A sportmarketing kialakulása

Főbb pontok

Philip Kotler és Kevin Keller (2012) a marketinget „az emberi és társadalmi szükségletek felismerésével és kielégítésével” azonosítják, míg a marketingmenedzsmentet „a célpiacok kiválasztásának, a vevők megszerzésének, megtartásának és számuk növelésének művészeteként és tudományaként” definiálják, amely „sikerét a kiemelkedő vevőérték létrehozásával, a vevőkhöz való eljuttatásával és annak kommunikálásával éri el” (Kotler – Keller, 2012, 13. p.). Az Amerikai Marketing Szövetség (2013) ehhez hozzátéve úgy határozza meg a marketinget, mint „olyan tevékenységek, szervezetek és folyamatok halmazát, amely a fogyasztók, a vásárlók, az üzleti partnerek és a társadalom egésze számára értéket teremt, kommunikál és közvetít, valamint elősegíti a kínálatok cseréjét” (American Marketing Association, 2013, 1. p.).

Ebből is látszik, hogy a marketing egy alapvetően univerzális koncepció, mégis a különböző iparágakban vagy szektorokban eltérően valósulhat meg. Az egyik ilyen szakterület a sportmarketing, amely a hagyományos marketing eszköztárán nyugszik, de a sportipar sajátosságai miatt önálló diszciplínává nőtte ki magát.

A sportmarketing megkülönböztetése a hagyományos marketingtől

A sportmarketing kialakulásának első lépései az 1970-es évek végére tehetők. Ahogy a sportipar mérete és befolyása nőtt, egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy a hagyományos marketing nem minden esetben képes hatékonyan kezelni a sportpiac sajátos igényeit (Mullin – Hardy – Sutton, 2014). A „sportmarketing” kifejezést elsőként 1979-ben használta az Advertising Age, főként a sporton keresztüli marketingkommunikáció leírására (Mullin – Hardy – Sutton, 2014).

Az elmúlt évtizedekben a sportmarketing, a sportipar növekedésével párhuzamosan, sajátos jellemzőit egyre markánsabban kezdte megmutatni. Ezzel párhuzamosan az általános marketing is sokat változott, mégis az látszik, hogy a sport területén – számos iparághoz hasonlóan – célravezető egyedi szemléletet és eszközöket alkalmazni, vagyis a „szokásos” marketingmegoldások nem mindig bizonyulnak elégnek (Shank – Lyberger, 2015; Beech – Chadwick, 2007).

A sportmarketing fogalma és területei

Mullin, Hardy és Sutton (2014) szerint a sportmarketing „minden olyan tevékenységet magában foglal, amely a sportfogyasztók igényeinek és vágyainak kielégítésére szolgál cserefolyamatok révén. A sportmarketingen belül két fő terület fejlődött ki:

  • A sporttermékek és -szolgáltatások marketingje közvetlenül a sportfogyasztók számára,
  • Valamint ipari termékek, szolgáltatások értékesítése fogyasztóknak, promóciós eszközként használva a sportot.

Ez a megközelítés jól mutatja, hogy egyrészt a sportiparban működő vállalatok vagy szervezetek saját termékeiket (például jegyeket, mezeket, televíziós közvetítési jogokat) értékesítik, másrészt pedig számos külső vállalkozás, amelynek alaptevékenysége nem feltétlenül sporttal kapcsolatos, a sportot mint marketingkommunikációs és promóciós platformot használja.

A sportmarketing sajátosságai

A sportmarketing összetettségét az adja, hogy a sportfogyasztók motivációi és érzelmi elköteleződése gyakran erősebb és differenciáltabb, mint az általános fogyasztók esetében. A sportiparban nem pusztán racionális megfontolások játszanak szerepet a termékválasztásban, hanem jelentős érzelmi, identitásbeli és társadalmi tényezők is (Hoffmann, 2007). Például:

Csak 5775 Ft
kozepen
  • Közösségi élmény: Sok sportfogyasztó a közösséghez tartozás miatt vesz részt eseményeken vagy vásárol klubtermékeket.
  • Elkötelezett rajongói magatartás: A drukkerek hajlandók magasabb árat is kifizetni kedvenc csapatuk vagy sportolójuk termékeiért.
  • Promóciós funkció: A sportesemények és csapatok révén számos márka képes exkluzív felületeket vásárolni a szponzoráció vagy a reklám révén, ezzel egyszerre érve el nagyszámú, elkötelezett közönséget.

Ezek a jellemzők a termék- és szolgáltatásmenedzsment mellett a marketingkommunikáció terén is speciális megközelítést igényelnek. Ennek köszönhetően a sportmarketing ugyanolyan alapelveken nyugszik, mint a hagyományos marketing, mégis kifinomultabb, sajátos logikát alkalmaz a sportiparban megjelenő érzelmi viszonyulások, márkahűség és fogyasztói közösségek kezelésében.

A sportmarketing és más iparágak specializációja

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon más, szintén egyedi fogyasztói magatartásokkal rendelkező területek (pl. bormarketing, élményparkok marketingje, kultúramarketing) is megérdemlik-e az önálló marketingterületként történő kezelését. A jelenlegi álláspontok szerint azok a szektorok, amelyek sajátos élményekkel, erős érzelmi bevonódással és speciális piaci struktúrával rendelkeznek, általában igénylik a marketing egyedi, testreszabott megközelítését. Ugyanakkor a sportmarketing kiemelt szerepét részben az is indokolja, hogy a sportipar mérete és globális jelenléte rendkívül magas, illetve a fogyasztói lojalitás és érzelmi kötődés szintje is egészen különleges. Ezáltal a sportmarketernek sokkal nagyobb mozgástere, ugyanakkor felelőssége is van a kampányok és promóciók kialakításakor.

A sportmarketing jelentősége és jövője

A sportmarketing fontossága nem csupán abban rejlik, hogy egyre nagyobb piaci súlya van a sportiparnak – gondoljunk csak a nemzetközi sportesemények, ligák és sportmárkák gazdasági szerepére –, hanem abban is, hogy a sportot más iparágak is egyre gyakrabban használják marketingeszközként. Ezért a sportmarketing egyre inkább olyan összetett és kreatív megoldásokat kínál, amelyekkel hagyományos termékek vagy szolgáltatások széles körű népszerűsítése is hatékonyan megoldható.

A jövőben várható, hogy a digitális fejlődés, a közösségi média és az okos eszközök tovább alakítják a sportfogyasztók szokásait, így a sportmarketingeseknek is folyamatosan új utak után kell nézniük. Az élő közvetítések interaktívvá válása, az e-sport térnyerése vagy a virtuális élményalapú szolgáltatások mind olyan trendek, amelyek jelentősen befolyásolják a sportmarketing eszköztárának bővülését.

Összegzés

A sportmarketing a hagyományos marketing alapjaira épül, de a sportipar erős érzelmi vonatkozásai, a rajongói közösségek sajátosságai és a szponzorációs lehetőségek kiemelkedő szerepe miatt önálló diszciplínává vált. Míg korábban elegendőnek tűnt az általános marketingelméleteket alkalmazni a sport területén, a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján egyértelművé vált, hogy a sportipar mérete és komplexitása saját megközelítést igényel (Mullin – Hardy – Sutton, 2014). A sportmarketing lényege abban rejlik, hogy egyszerre szolgálja ki a sportfogyasztók speciális igényeit, és kínál egyedülálló promóciós felületet más iparágak számára is.

Az eredmény egy olyan marketingterület, amely nemcsak a hagyományos eszközök használatát igényli, hanem számos újító megoldást is inspirál a magasabb szintű fogyasztói elköteleződés és a márkahűség kialakítása érdekében. Ez pedig a sportipar további növekedéséhez és a marketing folyamatos megújulásához egyaránt hozzájárul.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025