Szakszerű gyógyszertári marketing

Főbb pontok

Képzeld el, hogy belépsz egy patikába, és bár elsőre minden ugyanolyan, mint régen, mégis érzed a különbséget a régi és az új szemléletű működés között. Talán már te is észrevetted, hogy a gyógyszertári tevékenység – ami korábban inkább csendes szakmai háttérmunkának számított – az utóbbi években egyre inkább hasonlít a klasszikus értelemben vett „üzleti” vagy „marketingorientált” hozzáálláshoz. Ma már sokkal többször hallod a „patikai akció”, „gyógyszerészi gondozás”, „egészségügyi szolgáltatás” kifejezéseket, és látod, hogy a patikák komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy vonzóbbá tegyék magukat a betegek, illetve a vásárlók szemében. Ez a változás lehetne kedvező és hasznos, feltéve, hogy az új megközelítés a szakmai-etikai normákat nem rendíti meg. Ezzel szemben Magyarországon jó ideig összeomlani látszott az a korábbi, szigorúbb szabályokon alapuló rendszer, ami elvileg garantálta a betegek érdekeit és a magas szakmai színvonalat. Az egyik legfőbb ok a 2006-ban bekövetkezett erőltetett liberalizálás volt, amire többen úgy emlékszünk, mint a szakmai és etikai káosz kezdetére.

Ha kicsit visszaugrunk az időben, láthatjuk, hogy a magyar gyógyszerellátás századfordulót megelőző múltja rendkívül szigorú törvényi szabályozásokkal indult. Ez a szigorúság a patikákat a közegészségügy élvonalába helyezte, amit a biztonságos működés, a betegek előtérbe helyezése és a pénzügyi visszaélések hiánya jellemzett. Érthető, hogy akkoriban nem volt téma a hálapénz, mert a rendszer alkalmas volt arra, hogy korrekt, kiszámítható keretek között tartsa a pénzügyi viszonyokat is. A gyógyszerészeknek komoly társadalmi megbecsülésük volt, és nem merült fel, hogy a diploma nélküli befektetők beleszólhassanak a szakmai döntésekbe. Az a mondás, hogy „a patika aranybánya”, később született, amikor a privatizációs időszakban némelyek megtapasztalták, milyen sok profitra tehetnek szert a patikai üzemeltetésből, főleg akkor, ha nem feltétlenül a hivatás és a betegek érdekei, hanem a gyors anyagi előnyök domináltak.

A gyógyszertári privatizáció a rendszerváltáshoz kapcsolódva kapott zöld utat, és a 80-as évek végén kezdett igazán beindulni. Voltak, akik teljesen jóhiszeműen, szakmai elkötelezettséggel vetették bele magukat a tulajdonszerzésbe, mert szerették volna biztosítani a betegek zökkenőmentes ellátását, és saját, független patikájukban kívántak dolgozni. Közéjük keveredtek azonban olyanok is, akiknek inkább a befektetési lehetőségek lebegtek a szemük előtt, és kevésbé érdekelte őket, hogy milyen komplex szabályok és szakmai szempontok védik a betegbiztonságot. A privatizáció kiteljesedésével Magyarországon mintegy másfél ezer állami patikát magánosítottak, és több mint félezer újat is alapítottak. Ezzel párhuzamosan a huszonvalahány megyei, illetve nagyvárosi gyógyszertári központot felszámolták vagy eladták, így a piac teljesen újszerűen kezdett szerveződni.

Ha visszagondolsz a 90-es évekre, bizonyára hallottál róla, hogy ekkor született a gyógyszertári törvény (1994. évi LIV. törvény), amelynek célja az volt, hogy átlátható és nyugat-európai színvonalú keretet adjon a működésnek. Ebben az időszakban kezdték megerősíteni a szakmai érdekképviseleteket, például ekkor jött létre a Magyar Gyógyszerészi Kamara külön törvénnyel (1994. évi LI. törvény). A jogszabályi környezet tehát – elvben – megállította volna a túlzottan üzletiesedő folyamatokat, hiszen a cél az volt, hogy szakmailag felkészült, diplomás gyógyszerészek vezessék a patikákat, és hogy a társadalom minél kevesebb veszteséggel zárja a változásokat. Az a kijelentés, hogy „tisztességtelen gazdasági tevékenység tilos”, bekerült a szakmai etikai kódexbe is, mert érzékelhető volt, hogy előfordulnak olyan, zsebszerződésekkel megtámogatott ügyletek, amelyekben gyógyszerészi diploma nélküli pénzügyi szereplők húztak hasznot.

A privatizáció után eltelt egy évtized, és a szakma már kezdett volna kicsit megnyugodni a változásokban, de 2006-ban bekövetkezett egy újabb törés. A hatalom azzal érvelt, hogy a „lakosság jobb ellátása érdekében” lazítani kell a szabályokon, hogy még több patika létesülhessen. Elkezdték hangoztatni, hogy a fiatal gyógyszerészek majd szabadabban alapíthatnak üzleteket, és a vidéki területeken is nagyobb lefedettség lesz, amiből elvileg a betegek profitálnak. Az ígéretek azonban ellentétben álltak a valósággal. A hirtelen és kényszerűen végigvitt „liberalizálás” azt eredményezte, hogy rövid idő alatt kaotikus helyzetek alakultak ki a piacon, a szakmai kompetencia csorbát szenvedett, és többek között megnyílt a tér azoknak a tulajdonosoknak, akiknek ugyan tőkéjük volt, de nem feltétlenül ismerték a gyógyszerészet szabályait. Egyes patikákban olyan helyzet állt elő, hogy a befektetőnek nagyobb beleszólása lett a mindennapi szakmai döntésekbe, mint a személyi jogos gyógyszerésznek. Ez a szakma számára felfoghatatlan, hiszen az egész hivatás egyik alappillére, hogy a gyógyszerész felel a betegek biztonságáért, az orvosokkal és más szakemberekkel együttműködve. Ha ez a rendszer felborul, akkor sem a beteg, sem a tisztességesen dolgozó gyógyszerész, sem a társadalombiztosítás nem jár jól.

Ebből a káoszból kezdett kivezető utat keresni a Magyar Gyógyszerészi Kamara. Mivel a szakmai érdekképviselet vezetői belátták, hogy a jogszabályi környezet mellett fontos a szakmai-etikai normarendszer erősítése is, létrehozták az Etikai Kollégiumot, ami kimondottan arra hivatott, hogy a lecsökkent gyógyszerészi kompetenciát, illetve az ebből fakadó zavarokat orvosolja. Ekkor kezdték el kidolgozni a Minőségügyi Kézikönyvet, amelyben kitérnek arra, mi a helyes vagy etikus gyógyszertári marketing, és hogy milyen normáknak kell megfelelnie egy patikának, ha a betegek és a társadalom valódi szolgálatát tekinti elsődlegesnek. Azt is megfogalmazták, hogy milyen új lehetőségek, kompetenciák és szerepek nyílhatnak a gyógyszerészek előtt, amennyiben a jogi szabályozás is támogatja ezt. Külföldi példák tanulmányozása során látták, hogy például az Egyesült Királyságban a Nemzeti Egészségügyi Rendszer (NHS) több mint kétszáz, konkrétan nevesített kompetenciát írt le a gyógyszerészekre vonatkozóan, amelyek egy része menedzsmenttel, más része pedig klinikai gyógyszeralkalmazással függ össze. Ebben az is benne van, hogy a gyógyszerésznek nem pusztán expediálnia kell, hanem gyógyszerinformációt is nyújtania, tanácsot adnia a betegeknek, és akár részt venni a kisebb, ritka betegségek kezelésének segítésében is.

Amikor Magyarországon 2006-tól mintegy kisöpörték a hagyományos kompetenciákat a törvényből, a szakma számára döbbenetes volt, hogy milyen gyorsan csúszhat át a gyógyszerellátás egy teljesen kereskedelmi fókuszú, haszonelvű modellbe. Ez a szemlélet a marketinget is sajátos módon értelmezte: hirtelen megnőtt a reklámok mennyisége, elszaporodtak a plakátok, a patikákban zárt láncú tévék futtatták a különféle hirdetéseket, és sok helyen a betegek érzékelték, hogy a pénztárcájuk lett a központi célpont, nem pedig az egészségük. A marketing természetesen jó dolog, ha a páciens érdekeit nem veszti szem elől, és a szakmaiságra épül. A gyógyszertári marketing feladata ugyanis a gyógyszerészi hivatás népszerűsítése, a megbízható és pontos tanácsadás ismertségének növelése, az egészségtudatosság szélesítése és az, hogy valóban olyan termékek vagy akciók kerüljenek előtérbe, amelyek a betegnek előnyt jelentenek.

A szakszerű marketing nem arról szól, hogy rávegyünk valakit, többet és feleslegesen vásároljon. A cél mindig az, hogy a beteg, ha már belép egy patikába, ne csak dobozokat kapjon, hanem valódi információt, megerősítést, szükség esetén figyelmeztetést és segítséget. Emiatt is bír nagy jelentőséggel a Kamara által kidolgozott szakmai-etikai audit, amelynek során a gyógyszertár önként vállalja, hogy kívülről is megvizsgálják a minőségirányítási folyamatait, szakmai standardjait, betegtájékoztatási és marketinggyakorlatát. A patika vezető gyógyszerésze ilyenkor részletesen bemutatja a belső rendszereket, kitér a betegadatok kezelésének módjára, a biztonsági protokollokra és arra, hogyan végzi a gyógyszerészi gondozást. Az audit eredményeként a Kamara mintegy „tanúsítványt” ad arról, hogy ez a patika megfelel a Minőségügyi Kézikönyvben lefektetett elvárásoknak. Ezzel a minősítéssel a betegek is láthatják, hogy az adott hely betartja a szakma szabályait, és valóban megbízható.

Csak 5775 Ft
kozepen

Az első hazai tapasztalatok szerint a szakmai-etikai audit nemcsak a betegek bizalmát erősíti, de a gyógyszerészekét is. Több olyan kisvárosban működő patika jelentkezett a rendszerbe, ahol a piac korábban erősen „szétzilálódott” a 2006-os liberalizálást követően. Egy 2012-ben végzett belső kamarai kutatás alapján az auditon részt vett gyógyszerészek több mint 70%-a úgy érezte, hogy az eljárás során kapott visszajelzések segítették abban, hogy jobban kontrollálja a forgalmazott termékek minőségét, javítson a dolgozók szakmai továbbképzésén és összehangolja az etikus marketingtevékenységet a betegek igényeivel. Ez kutatási eredménynek is tekinthető, hiszen a kérdőív kvantitatív adatokat is tartalmazott, és statisztikai módszerekkel értékelték a beérkezett válaszokat. Azt is megfigyelték, hogy az auditon átesett patikák utólag kevesebb etikai panasszal szembesültek, és a betegek körében javult a megítélésük. Ezek a tények arra engednek következtetni, hogy a szakmai minőségbiztosítás és a marketing ésszerű használata együttesen erősíti a gyógyszertárak hitelességét.

A Kamara célja ma az, hogy tovább szorgalmazza a gyógyszerészi kompetenciák bővítését, vagyis hogy a szakma ne szoruljon be pusztán a gyógyszerek kiadásának keretei közé. A közforgalmú patikákban dolgozó gyógyszerészek rengeteg egészségügyi tudással rendelkeznek, és megfelelő jogosultságokkal hatékonyabbá tehetnék a lakosság ellátását. Egyre több helyen terjed az az elképzelés, hogy a gyógyszerész segíthet a krónikus betegek állapotfelmérésében, vérnyomás- vagy vércukormérésben, sőt a terápiahűség követésében is. Ha mindezek az új szolgáltatások átlátható marketinggel párosulnak – vagyis ha nem az a cél, hogy valakit minél több készítmény felesleges beszedésére buzdítsunk, hanem hogy a gyógyszereit felelősen és a javára alkalmazza –, akkor a patikák valóban teljes értékű részesei lesznek az egészségügyi rendszernek. Ez a modell viszont türelmet és tervezést igényel. Nem elég, ha a patikus lelkes, mert ehhez szükség van a szabályozó hatóság, a betegeket finanszírozó egészségbiztosító és a teljes egészségügyi ellátólánc együttműködésére.

A nyugat-európai országok tapasztalatai azt mutatják, hogy a megfelelő szakmai keretrendszerrel és erős, független kamarai szabályozással megelőzhető a túlburjánzó kereskedői magatartás, és egyúttal fenntartható marad a patikák gazdasági működése is. Ezt a kettős célt hivatott elősegíteni a hazai szakmai-etikai audit, az Etikai Kollégium felállítása, valamint a „Magyar Gyógyszerészi Kamara Etikus Gyógyszertára” című pályázati rendszer. Ezek az intézkedések hosszabb távon visszahozhatják a hivatás megbecsülését, és újra visszaállhat az a rend, ami a régi, letisztultabb, de kevésbé széttagolt időszakban jellemezte a magyar gyógyszerellátást.

Nyilván nem lehet mindent egyik napról a másikra elérni, főleg mert a 2006-os reformok által okozott sebek és gazdasági károk sok évnyi munkával gyógyulhatnak be igazán. A Kamara azonban már megtette az első lépéseket. Megszületett a Minőségügyi Kézikönyv, amely egyértelmű leírást ad arról, mit tekintsünk gyógyszertári marketingnek, és milyen keretek között szabad és érdemes folytatni. Ebben a kézikönyvben külön kiemelik, hogy az OTC-termékek (vény nélkül kapható gyógyszerek) előretolása nem lehet öncélú, még akkor sem, ha a forgalom nagy részét jelentik a patikában. A hangsúlynak mindig a beteg érdekein és a biztonságos, hatékony terápián kell nyugodnia, ezért a marketingstratégiák kialakításában is kötelező a szakmai felelősség figyelembevétele. A helyszíni (on-site) marketing, legyen szó plakátokról, szórólapokról vagy éppen a digitális kijelzőkön futó tartalmakról, csak akkor lehet etikus, ha közérthető és valós információt ad a készítményekről, vagy az adott patika szolgáltatásairól. A félrevezető vagy túlzó állítások, a „mindenre jó” típusú csodaszerek reklámja a szakmai hivatást veszélyezteti, és rontja a társadalmi bizalmat a gyógyszerészet egésze iránt.

Ha figyelembe veszed, hogy a gyógyszerészek nem egyszerűen eladók, hanem egyetemileg képzett szakemberek, akik hat évnyi elméleti és gyakorlati képzés során készülnek fel a biztonságos gyógyszerellátásra, világossá válik, miért fontos az etikus marketing hangsúlyozása. Egy 2021-ben publikált hazai felmérés szerint a betegeknek több mint a fele először a patikában szembesül a gyógyszer alkalmazásának tényleges módjával, mellékhatásaival, és ott kérdez rá azokra a dolgokra, amelyekről az orvosi vizit közben esetleg nem esett szó. Ez a kutatás arra is rávilágított, hogy a betegek 62%-a kifejezetten igényli, hogy a patikus „tájékoztató, segítő” szerepben legyen jelen. Amikor pedig a patikákban azt tapasztalják, hogy a szakmai tanács szinte elmarad, és ehelyett csak valamilyen akciós készítményt ajánlanak, elégedetlenek lesznek, és romlik a hivatásról alkotott véleményük. Ezek a visszajelzések nyilvánvalóvá teszik, hogy a gyógyszertári marketingnek minden esetben össze kell kapcsolódnia az információátadással, a prevencióval és a beteg általános edukálásával.

Sok szakember bízik abban, hogy a Kamara és a patikák együttműködésével a gyógyszerészi kompetenciák visszaerősödhetnek. Ezzel megőrizhető a gyógyszerek biztonságos és ésszerű alkalmazása, és nem vész el az a több évtizedes tudás és tapasztalat, ami a magyar gyógyszerészetet korábban Európa élvonalába emelte. Kellenek persze olyan jogszabályok, amelyek újra nevesítik és megerősítik a személyi jogos gyógyszerész felelősségét a mindennapi működés során, de kellenek olyan piaci környezetet alakító elképzelések is, amelyek lehetővé teszik, hogy a patika ne a folyamatos anyagi túlélésért küzdjön, hanem legyen kapacitása a szakmai minőségre és a folyamatos fejlődésre koncentrálni.

Összességében az elmúlt években világossá vált, hogy a gyógyszertári marketingnek mindig együtt kell járnia egy szilárd szakmai és etikai háttérrel. Ha a marketing a beteg javát szolgálja, és a gyógyszerész továbbra is megőrzi kulcsfontosságú szerepét, akkor a patikákban nemcsak nő a forgalom, hanem mélyebb és tartósabb betegbizalom is kialakul. A Magyar Gyógyszerészi Kamara által létrehozott Etikai Kollégium és a szakmai-etikai audit talán a legfontosabb lépés ebbe az irányba, mert a patikák számára kézzelfogható rendszert és útmutatót ad, hogyan kell fejleszteni a belső folyamatokat, a betegtájékoztatást és a piaci megjelenést úgy, hogy közben nem esnek áldozatul a profit hajszolásának.

Ha sikerül a szakma és a társadalom szempontjából is működő modellt kialakítani, elkerülhető a pénzéhes strómanok feltűnése, és nem borul fel újra minden a túlzó liberalizálás vagy éppen ellenkezőleg, a merev túlszabályozás miatt. Ideális esetben a magyar gyógyszerellátás visszakaphatja azt a hírnevét, amire korábban méltán büszke volt. Te is érezheted majd, amikor bemész egy patikába: megkapod azt a minőséget és törődést, ami jár neked, mert a marketing, a szakmaiság és az etikus hozzáállás végre egyensúlyba került. Ez lenne a megújult, felelős és betegközpontú gyógyszerészet, ami egykor már létezett nálunk, és aminek a visszaépítése most is folyamatban van.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Entrepreneur Stressed over Failure

Így dolgozd fel a kudarcot, ha vállalkozó vagy

Vállalkozónak lenni izgalmas és inspiráló, ugyanakkor tele van bizonytalansággal és sokszor kockázattal. Lehet, hogy már megkaptad azt a “kedvenc” megjegyzést is: „Miért nem keresel inkább egy rendes, stabil állást?” Pedig te pontosan érzed belül, hogy a saját ötleted megvalósítása, a határok feszegetése és az új megoldások felfedezése az, amiért érdemes dolgozni. De mi történik, ha...
Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...

Itt érsz el

© Copyright 2025