Kognitív erőfeszítés, automatizmus és szakértelem

Főbb pontok

A legtöbben tapasztaltuk már, hogy vannak dolgok, amelyek „maguktól mennek”. Ilyen lehet a vezetés, a gépelés, egy sportmozdulat végrehajtása, vagy akár egy konkrét termék ismételt megvásárlása a boltban – anélkül, hogy tudatosan végiggondolnánk minden lépést és részletet. Ezt a jelenséget a pszichológia és a fogyasztáskutatás a kognitív automatizmus fogalmával írja le: amikor valamilyen mentális (vagy akár motoros) folyamat alig igényel tudatos erőfeszítést, gyorsan lefuthat, és nem használ sok kognitív kapacitást.

A kognitív terhelés (effort) és az automatizmus viszonya azonban sokkal összetettebb, mint egy egyszerű „kapcsoló” arról, hogy valami teljesen tudatos-e vagy éppen „robotpilóta-módban” zajlik. A folyamatok ugyanis folyamatosan változhatnak a tanulás, a gyakorlás és a fogyasztói tapasztalatok hatására. Ez a cikk részletesebben áttekinti, mit értünk automatizáltság alatt, hogyan alakul ez ki, milyen tényezők erősíthetik vagy gátolhatják, és legfőképp milyen előnyökkel vagy hátrányokkal jár a fogyasztói döntéshozatalban.

1. Az automatizmus fogalma

Számos szerző (Bargh, 1994; Hasher & Zacks, 1979, 1984; Logan, 1988; Shiffrin & Schneider, 1977) eltérő megközelítésből, de hasonló értelemben használja az „automatizmus” kifejezést: olyan mentális folyamatot jelölnek vele, amely

1. egy adott belső vagy külső ingerre válaszul jön létre,

2. minimális tudatos kontrollt és erőfeszítést igényel, és

3. rendkívül gyorsan lefut (szemben a hasonló, de tudatosabb, erőfeszítéses folyamatokkal).

Ezek a jellegzetességek jól megfigyelhetők a hétköznapi tevékenységekben is. Gondoljunk például arra, hogy egy gyakorlott sofőr kezdetben még nagyon tudatosan figyelte a pedálkezelést, a váltót, a kormányt és a többi forgalmi tényezőt, míg néhány év vezetés után sok minden szinte „magától” zajlik. Vagy vegyük a gyakorlott gépírást: a kezdőnek oda kell néznie a billentyűzetre, a profinak meg már szinte oda se figyel a betűkre, ujjai száguldanak a klaviatúrán.

A fogyasztói magatartásban ez hasonlóan működik. Sokan ragaszkodunk egy-egy jól bevált márkához, és nem fordítunk kognitív erőfeszítést a választási folyamatra, mert „tudjuk”, hogy úgyis ezt szoktuk venni. Vannak, akik egyes termékeknél (például mobiltelefonok, számítógépek, autók) már kifejlesztették azt a szintű magabiztosságot, hogy csak a lényegi információk alapján azonnal döntenek – lényegében egyfajta „gyors mintázatfelismerés” segítségével.

2. Automatizmus és szakértelem: a tanulás szerepe

A pszichológiai kutatások szerint az automatizálódás kétféle úton jöhet létre:

1. „Hard wired” folyamatok, azaz öröklött (vagy a fejlődés során igen könnyen kialakuló) automatizmusok – például a reflexek vagy a gyakori ingerek automatikus észlelése, mint a gyakori szavak felismerése.

2. Ismétlés és gyakorlás során létrejövő folyamatok. Ebben az esetben a kezdetben tudatos, erőfeszítést igénylő cselekvés fokozatosan, többszöri ismétlés nyomán válik automatikussá (Logan, 1988; Bargh & Chartrand, 1999).

A fogyasztói szokások jelentős része ez utóbbi kategóriába tartozik. Kezdetben a „novícius” fogyasztó nagyon figyel minden részletre, például mik a termék fő tulajdonságai, hogyan kell használni. Aztán, ahogy nő a tapasztalat, egyre kevesebb kognitív kapacitást kell fordítani az adott feladatra, és beindul az automatizmus. Gondoljunk csak a következő folyamatokra:

Vásárlás rutinjai: mindig ugyanazt az útvonalat járjuk be a boltban, és ugyanazokat a márkákat emeljük le a polcról.

Termékhasználat: az első okostelefonunkon sokat kísérleteztünk, míg megtanultuk a beállításokat, de a harmadiknál már rutinból tudjuk, mit hol találunk.

Asszociatív hívás (pl. ha meglátjuk egy logót, azonnal beugrik egy sor pozitív vagy negatív emlék).

Az ilyen tanulás nagyrészt támogatja a „tökéletes világ” elképzelést (H1: „a tapasztalat tanuláshoz vezet”), hiszen az ismétlés és gyakorlás valóban könnyíti a döntést. Ugyanakkor (H2: „javul-e a fogyasztói jólét?”) már árnyaltabb kérdés, mert megeshet, hogy a megszokott rutin elzárja előlünk az új lehetőségeket, és így nem feltétlenül a legjobb terméket vagy a legjobb ajánlatot választjuk. Ha például automatikusan egy drága, régi jól bevált márkát veszünk, nem biztos, hogy észrevesszük a kedvezőbb árú vagy minőségibb versenytárs megjelenését.

2.1. Szándékos kontra nem szándékos automatizmus

Bargh és Chartrand (1999) nyomán kétféle automatizálódási folyamatot különböztetünk meg:

Szándékos: amikor a cél kifejezetten az adott készség elsajátítása (például megtanuljuk kezelni a DJ-pultot, hogy profik legyünk). Ilyenkor a gyakorlás tervezett, célorientált, és tipikusan a teljesítményünk valóban javul.

Nem szándékos: egyszerűen mindig ugyanazt a döntést hozzuk ugyanabban a helyzetben, s ez rutinná válik. Ez lehet hasznos (gyors vásárlási folyamat, kevesebb mentális teher), de lehet hátrányos is (lemaradunk az újdonságokról, át is verhetnek, mert nem figyelünk a friss információkra).

3. Az automatizmus pozitív hatásai: gyorsaság, stresszmentesség és „flow”

Beilock és Carr több kutatásban (2001, 2004) azt találták, hogy a magas szintre fejlesztett, automatizált készségek csökkentik a „choking under pressure” jelenséget (amikor a személy hirtelen leblokkol stresszhelyzetben). Például golfputtolásnál vagy bonyolultabb matematikai feladatoknál a gyakorlott személy kevésbé pánikol a tét vagy a figyelő emberek miatt, hiszen a mozdulatok/feldolgozás már nagyrészt „kézre áll”. A fogyasztói szituációkban is jelen lehet ez a nyomás: gondoljunk egy értékesítési helyzetre, ahol időkorlát, barátok nyomása vagy a kereskedő sürgetése feszültté teheti a döntést. Aki automatizáltan tudja elemezni a számokat (pl. hitelkalkuláció, kedvezmény mértéke), az könnyebben és kevésbé stresszesen dönt.

Ugyanakkor Beilock et al. (2004) rávilágítottak, hogy a motorikus készségek esetén a túlzott önmegfigyelés (ha hirtelen mégis mindent tudatosan akarunk irányítani) árt az amúgy remekül bejáratott automatizmusnak. Ebből fakadóan, ha szakértői módon használjuk a terméket (például autóvezetés), egy extrém stresszhelyzetben még rosszabbul is teljesíthetünk, ha hirtelen túlgondoljuk a mozdulatokat. Látható tehát, hogy az automatizmus általában jó, de bizonyos körülmények között mégis bezavarhat a teljesítménybe, ha a figyelem túlzottan rászegeződik a korábban automatikus részfolyamatokra.

4. Az automatizmus negatív hatásai: gondolkodás nélküliség, túlzott megszokás és rejtett célaktiváció

4.1. Automatikus márkaválasztás és az innovációk figyelmen kívül hagyása

Ha valaki mindig ugyanazt a márkát veszi meg, az kétségtelenül megkönnyíti a boltban a döntést, hiszen azonnal nyúl a jól ismert csomag után. Ez az egyszerűség azonban olykor árthat a fogyasztó jólétének (H2), mert kiesik a látóköréből egy új, akár jobb minőségű vagy kedvezőbb árú termék, és lemaradhat a fejlődésről.

4.2. Automatikusan aktiválódó célok

Bargh és munkatársai (Chartrand & Bargh, 1996; Kay et al., 2004) kimutatták, hogy bizonyos tárgyak (pl. egy aktatáska a tárgyalóban) önkéntelenül versengő (kompetitív) célt hívhatnak elő. Ha pedig ez a cél nem tudatos, nehezebben szabályozzuk, mikor kellene együttműködnünk (kooperáció) és mikor versengenünk (kompetíció). Fogyasztói helyzetben ez például azt jelentheti, hogy valaki a tudattalanul bekapcsoló cél miatt kevésbé figyel a családi közös igényekre, és inkább egyéni érdeket követve vásárol.

Ilyenkor az automatizmus attól függően lehet jó vagy rossz, hogy mennyire illeszkedik az adott helyzethez. Ha a cél pontosan megegyezik a nyíltan vállalt (explicit) igényünkkel, akkor előnyös, hogy nem kell végigmenni a teljes racionális elemzésen. Ha viszont ellentétes vele (pl. valójában egy olcsóbb megoldást keresnénk, de a presztízscél rejtve bekapcsol), könnyen rossz döntést hozhatunk.

5. Hogyan befolyásolja mindezt a fogyasztói szakértelem?

A szakértelem kialakulásának egyik kulcsa éppen az, hogy a folyamatok (például a termékjellemzők felismerése, a fontosabb paraméterek súlyozása) automatikussá válnak. A „novícius” fogyasztónak még minden plusz információ külön kognitív terhelés, míg a szakértőnek ezek egy része szinte automatikusan jelentkezik a fejében. Ez alapján azt gondolhatnánk, hogy a szakértelem mindig jobb eredményeket hoz (H2). Ez azonban – ahogy többször láttuk – csak részben igaz.

5.1. A tanulási ív és az erőfeszítés csökkenése

Logan (2002) szerint a folyamat akkor válik automatizmussá, ha bizonyos ingerekre mindig ugyanaz a válasz jelenik meg újra és újra. A fogyasztói szakértelem esetén ugyanígy: ha többször összehasonlítottuk a laptopok paramétereit, és rendszeresen sikerült jó döntést hozni, idővel a laptopvásárlás során gyorsan, alig tudatosan „kisakkozzuk”, melyik modell passzol hozzánk. A nehézség abban rejlik, hogy ha a piaci vagy a saját preferenciáink megváltoznak, akkor frissíteni kellene a folyamatainkat, s ez a frissítés gyakran nem történik meg automatikusan.

5.2. Dajka Gábor véleménye

Én, Dajka Gábor, marketingszakértő, az Online Marketing és Pszichológia könyv szerzője, azt tapasztaltam, hogy a szakértelem és az automatizmus kialakulása a piaci szereplőknek is kettős kihívás. Egyrészt nagyon jó, ha a törzsvásárlók „automatikusan” ragaszkodnak a márkához, nem viszik el más hirdetési felületek vagy a konkurencia ajánlatai. Viszont hosszú távon – a vállalatoknál is – fennáll a veszélye, hogy ha a vásárlók (vagy a cégen belüli munkatársak) túlságosan automatizált módon dolgoznak, nem vesznek észre új információkat, és a piac változásaiban lemaradhatnak. Gyakran segít, ha tudatosan beépítünk egy „megkérdőjelező” vagy „újraértékelő” lépést a folyamatainkba, hogy néha kilépjünk az automatizmus kényelméből.

6. A „choking” és a túlzott figyelem ellentmondásos hatásai

Egy érdekes ellentét: a szakértők gyakran azért teljesítenek jobban, mert kevesebb tudatos erőfeszítéssel, gyors mintázatfelismeréssel dolgoznak. Ugyanakkor, ha nyomás alatt hirtelen túl sokat gondolkodnak a korábban automatikus részfolyamatokon, akkor paradox módon rosszabbul teljesítenek („choking”). Ez tipikusan a motoros készségekben figyelhető meg, de analógiaként a fogyasztói döntéseknél is megeshet, hogy valaki hirtelen összeomlik, ha mesterségesen megzavarják a bevált, automatizált stratégiáját. Ilyen lehet például egy nagyon agresszív értékesítő, aki hirtelen elbizonytalanít, és a szakértő előző biztos rutinja „elillan”.

7. Gyakorlati következtetések: mikor és hogyan hasznos az automatizmus a fogyasztói döntésekben?

7.1. Hasznos lehet

Időmegtakarítás: Ha tudjuk, hogy mindig ugyanaz a termék felel meg (pl. ásványvíz), jó, ha nem kell újra és újra minden paramétert megvizsgálni.

Csökkenti a kognitív terhelést: Sok döntést hozunk naponta, így a rutin megóv a mentális kimerüléstől.

Stresszhelyzet kezelése: Mint láttuk, automatikus folyamatok kevésbé hajlamosak a nyomás alatti szétesésre, legalábbis a motoros és egyszerűbb döntési helyzetekben.

7.2. Káros lehet

Elavult információk: Ha nem frissítjük a tudást, a rég bevált márkánál maradunk, akkor is, amikor egy új termék sokkal jobb lenne.

Félrevezető célaktiváció: Bizonyos asszociációk (tárgyak, szimbólumok) öntudatlanul olyan célokat ébreszthetnek, amelyek ellentétesek a racionális érdekeinkkel.

Túlzott reflex: Elveszíthetjük az újdonságra való nyitottságot, ami a hosszú távú elégedettség rovására is mehet.

8. Összegzés és további irányok

A kognitív erőfeszítés, az automatizmus és a fogyasztói szakértelem szoros kapcsolatban állnak. Az ismétlés, a gyakorlás és a tapasztalat egyfelől segíthet a gyors, hatékony döntéshozatalban, csökkenti a kognitív terhelést és a nyomás alatti hibázási esélyt. Ez a „tökéletes világ” látásmód szerint (H1) valóban megtörténik: tanulunk a múltbeli tapasztalatainkból, és gyakorlottabban reagálunk. Másfelől azonban nem mindig javítja a fogyasztói jólétet (H2), mert fennáll a veszély, hogy a megszokott, automatikus minták miatt nem vesszük észre, ha a piacon változott valami, vagy épp rejtett célok, elavult reflexek irányítják a döntésünket.

Az, hogy milyen szituációban válik az automatizmus előnyössé vagy hátrányossá, függ:

A feladat jellegétől: motoros készségek, bonyolult matematikai feladatok, egyszerű rutindöntések vagy összetett, sokszempontos vásárlási helyzetek.

A fogyasztó motivációjától: vajon tudatosan keresi-e az új információkat, vagy inkább kényelmes a rutinszerű megoldás.

A külső nyomástól: ha túl nagy a tét, a szakértő is lebénulhat, de a rendszerint alkalmazott automatizmus meg is óvhat a pániktól.

A jövőbeli kutatásoknak érdemes tovább vizsgálniuk például:

1. Hogyan fejleszthető tudatosan a „pozitív automatizmus”? Azaz miként gyakorlunk úgy, hogy közben kritikusak is maradunk, és időnként felülvizsgáljuk a rutinjainkat.

2. Milyen módon lehet kezelni a rejtett célok és a tudattalan befolyások szerepét, hogy a fogyasztók valóban a saját, valódi érdekeikkel összhangban válasszanak terméket.

3. Milyen oktatási vagy marketingeszközökkel segíthetjük, hogy a szakértelem ne járjon együtt téves magabiztossággal, és hogy a vásárlók megtanulják felismerni, mikor érdemes kilépni a megszokott sémákból.

Konklúzió: Az automatizáltság a fogyasztói döntéshozatalban olyan kettős erő, amely egyszerre lehet áldás és átok. Aki tisztában van azzal, hogyan működik ez a folyamat – például ismeri a rejtett célaktiválások vagy a túlzott rutinkövetés veszélyeit –, az képes tudatosabban irányítani a fogyasztói magatartását. A szakértelem kialakulása nagy előnyt jelenthet, de csak akkor, ha időről időre frissítjük a tudásunkat és ellenőrizzük, hogy az automatizált rutinok tényleg az aktuális helyzetnek felelnek-e meg. A valódi fogyasztói jólét (H2) ugyanis nem magától következik be, hanem annak függvénye, hogy mennyire adaptívan tudunk élni a rutinjainkkal – és nem ragadunk-e bele a régi, megszokott mintáinkba egy folyton változó piaci környezetben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Entrepreneur Stressed over Failure

Így dolgozd fel a kudarcot, ha vállalkozó vagy

Vállalkozónak lenni izgalmas és inspiráló, ugyanakkor tele van bizonytalansággal és sokszor kockázattal. Lehet, hogy már megkaptad azt a “kedvenc” megjegyzést is: „Miért nem keresel inkább egy rendes, stabil állást?” Pedig te pontosan érzed belül, hogy a saját ötleted megvalósítása, a határok feszegetése és az új megoldások felfedezése az, amiért érdemes dolgozni. De mi történik, ha...
Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...

Itt érsz el

© Copyright 2025