A marketingcsatornák kiválasztása

Főbb pontok

Képzeld el, hogy szeretnél eljuttatni a saját termékedet vagy szolgáltatásodat azokhoz a vevőkhöz, akik valóban hasznát vehetik. Elsőre talán azt gondolnád, csak meg kell hirdetni a weben vagy ki kell rakni a polcra, és minden megy magától. A valóság viszont az, hogy a disztribúciós folyamat igen összetett: több szervezeten, útvonalon és közvetítőn is keresztüljuthat a terméked, mire a végső fogyasztó megfoghatja, megkóstolhatja vagy kipróbálhatja. Ez a folyamat kapja a „marketingcsatorna” nevet, és jóval többről szól annál, hogy „van egy szállító, aztán jön egy raktár, majd egy bolt”. A helyes csatornaválasztás és a csatorna elemeinek irányítása alapjaiban határozhatja meg a sikeredet. Nem véletlen, hogy sok vállalkozás azért küzd, hogy a terméke szem előtt legyen a polcon, vagy a partnerei hogyan képviselik őket az értékesítés során.

Ha alapvetően csak a közvetlen kapcsolatot választod, vagyis te magad adod el a végső fogyasztónak a terméket (például a saját webáruházadból vagy egy boltodból), akkor zéró szintű csatornáról beszélünk. Ilyenkor minden a te kezedben van, te felelsz az értékesítés minden részletéért, és általában jobban ismered a vevődet. Ugyanakkor a logisztika, a készletezés, az ügyfélkezelés teljes terhe is rád esik. Ha pedig nagyobb piacot akarsz lefedni, könnyen szembesülsz azzal, hogy egyedül nem tudsz minden vásárlót megszólítani: nincs elég embered, üzleted vagy raktárad ahhoz, hogy több ezer (vagy tízezer) vevőt kiszolgálj. Ekkor jelennek meg a közvetítők, akik többféle formában segíthetnek: lehetnek nagykereskedők, kiskereskedők vagy ügynökök. Sokan attól félnek, hogy ha bevonnak egy plusz szereplőt, akkor vékonyabb lesz a profit, hiszen a közvetítő is keresni akar. De valójában érdemes végiggondolni, hogy a közvetítő mekkora extra értéket teremt például azzal, hogy lerövidíti az adásvételek számát, hatékonyabb logisztikát biztosít, és szétszórja a termékeidet sok-sok eladási ponton.

A fogyasztási cikkek piacán sok a potenciális vevő, akik általában szétszórtan élnek, és nem kimondottan mély kapcsolatra vágynak a gyártóval – nekik lényeg, hogy könnyen, kényelmesen hozzáférjenek a termékhez. Ilyenkor gyakran találkozol olyan csatornákkal, amelyekben nagykereskedő és kiskereskedő is beékelődik a gyártó és a vásárló közé. Például a gyártó eladja a raklapnyi árut a nagykernek, a nagyker kisebb mennyiségben továbbadja a kiskernek, és a kisker végül az üzletében kipakolja a polcra, ahol a fogyasztó leemelheti. Természetesen vannak rövidebb megoldások: ha csak egy kiskereskedővel dolgozol, akkor egyszintű csatornáról van szó, ha pedig a gyár közvetlenül a fogyasztónak értékesít, az zéró szintű. Minél többen vannak a láncban, annál több lépést kell koordinálnod, és annál több szereplő részesedik a haszonból.

Az ipari termékeknél – például gépeknél, alkatrészeknél – jellemzően kevesebb a vevő, de sokkal erősebb kapcsolat alakul ki közted (mint szállító) és a vállalati felhasználó között. Mivel az ipari termékek gyakran bonyolultak, nem csoda, hogy a cégek alaposan meg akarják ismerni egymást, mielőtt többmilliós beruházást hajtanak végre. Emiatt a csatorna általában rövidebb (például zéró vagy egyszintű). Nincs szükség arra, hogy a terméket egy országos nagykereskedő „turnéztassa”, mert célzottan csak néhány tucat (vagy néhány száz) specializált cég lehet a potenciális vevő. Ilyen esetekben az ügynök vagy bróker lehet a megoldás, aki jól ismeri az iparágat, és pontosan tudja, melyik nagy cégnek lehet rá szüksége. A szolgáltatásoknál ugyancsak igaz, hogy rendszerint rövidebb a csatorna, mert nem egy fizikailag kézzelfogható termékről beszélünk, és a személyes kapcsolat, a helyszíni megjelenés vagy a folyamatos konzultációk miatt egyszerűbb, ha közvetlenül intézed az értékesítést. Némelyik szolgáltató azonban bevonhat közvetítőket (mondjuk biztosítási ügynököket), akikkel szélesebb körhöz juthat el, de még így is ritka a hosszú csatornalánc.

Ha a kiskereskedelem világába pillantasz, láthatod, hogy ott is számtalan formátum létezik a szaküzletektől (például egy húsbolt vagy egy műszaki cikk bolt) a diszkontokon át a hipermarketekig. Más az üzleti modellje egy sarki kisboltnak, mint egy országos hálózattal működő multi áruháznak. A diszkontok alacsony árakat és kisebb választékot kínálnak, míg a hipermarketek nagy alapterületen még szélesebb kínálatot tartanak. A bolt nélküli kiskereskedelem is népszerű: rengetegen vásárolnak interneten, vannak, akik a televíziós reklámok hatására, vagy épp MLM-rendszeren keresztül jutnak hozzá a termékekhez. Minden kiskereskedelmi modellnek megvannak az előnyei és hátrányai – a lényeg, hogy a saját termékedhez vagy szolgáltatásodhoz illő csatornát keresd. Sok márka például inkább szaküzletekben akar jelen lenni, hogy prémiumérzetet keltsen (lásd: egy luxusparfüm), míg más termékeket a széles tömegpiacra szánnak, ezért minden supermarketben ott szeretnének lenni.

Csak 5775 Ft
kozepen

Miért éri meg bárkinek a közvetítők bevonása? Hát azért, mert gyakran ők csinálják meg azt a speciális munkát, amihez a gyártónak vagy a szolgáltatónak nincs kapacitása. Egy nagykereskedő például szállítmányozási és raktározási szakértelemmel bír, beszerzési és értékesítési hálózattal rendelkezik, amit te nem tudnál egyik napról a másikra felépíteni. A kiskereskedő lehetővé teszi, hogy a terméked eljusson olyan fogyasztókhoz is, akikkel te közvetlenül soha nem találkoznál. Egy ügynök megkímél attól, hogy neked kelljen hideghívásokkal és tárgyalásokkal fáradoznod, miközben te a gyártásra és fejlesztésre összpontosíthatsz. Emellett a közvetítők gyakran biztosítanak speciális szolgáltatásokat, mint az ügyfélszolgálat, a termék bemutatása, a tanácsadás vagy a telepítés.

A csatorna kiválasztásakor gondold végig, kik a vásárlóid, mennyire területi kiterjedésű a piacod, szükséged van-e szakosodott partnerekre, és mit várnak el az emberek. Ha például egy high-tech berendezést kínálsz, aminek összetett a működése, akkor sokkal nagyobb hangsúlyt helyezhetsz egy ügynökre, aki képes megértetni a vásárlókkal, hogy miért éri meg ezt megvenni. Vagy épp ellenkezőleg, ha egy tömegterméket árulsz – mondjuk egy népszerű üdítőitalt –, akkor kritikus, hogy a lehető legtöbb helyen elérhető legyél, így a kisker és nagyker partnerek egész hálózatával kell együttdolgoznod.

A csatornák irányítása és felügyelete pedig legalább annyira fontos, mint a kiválasztás. Ha nem figyelsz rá, hogy a közvetítőid hogyan végzik a munkájukat, simán előfordulhat, hogy a bolt hátsó polcára száműzik a termékedet (vagy éppen a webshopban nem jelenítik meg kiemelt helyen), így a vevők alig találkoznak vele. Vagy az ügynök nem fektet elég energiát a promócióba, mert egyszerre több márkát is képvisel. Van, aki szerződéses feltételekkel, bónuszokkal, ösztönzőkkel, rendszeres tréningekkel próbálja motiválni a közvetítőket. Az is előfordul, hogy egy termelő vállalat saját leányvállalati nagykereskedést és saját bolthálózatot épít, hogy jobban kontrollálja a folyamatot – ilyenkor vertikális integrációról beszélünk.

Végső soron a marketingcsatornák kiválasztása stratégiai kérdés. A csatornahálózat befolyásolja, milyen gyorsan jutsz el a vevőkhöz, mennyire lesznek lojálisak, sőt azt is, hogyan tudsz reagálni a versenytársak lépéseire. A közvetítőkkel való partnerség ápolása éppen ezért kiemelt feladat, hiszen rajtuk múlik, milyen arcot mutat a márkád „ott kint” a piac felé. Érdemes folyamatosan ellenőrizni, hogy a csatorna működik-e, a szereplők elégedettek-e, és vajon a vevők tényleg úgy kapják meg a terméket, ahogy azt elképzelted. Ha a külső körülmények – például a digitális átállás vagy a nemzetközi logisztika átalakulása – változik, a csatornádat is hozzáigazíthatod. A bolt nélküli értékesítés és a közvetlen online kapcsolatok térhódítása megmutatta, milyen gyorsan alakulhat át a disztribúció világa. Sokan, akik korábban számos kereskedőn keresztül dolgoztak, ma már webshopon át is értékesítik az árukat, vagy épp fordítva, az online térből visszatérnek fizikai megjelenésre egy pop-up üzlettel, ha a vevőik igénylik a személyes találkozást.

Akárhogy is, mindig arról van szó, hogyan jutsz el a megfelelő mennyiséggel, a legjobb minőséggel, a legoptimálisabb költségek mellett, oda, ahol a vevő valóban lát és dönt. A csatornák nem csupán egy passzív folyosót jelentenek a termék útján, hanem kapcsolatokat, kölcsönös érdekeket és partneri együttműködéseket is. Ha jól menedzseled ezt az ökoszisztémát, a vállalkozásod rugalmasságot, piaci lefedettséget és hatékonyságot nyer. Ha pedig elhanyagolod a disztribúciós oldalt, még a legmenőbb termék is könnyen a raktárban porosodhat. Végül mindig a fogyasztók döntenek, kitől és milyen feltételekkel vásárolnak – a marketingcsatorna tehát akkor a legerősebb, ha a vevő végül úgy érzi, könnyű volt, gyors volt, kényelmes volt a beszerzés, és a termék megfelel az elvárásoknak. Ezt a minőséget a gyártó és a közvetítők együtt hozzák létre, és ettől lesz igazi csapatjáték a disztribúció.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hotel Living Room With a View

Online PR tanácsok hotelek

A szállodaipar és a vendéglátás történetében évszázadok óta kiemelt szerepe van az imázsépítésnek, hiszen a vendégeknek már a látogatás előtt is kialakul egy elképzelésük arról, hogy mire számíthatnak a kiválasztott hotelben. Ez a „szájhagyomány útján” épülő reputáció régebben elsősorban a barátok és ismerősök ajánlásán alapult, manapság azonban – a digitális forradalomnak köszönhetően – szinte minden...
Student studies accessories

A tudás, mint versenyelőny

„Tudás marad az egyetlen versenytársak által nem másolható, tartósan megőrizhető előny a szervezetek közötti versenyben.” Ezt a gondolatot akkor érthetjük meg igazán, ha belehelyezkedünk a modern üzleti környezet valóságába. A mai világban a technológia elképesztő sebességgel fejlődik, a globalizáció fokozza a verseny nyomását, és a fogyasztók elvárásai is napról napra magasabbra kerülnek. Az a vállalat,...
Businesswoman and businessman meeting in office

A radikális változások kora a szervezetekben

Manapság szinte napi szinten érzékelhető, hogy a „csak eladni akarok” szemlélet már messze nem elég a piacon maradáshoz. A globalizáció, a digitalizáció és a dinamikusan változó vásárlói igények olyan tempót diktálnak, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt. A folyamatos verseny, a technológiai fejlődés és az ügyfelek egyre kifinomultabb elvárásai azt kívánják, hogy ne csak utánkövetői legyünk a...
Woman selling ice cream in the shop

Miért nem elég ma már csak „eladni”?

Manapság egyre többször hallani, hogy az „én csak eladni akarok” hozzáállás már korántsem elég a vállalati sikerhez. A verseny annyira felgyorsult, a piacok olyan gyorsan változnak, hogy azok a szervezetek maradnak talpon, amelyek nemcsak követik a környezet változásait, hanem képesek azokat megelőzve, proaktívan reagálni. Arie De Geus, a Royal Dutch/Shell egykori fő tervezője már évekkel...

Itt érsz el

© Copyright 2025