A vásárlói döntések pszichológiai tényezői

Főbb pontok

Amikor egy marketinges vagy reklámszakember azon gondolkodik, hogyan ösztönözze a fogyasztókat vásárlásra, számos tényezőt figyelembe kell vennie. Az egyik legfontosabb ezek közül a vásárlók motivációja, azaz azok a belső hajtóerők, amelyek a vásárlási döntéseket irányítják. Ebben a cikkben Henry Murray amerikai pszichológus elméletét vesszük górcső alá, aki a szükségleteket két nagy csoportra osztotta: fizikaira és pszichogénre. Megnézzük, hogyan használhatják a marketingesek ezt az elméletet a reklámstratégiák tervezésében.

Fizikai vs. Pszichogén szükségletek
Murray elmélete szerint a fizikai szükségletek azok, amelyek az emberi test alapvető igényeihez kapcsolódnak, mint például a levegő, a víz vagy az élelem. Ezek a szükségletek univerzálisak és létfontosságúak, kielégítésük nélkül az élet lehetetlen lenne.

A marketingesek számára azonban a fizikai szükségletek kevésbé érdekesek. Ahogy a cikk bevezetőjében is olvashattuk, egy szomjas embernek könnyű lenne vizet eladni az éjszaka közepén egy kihalt városrészen. Itt a szükséglet annyira erős és egyértelmű, hogy szinte bármilyen termék vagy szolgáltatás, ami kielégíti, kelendő lesz.

Ezzel szemben a pszichogén szükségletek azok, amelyek a marketingesek számára igazán izgalmasak. Ezek a szükségletek nem az emberi test, hanem a psziché igényeiből fakadnak. Kielégítésük nem létfontosságú, de nagyban hozzájárul a mentális jóléthez, az elégedettséghez és a boldogsághoz.

A 17 pszichogén szükséglet
Murray 17 különböző pszichogén szükségletet azonosított, amelyek a következők:

  • Szexualitás: a szexuális vágy és kielégülés iránti igény.
  • Befolyásolás: az a vágy, hogy hatással legyünk másokra, hogy irányítsuk és vezessük őket.
  • Engedelmesség: az a vágy, hogy alárendeljük magunkat másoknak, hogy kövessük az utasításaikat.
  • Sikervágy: az a vágy, hogy elérjük céljainkat, hogy győzzünk és eredményesek legyünk.
  • Elkerülés, kitérés: az a vágy, hogy elkerüljük a kudarcot, a megaláztatást vagy a veszélyt.
  • A rombolás vágya: az a vágy, hogy kárt okozzunk, hogy leromboljon dolgokat.
  • Önállóság: az a vágy, hogy függetlenek és szabadok legyünk, hogy saját döntéseket hozzunk.
  • Érzékszervi öröm: az a vágy, hogy élvezzük érzékeinket, hogy örömöt leljünk a látványban, hangokban, illatokban, ízekben és érzetekben.
  • Támaszkeresés: az a vágy, hogy támogatást és biztonságot keressünk másoknál.
  • Feltűnési vágy: az a vágy, hogy felhívjuk magunkra a figyelmet, hogy észrevegyenek és csodáljanak minket.
  • Játékosság: az a vágy, hogy játsszunk, hogy élvezzük a szórakozást és a kikapcsolódást.
  • Társas kapcsolatok keresése: az a vágy, hogy barátkozzunk, hogy tartozunk valahová.
  • Önmagunk kényeztetése: az a vágy, hogy jól érezzük magunkat, hogy elkényeztessük magunkat.
  • Másokról való gondoskodás: az a vágy, hogy törődjünk másokkal, hogy segítsünk nekik.
  • Az etikus-szociális rend szükséglete: az a vágy, hogy betartsuk a szabályokat és a normákat, hogy erkölcsösen cselekedjünk.
  • Gyönyörködés, meglátás: az a vágy, hogy szépet lássunk, hogy csodáljuk a művészetet és a természetet.
  • Vitális szükségletek kielégítése: az a vágy, hogy kielégítsük alapvető fizikai szükségleteinket.

Ezek a szükségletek univerzálisak abban az értelemben, hogy minden emberben jelen vannak valamilyen mértékben. Ugyanakkor egyénenként eltérő lehet, hogy melyik szükséglet mennyire erős és domináns.

A szükségletek a reklámokban
A marketingesek számára a kulcs annak megértése, hogy a különböző termékek és szolgáltatások hogyan kapcsolódnak ezekhez a pszichogén szükségletekhez. Egy jól irányzott reklám képes aktiválni és célozni ezeket a szükségleteket, ezáltal motiválva a fogyasztókat a vásárlásra.

Vegyünk néhány példát! Egy sportautó reklámja célozhatja a sikervágyat, az önállóságot és a feltűnési vágyat. Egy kozmetikai termék a szexualitást, az érzékszervi örömöt és az önmagunk kényeztetését. Egy jótékonysági felhívás a másokról való gondoskodást és az etikus-szociális rendet.

A szükségletek közötti kölcsönhatások
Fontos megjegyezni, hogy ezek a szükségletek nem elszigetelten léteznek. Ahogy Murray is rámutatott, a szükségletek kölcsönhatásba léphetnek egymással: kiegészíthetik egymást, vetélkedhetnek egymással, vagy akár konfliktusba is kerülhetnek.

Például egy luxusüdülés reklámja egyszerre célozhatja az érzékszervi örömöt, az önmagunk kényeztetését és a feltűnési vágyat. Ugyanakkor ez konfliktusba kerülhet a vitális szükségletek kielégítésével (a luxusüdülés drága, ezt a pénzt élelemre is költhetnénk) vagy az etikus-szociális renddel (a hivalkodó fogyasztás erkölcsileg megkérdőjelezhető lehet).

Egy jó reklámstratégia figyelembe veszi ezeket a kölcsönhatásokat, és úgy próbálja aktiválni a kívánt szükségleteket, hogy közben minimalizálja a potenciális konfliktusokat.

Konklúzió
Henry Murray elmélete a pszichogén szükségletekről értékes betekintést nyújt a fogyasztói motivációk világába. A marketingesek számára ez egy hasznos eszköz lehet a reklámstratégiák tervezésében és finomhangolásában.

Ugyanakkor fontos tisztában lenni az elmélet korlátaival is. A valóságban a fogyasztói döntések sokkal összetettebbek és kiszámíthatatlanabbak, mint azt bármilyen elmélet sugallná. A kulturális, társadalmi, gazdasági és személyes tényezők mind szerepet játszanak, és ezek a tényezők folyamatosan változnak.

Mégis, Murray elmélete egy hasznos kiindulópont lehet. Azáltal, hogy megpróbáljuk megérteni a fogyasztók mögöttes pszichológiai szükségleteit, közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy valóban releváns és meggyőző marketingüzeneteket hozzunk létre. És végső soron ez minden marketinges célja: megtalálni azt az üzenetet, amely rezonál a fogyasztókkal, és cselekvésre készteti őket.

Szóval, legközelebb, amikor egy reklámot tervezel, gondolj Henry Murray-re és a pszichogén szükségletekre! Kérdezd meg magadtól: melyik szükségletet célozza ez a reklám? Hogyan aktiválja azt? És milyen potenciális konfliktusok merülhetnek fel? Ha ezekre a kérdésekre válaszolsz, már egy lépéssel közelebb kerülsz a sikeres marketingkampányhoz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025