célokat, ahogy a marketingkampányban is kijelölöd, mit akarsz elérni a reklámokkal, hirdetésekkel, eseményekkel. A PSYOPS esetében a cél lehet például a helyi lakosság bizalmának megnyerése, a célország politikai vezetésének hiteltelenítése, vagy éppen a saját erők motiváltságának megerősítése. A marketing esetében a cél egyértelmű: a fogyasztó vásároljon, hűséges maradjon, vagy terjessze tovább a pozitív márkaélményt. Még ha eltér is a végső rendeltetés, a kommunikációs módszerek számos ponton egyeznek. Fontos, hogy a hallott, olvasott vagy látott tartalom hihető forrásból származzon, kapcsolódjon a megcélzott közönség belső vágyaihoz, ráadásul alakítson ki valamiféle érzelmi kapcsolódást is.

A marketing egyik leggyakrabban használt modellsorozata Maslow szükséglethierarchiájára épül, amely kimondja, hogy az emberi vágyak öt fő kategóriába sorolhatók (fiziológiai, biztonsági, szociális, megbecsüléshez kapcsolódó, önmegvalósítási). Maslow elméletét már a NATO is beépítette a PSYOPS-doktrínákba, hiszen a katonai alakulatoknak is érteniük kell, hogy melyik kultúrában melyek az elsődleges igények, és hogyan lehet ezekre hatni. Egy 2007-es, Mező Ferenc által publikált tanulmány szerint a lélektani műveletek egyik leghatásosabb formája éppen akkor valósul meg, ha ezeknek a szükségleteknek a felkeltését, vagy ellenkező esetben megvonását célozza. Ha például egy közösségnek nagyobb létbiztonságra van szüksége, akkor a PSYOPS kampányoknak érdemes olyan üzenetet sugallniuk, amely ezt a biztonságérzetet kínálja. Ugyanez működik a marketingben, amikor egy terméket azzal reklámoznak, hogy biztonságot és kiszámíthatóságot ad, mert tudják, hogy sok embernek ez a fontos.

A folyamat mindkét területen a helyzetfelméréssel indul. A marketingben ez a piackutatás, kérdőívezés, fókuszcsoportos interjú, a PSYOPS esetében hírszerzési adatok, kulturális-szociológiai elemzések, tereptanulmányok, az adott közösség hiedelmeinek és szokásainak megismerése. A lényeg, hogy tudd, kire akarsz hatni. Ezt követi a stratégiaalkotás, amelynek során rögzíted, hogyan jutsz el a kitűzött célig. A marketinges azt tervezi meg, milyen csatornákon, milyen üzenettel indítson kampányt, egy PSYOPS-tiszt ugyanígy kidolgozza, hogyan jusson el a célcsoporthoz a megfelelő információ: rádión, röplapokkal, internetes felületeken vagy akár szemtől szemben.

A 21. században kiemelkedő szerepet kap az online tér. Egy 2020-as NATO-kutatás szerint a hibrid hadviselésben egyre inkább előtérbe kerülnek a közösségi médiafelületek, mivel az emberek nagy része itt szerzi be a híreket és a háttérinformációkat. A marketingesek ezt már régen felismerték, és retargeting, influencer-együttműködések vagy éppen virális kampányok révén használják ki. A PSYOPS sem maradhat ki ebből, hiszen az online propaganda, a trollhadseregek és a hamis fiókok is mind bizonyítják: a harcmezők szépen lassan a kiber- és információs térbe tevődnek át. Ha nem vagy jelen ott, ahol a célközönség naponta több órát is eltölt, elkerülhetetlenül lemaradsz.

Csak 5775 Ft
kozepen

A marketingben kulcselem a visszacsatolás, vagyis a kampány hatékonyságának mérése. A pszichológiai műveletek vezetői is folyamatosan elemzik, hogyan reagál a célcsoport, és ha szükséges, módosítják az üzenetet, vagy új taktikai lépéseket dolgoznak ki. Míg a marketingesek a termékeladásokból, az online aktivitásból, a forgalmi adatokból és a brandépítés sikeréből következtetnek, a PSYOPS esetében a parancsnok figyeli, hogyan változik a helyi civil lakosság attitűdje, csökken-e az ellenállás, nő-e a saját erők iránti bizalom. Ez a folyamatos ellenőrzés és adaptáció az, amitől a PSYOPS stratégia valóban hatásos lehet.

Gyakran megesik, hogy a befolyásolás kifejezést negatív felhanggal emlegetik, és persze a manipulatív kampányok veszélyesek is lehetnek. Ugyanakkor a befolyásolás a társadalmi működés természetes része, és nemcsak háborús helyzetben, de még békeidőben is tapasztalhatod. A marketing sem csak eladni akar: számos kutató, köztük Philip Kotler is felhívja a figyelmet arra, hogy a modern marketingnek egyre felelősségteljesebb módon kell kezelnie a fogyasztók befolyásolását. A PSYOPS tervezőinek pedig nem szabad figyelmen kívül hagyniuk a hosszú távú következményeket, mert egy rosszul megválasztott üzenet felháborodást és ellenállást válthat ki a helyi közösségben.

A pszichológiai műveletek és a marketing tehát valóban eltérő célokat szolgálnak, de az emberi elme, a gondolkodási folyamatok és az érzelmek feltérképezése mindkettőben megjelenik. Azzal, hogy a marketingtechnológiák folyamatosan fejlődnek és átfogó társadalmi, szociológiai, pszichológiai kutatásokra épülnek, a PSYOPS is rengeteget tanulhat a civil szférából. A hadseregek számára éppúgy létfontosságú a gyors alkalmazkodás, mint a vállalatoknak a piacon: csak akkor lehet elérni a kitűzött célokat, ha tisztában vagy a befogadó közeg gondolkodásmódjával és érzékenységével.

Ha a marketing nézőpontjából közelítjük meg a katonai műveleteket, azt látjuk, hogy minden az információról, a meggyőzésről és a folyamat végrehajtásának hatékonyságáról szól. Minél nagyobb a technológiai fölény, minél több adat áll rendelkezésre a célközönségről, annál hatékonyabban tudsz kialakítani egy pszichológiailag is megalapozott stratégiát. Ugyanakkor az is lényeges, hogy az üzenet megfeleljen annak a kulturális, vallási, történelmi háttérnek, amiben a célcsoport él. Egy 2013-as tanulmány (Haig és szerzőtársai) kiemeli, hogy a kulturális tényezők ismerete sokszor fontosabb, mint a tisztán technológiai erőforrások, mert hiába vagy jelen nagy erőkkel, ha a helyi lakosságot nem sikerül megnyerned vagy legalább semlegességre bírnod.

Az információs korban a marketing és a pszichológiai műveletek egyre komplexebbé válnak. A termékeknél és a fogyasztói igényeknél már nem elegendő önmagában a minőség vagy az ár, épp úgy, ahogy egy katonai misszió sem támaszkodhat csupán a technikai fölényre. Mindkettőnek szüksége van arra a pluszra, hogy tisztában legyen az emberi motivációkkal, és azokra reagálva építsen stratégiai tervet. Ezt az érzékeny, emberközpontú megközelítést mind a marketing, mind a PSYOPS egyre nagyobb mértékben alkalmazza, hiszen kiderült, hogy a modern kommunikációs térben a légkör, a bizalom és az érzelmi kapcsolódás uralják a döntéshozatali folyamatokat.

A jövőben a két terület közötti együttműködés még szorosabbá válhat, hiszen mindkét irányból erős az igény a pszichológiai és a kommunikációs ismeretek bővítésére. A marketing megtaníthatja a katonai szervezeteknek, hogyan érdemes globálisan és mégis kulturálisan érzékenyen gondolkodni, a PSYOPS pedig átadhatja a helyzetfelismerés, a gyors reagálás és a kríziskommunikáció terén szerzett tapasztalatait. Meggyőződésem, hogy a két terület a jövőben tovább fogja formálni egymást, és olyan integrált megoldások születhetnek, amelyek akár gazdasági, akár katonai szempontból, de lényegesen átrajzolják azt, amit eddig a befolyásolásról gondoltunk. Szun-Ce tanácsa – „legyőzni az ellenséget harc nélkül” – ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy az információ és a meggyőzés a 21. század legmeghatározóbb erőforrásává válik, legyen szó reklámról vagy katonai hadműveletről.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025