A munka- és szervezetpszichológia rövid története

Főbb pontok

A munka- és szervezetpszichológia (Industrial and Organizational Psychology, röviden I–O pszichológia) jelenleg az alkalmazott pszichológia egyik legmeghatározóbb területe. Korunkban a cégek, szervezetek és intézmények széles köre fordul a pszichológiához, hogy hatékonyabb toborzási és kiválasztási módszereket, vezetési modelleket, képzéseket és motivációs stratégiákat dolgozzanak ki. Azonban ez a terület nem mindig volt ennyire „holisztikus” és kifinomult. A történet az 1800-as évek vége felé kezdődött laboratóriumi kezdeményezésekkel, folytatódott az ipari termelékenység központi kérdéseivel, majd lassan kiterjedt a munkavállalók emberi igényeire, a csapatok dinamikájára, s végül a mai napig tartó, komplex és szerteágazó I–O pszichológiát eredményezte.

A következő átfogó – több mint 20 000 karakter terjedelmű – ismertető célja az amerikai I–O pszichológia fejlődésének nagyobb állomásait áttekinteni (nagyjából 1876-tól egészen az 1964-es polgárjogi törvényig), miközben felvázoljuk a fontosabb kutatókat, elméleti irányzatokat, módszertani újításokat és azt is, hogyan formálták a társadalmi-gazdasági körülmények e terület alakulását. Mindeközben fontos szem előtt tartani, hogy hasonló folyamatok a világ más tájain (például Nagy-Britanniában, Németországban, Hollandiában) is lezajlottak, bár a legismertebb – és talán a legnagyobb lendületű – fejlődés az Amerikai Egyesült Államok nevéhez köthető.

1. Kezdetek (1876–1930)

1.1 Wilhelm Wundt és a laboratóriumi pszichológia

Az 1870-es években a pszichológia mint önálló tudományág még kialakulóban volt. Az 1876-ban létrejött lipcsei pszichológiai kutatólaboratóriumot Wilhelm Wundt alapította, ami sokak szerint a „modern pszichológia születésének” tekinthető. Wundt még elsősorban az emberi tudat folyamatainak kísérleti módszerekkel való vizsgálatára koncentrált (például észlelés, reakcióidő), és magát a munkavilágot ebben az időben még kevesen látták lehetséges alkalmazási területként.

Wundt laboratóriumából azonban több olyan diák került ki, akik később az alkalmazott pszichológiában, és azon belül a munkahelyi pszichológia terén is úttörő szerepet vállaltak. Közülük kiemelhető Hugo Münsterberg és James McKeen Cattell.

1.2 Hugo Münsterberg és James McKeen Cattell szerepe

Hugo Münsterberg a Harvard Egyetemen kötött ki professzorként, és az elsők között vizsgálta, hogyan lehet a pszichológiai teszteket felhasználni a munkateljesítmény mérésére, illetve a dolgozók kiválasztására. A „Pszichológia és ipari hatékonyság” (Psychology and Industrial Efficiency) című műve (1913) többek között a vasúti, trolibusz- és járművezetők képességeit elemző kísérleti teszteket mutatott be, valamint érintette a dolgozói motiváció és a vezetői stílus fontosságát.

James McKeen Cattell is Wundt hatása alól indult, később pedig az emberi egyéni különbségek kutatásával vált híressé. Individual Differences című megközelítésével rámutatott, hogy az emberek eltérései (például intelligencia, reakcióidő, észlelés) nemcsak a laboratóriumban érdekesek, hanem a munkahelyen is komoly következményekkel járnak. Ő volt az, aki az „intervencióban” is látta az alkalmazott pszichológia lehetőségeit: a tesztelési módszerek segítségével hatékonyabb kiválasztás és munkabeosztás valósítható meg.

1.3 Walter Dill Scott és Walter Van Dyke Bingham munkái

A toborzás és kiválasztás modern alapjait sokan Walter Dill Scott és Walter Van Dyke Bingham nevéhez kötik. A Carnegie Intézetnél végzett munkájuk során kifejlesztettek módszereket, amelyek például az eladók (salesman) kiválasztásához nyújtottak standardizált teszteket és képzési protokollokat. Ez már a hirdetések és a reklámpszichológia felé is kinyitotta a területet, hiszen Scott maga is foglalkozott a reklám hatékonyságának kutatásával, a fogyasztói meggyőzés pszichológiai alapjaival.

Ekkoriban a munkahelyi pszichológia fő fókusza a termelékenység növelése és a munkaerő alkalmasságának javítása volt. A munkavállalókat gyakran a „legjobb gépként” kívánták használni, a szervezet pedig a standardizált módszerekkel, mérnöki precizitással akart minél nagyobb termelékenységi mutatót elérni.

1.4 Az első világháború hatása (1917–1918)

Az első világháború idején az amerikai hadseregnek gyorsan és hatékonyan kellett kiválasztania és kiképeznie több mint egymillió katonát. Ekkor váltak nagyon fontos eszközzé a csoportos intelligencia- és alkalmassági tesztek. A híres Army Alpha és Army Beta tesztek ennek a korszaknak az eredményei. Az Army Alpha például a verbális képességeket, a Beta változat pedig az írástudatlan vagy angolul nem beszélő katonák számára nonverbális feladatokat tartalmazott.

Ennek nagy jelentősége volt: a háború után az ipar felfigyelt arra, milyen sikeresen váltak be a tesztek a nagy létszámú kiválasztási folyamatokban, és az 1920-as években elkezdték tömegesen alkalmazni a különböző alkalmassági és IQ-teszteket a polgári munkahelyeken is. Így az ipari pszichológia (industrial psychology) bebizonyította létjogosultságát és gyakorlati hasznosságát.

2. A két világháború közti időszak és a „human engineering” (1930–1941)

2.1 Lillian Gilbreth és Frederick Taylor „tudományos menedzsmentje”

Az 1900-as évek elején Frederick Winslow Taylor már elkezdte kidolgozni a „Scientific Management” elveit, amelyek lényege a munkafolyamatok mérnöki szemléletű racionalizálása és optimalizálása. Ebbe beletartozott az idő- és mozdulatelemzések alkalmazása, a munkadarabok standardizálása, a dolgozói mozdulatok minimalizálása és hatékony időbeosztás.

Lillian Gilbreth (akinek férje, Frank Gilbreth is e területen dolgozott) volt az első nő, aki doktori fokozatot szerzett ipari pszichológiából (Brown University). Ő „Mozi tanulmányok” és „mozgáselemzés” segítségével vizsgálta a dolgozók fizikai megterhelését és hatékonyságát. A Gilbreth házaspár például a konyhai eszközök ergonomikus elhelyezésével, a megfelelő munkafolyamat-szekvenciával is foglalkozott, s ezzel hozzájárult az otthoni és az ipari munkakörnyezet átalakításához egyaránt.

E korszakot „human engineering” néven is emlegették, hiszen a pszichológia és a mérnöki módszerek egyesítésével akarták optimalizálni az embert, mint „rendszerelemet” a munkahelyen. A figyelem ekkor még főként a fizikai környezetre (például pihenőidők, munkafolyamatok racionalizálása, ergonómia) irányult, bár már elkezdtek felmerülni a lelki tényezők is.

2.2 Elton Mayo és a munkavállalók érzelmi tényezői

Elton Mayo egy ausztrál származású pszichológus volt, aki az 1920-as években érkezett az Egyesült Államokba, és elkezdett érdeklődni a munkavállalók érzelmi és szociális szükségletei iránt. Az „idegenség” (revery obsession) jelenségét vizsgálta: a futószalag melletti monoton munka és a rideg szervezeti légkör miként vezet ellenséges, apatikus hozzáálláshoz a dolgozókban.

Mayo kutatásai már jelezték, hogy nemcsak a fizikai ergonómia és a mérnöki optimalizálás számít, hanem a kapcsolatok, a munkás elégedettsége, a személyes érdekeltség is fontos. Ez előkészítette azt a nagy szemléletváltást, amit később a Hawthorne-kísérletek nyomán a „Human Relations” mozgalomnak nevezünk.

3. A Hawthorne-tanulmányok és a Human Relations mozgalom (1930 körül)

3.1 A Hawthorne-kísérletek

A Hawthorne-kísérletek a Western Electric cég Hawthorne nevű gyárában folytak a 1920-as évek vége és az 1930-as évek eleje körül. Eredetileg az volt a cél, hogy megvizsgálják, milyen hatása van a világításnak vagy a pihenőidőknek a munkások termelékenységére. Kiderült azonban, hogy az eredmények nem magyarázhatók kizárólag a fényerő vagy a pihenőidők változásával.

Gyakran Hawthorne-effektus néven emlegetik azt a jelenséget, hogy a dolgozók, tudván, hogy megfigyelik őket, vagy hogy egy külön kísérleti csoportban vannak, magasabb termelékenységet mutattak még akkor is, ha a munkafeltételek rosszabbodtak. Ez rávilágított arra, hogy a munkások motivációi és viselkedése erősen függ a társas tényezőktől, a figyelemtől, a csoportnormáktól, az elvárásoktól.

Ennek nyomán Elton Mayo és más kutatók új irányba vitték a munka- és szervezetpszichológia kutatásait: a pénzbeli ösztönzésen túl a kommunikáció, a csoportkohézió, a vezetői stílus, a munkavállalók érzelmi igényei is hangsúlyt kaptak. Ezt Human Relations mozgalom néven ismerjük, amely a szervezetek szociális és emberi oldalát emelte be a szakirodalomba.

4. A második világháború és a human engineering kibővülése (1941–1945)

4.1 Repülőgép-balesetek és a pszichológiai megoldások

A második világháború során – hasonlóan az első világháborúhoz – a hadsereg újabb nagy volumenű „alkalmazott pszichológiai laboratórium” szerepét töltötte be. Többek között kiderült, hogy a különböző repülőgéptípusoknál eltérő kapcsolók, műszerpanelek és vezérlők sok összeütközéshez vagy rossz manőverhez vezettek, mert a pilóták megszokták az egyik típus elrendezését, majd egy másikba átülve hibáztak.

Csak 5775 Ft
kozepen

A pszichológusok javaslatot tettek a standardizált műszerelrendezésre és a kezelői felület ergonómiai tervezésére, amely csökkentette az emberi tévedésből fakadó baleseteket. Ez is mutatta, hogy a pszichológiának nemcsak az egyéni képességek felmérésében, hanem a technológiai környezet emberközpontú kialakításában is nagy szerepe van.

4.2 Az assessment center megjelenése

Az amerikai OSS (Office of Strategic Services) is komoly kiválasztási rendszert (assessment centert) alkalmazott, amelyben a jelölteket egy komplex, többlépcsős folyamat során vizsgálták kognitív tesztekkel, stresszhelyzet-szimulációkkal, interjúkkal és csoportos feladatokkal. A cél a titkosügynöki munkára alkalmas jelöltek megtalálása volt.

A háború után ez a módszer az iparban is elterjedt, főként felsővezetők kiválasztására. A mai napig az assessment center eljárás – amely egyszerre figyeli a jelöltek teljesítményét többféle szituációban – az I–O pszichológia egyik ikonikus eszköze.

5. A polgári világ és a munkahelyi viselkedés (1945–1964)

5.1 A háború utáni gazdasági fellendülés hatása

A második világháború után az Egyesült Államokban a gazdasági növekedés gyors volt, rengeteg munkahely létesült, és a cégek körében erős igény jelent meg a hatékony emberi erőforrás menedzsment iránt. A tesztelés, a motivációkutatás, a képzés és az ergonomikus tervezés mind fontosabbá vált.

Ekkoriban számos pszichológiai teszt – személyiségtesztek, intelligenciatesztek, érdeklődési tesztek – beépült a vállalati kiválasztási gyakorlatba. Ugyanakkor a szabályozás még kezdetleges volt, így egyes tesztek kétes megbízhatóságúak voltak, vagy diszkriminatív elemeket tartalmaztak. Erre később a civil jogi mozgalmak reflektáltak.

5.2 Vezetőfejlesztés és szervezetfejlesztés kezdetei

Egyre több vezetői tréning, csoportos szerepjáték és önismereti program is megjelent, mert rájöttek, hogy a vezetői stílus erősen befolyásolja a dolgozók motivációját, elégedettségét, teljesítményét. Az I–O pszichológusok közül sokan a csoportdinamika (Kurt Lewin nyomán) és a szociálpszichológia eredményeit kezdték alkalmazni a munkahelyi csoportoknál, workshopoknál, T-csoportoknál (sensitivity training).

6. A Civil Rights Act (1964) és a modern I–O pszichológia kezdete

6.1 Title VII és a diszkriminációmentesség

1964-ben az amerikai polgárjogi törvény (Civil Rights Act) kimondta, hogy munkahelyi döntések (felvétel, előléptetés, bérezés) során tilos faji, nemi, vallási stb. alapon diszkriminálni. Ez hatalmas jelentőséggel bírt az ipari pszichológia területén, mert a munkáltatóknak igazolniuk kellett, hogy az általuk használt tesztek és kiválasztási módszerek valóban a munkateljesítményt mérik, és nem diszkriminatív jellegűek.

Griggs v. Duke Power (1971) és más, későbbi bírósági perek megerősítették ezt az elvet: a kiválasztási eszközöknek validaknak kell lenniük, és ne legyenek olyan hatásúak, amely aránytalanul kizárna bizonyos kisebbségeket, ha azt a munka szempontjából nem lehet igazolni (lásd disparate impact).

6.2 Az I–O pszichológia elnevezés

Ugyanebben az időszakban (1960-as évek közepe) kezdett elterjedni a „Industrial and Organizational Psychology” kifejezés, ami a korábbi „industrial psychology”-t egészítette ki a „szervezet (organizational)” szóval. Ez tükrözte, hogy a terület már nemcsak a munkavégzés közvetlen aspektusait (teljesítmény, időmérés, alkalmassági tesztek) vizsgálta, hanem a munkavállalók interperszonális kapcsolatait, a szervezeti kultúrát, a vezetés és a csoportdinamika szerepét, a szervezeti struktúra és a munkafolyamatok összefüggéseit is.

Összegzés és tanulságok

Az amerikai I–O pszichológia fejlődéstörténete jól illusztrálja, hogyan lett a kezdetben laboratóriumi, alapkutatás-jellegű pszichológiából egy olyan alkalmazott tudomány, amely a munkavállalók és a szervezetek viszonyát vizsgálja. A kiinduló pont a 19. század végi lipcsei laboratórium, az első világháború során alkalmazott tömeges tesztelés, majd a két világháború között a termelékenység-fókusz és az ergonómia, végül a Hawthorne-kísérletek emberi és csoportos dimenziói, majd az 1960-as évek civiljogi fordulata. Mindezek során kulcsemberként említhetjük Wundtot, Münsterberget, Cattellt, Scottot, Binghamet, Gilbrethet, Elton Mayót és még sok más úttörőt.

A történet főbb tanulságai:

  • Folyamatosan változó fókusz: Az ipari termelékenység és a mérnöki szemlélet eleinte dominált (Taylor, Gilbreth), majd kiegészült a munkavállalók lelki, szociális igényeinek felismerésével (Mayo, Hawthorne-effektus), és a szervezeti kultúra, vezetői stílus, csoportdinamika felé is kiterjedt.
  • Kísérleti megközelítés és tesztelés: A pszichológusok korán rájöttek, hogy a laboratóriumi módszerek, a statisztika és a kísérleti dizájn alkalmas a munkahelyi teljesítmény, alkalmasság és emberi tényezők mérésére. Ez megalapozta a tesztek és a validált kiválasztási módszerek alkalmazását.
  • A háborúk szerepe: A két világháború során hatalmas „kísérleti terep” jött létre a katonai toborzás, kiképzés, human engineering feladatok révén. Az ott megszerzett tapasztalatokat utóbb adaptálták a polgári munkahelyekre (pl. assessment center, standardizált paneldizájn, ergonómia).
  • Szabályozás és diszkriminációmentesség: Az 1964-es Civil Rights Act Title VII szakasza új felelősséget rótt a munkaadókra és az I–O pszichológusokra. Biztosítani kellett, hogy a kiválasztási módszerek jogilag és tudományosan is megalapozottak, igazságosak, diszkriminációmentesek legyenek.
  • Növekvő komplexitás: Az 1970-es évektől egyre több terület integrálódott az I–O pszichológiába: szervezetfejlesztés, munkavállalói egészség és jól-lét, vezetéselmélet, csoportdinamika, változásmenedzsment, munkahelyi stressz kutatása, stb. Ma már egy multidiszciplináris, rendszerszintű megközelítés érvényesül.

Így a pszichológia és a menedzsment közti határvonal elmosódott: a modern vállalatok vezetése sokszor támaszkodik az I–O pszichológusok által kifejlesztett HR-rendszerekre, teljesítményértékelő módszerekre, teamépítő programokra, szervezetfejlesztési folyamatokra. Ez pedig nemcsak a termelékenységet szolgálja, hanem az emberek egészségét, elégedettségét, fejlődését és általában a vállalati kultúra minőségét is.

Nemzetközi kitekintés

Bár a fenti történeti ív főleg az amerikai fejleményekre koncentrált, érdemes megjegyezni, hogy Nagy-Britanniában, Németországban, Hollandiában és más európai országokban is lezajlottak hasonló folyamatok. A brit pszichológia (például a London School of Economics és más intézetek) ugyancsak nagy hangsúlyt fektetett a munkahelyi ergonómiára, a dolgozói elégedettségre és a vezetői viselkedésre. Németországban – a Gestalt-pszichológia hagyományaira építve – a csoportmunka és a holisztikus megközelítés, Hollandiában pedig a munkaszervezés és a participációs modellek voltak előtérben.

A 21. században a globalizáció és a multinacionális vállalatok előretörése azt eredményezte, hogy az I–O pszichológia világszerte hasonló elveket és módszereket kezdett alkalmazni, persze a helyi kulturális és jogi környezet adaptációival. A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) és az Európai Unió is hangsúlyozza a munkavállalók egészségét, biztonságát, a munkahelyi stressz csökkentését és a sokféleség kezelésének fontosságát.


Konklúzió

Az I–O pszichológia története – a 19. századi laboratóriumi kísérletektől a 20. századi háborús kihívásokon át a modern szervezetek komplex problémáiig – egy folytonos tanulási és alkalmazkodási folyamatot tükröz. Eredetileg a munkateljesítmény és a fizikai hatékonyság volt a központi kérdés, később a munkavállalók emberi, szociális, érzelmi igényei is hangsúlyt kaptak (Human Relations). A nagy horderejű jogszabályok, mint az 1964-es Civil Rights Act, a tudományos validációs elvek alkalmazását is megkövetelték a HR-folyamatokban.

A mai munka- és szervezetpszichológia már jóval túlmutat a termelékenység vagy a kiválasztás puszta kérdésein: a szervezeti kultúra, a dolgozói jól-lét, a vezetés és a szervezeti változások irányítása, a csapatok együttműködése, a munka-magánélet egyensúlya, a sokféleség kezelés és a digitális transzformáció is a vizsgálat körébe tartozik. Ez a történeti ív arra figyelmeztet, hogy minden új korszak új kihívásokkal és új megoldásokkal gazdagítja az alkalmazott pszichológia gyakorlatát. Az I–O pszichológia tehát a jövőben is fontos szerepet fog játszani a munka világának emberibbé tételében, a vállalatok és a dolgozók céljainak összehangolásában, és a társadalmi-gazdasági innováció előmozdításában.

Ebben az összeállításban bemutatott fejlődési állomások – a Wundt-féle kísérleti lélektani hagyománytól, Münsterberg és Cattell alkalmazott munkáin át, a háborús toborzási és tesztelési sikerekig, továbbá a Hawthorne-tanulmányok emberközpontú felfedezéseitől egészen a polgárjogi szabályozások hatásáig – jelölik ki azt az ívet, amely során a munka pszichológiája az alapkutatási lélektani kérdésekből fokozatosan integrált, sokoldalú szervezetpszichológiává nőtte ki magát. A munka- és szervezetpszichológusok ma már felbecsülhetetlen értékű tanácsadók a vállalati döntéshozatal, a szervezeti struktúra, a kiválasztás és képzés, valamint a dolgozói elégedettség és motiváció terén.

Főbb források és további olvasnivalók:

  • Münsterberg, H. (1913). Psychology and Industrial Efficiency.
  • Mayo, E. (1933). The Human Problems of an Industrial Civilization.
  • Gilbreth, F. B. & Gilbreth, L. M. (1917). Applied Motion Study.
  • Scott, W. D. (1903). The Psychology of Advertising.
  • Cattell, J. M. (1890). Mental tests and measurements. Mind, 15(59), 373–381.
  • Landy, F. J. & Conte, J. M. (2016). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology.
  • Koppes, L. L. (Ed.). (2007). Historical perspectives in industrial and organizational psychology.

Mindezen hivatkozásokon túl számos részletgazdag szakirodalom és kurrens kutatás áll rendelkezésre, hogy még mélyebben megismerjük az I–O pszichológia történeti gyökereit és modern alkalmazási területeit. A legfőbb üzenet az, hogy a munka és a szervezet kérdései folyamatosan alakulnak: a technológiai változások, a globalizáció, az új generációk elvárásai és a társadalmi igények mindig új kihívásokat hoznak. Az I–O pszichológia eddigi fejlődéséből következően – a történeti kontextus figyelembevételével – képes lesz reagálni ezekre az új megoldásokat kívánó helyzetekre.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025