Forró

A visszajelzés 3 P-je: pozitív, lényegre törő, személyes

Főbb pontok

A visszajelzés adása és fogadása az egyik legfontosabb készség, amely meghatározza, hogyan kapcsolódunk másokhoz, legyen szó a munkahelyi életről vagy személyes kapcsolatokról. A hatékony visszajelzés a bizalom és a fejlődés alapja lehet, feltéve, hogy képesek vagyunk megfelelő módon adni azt. Ebben a cikkben bemutatjuk a visszajelzés 3 P-jét: hogyan tehetjük pozitívvá, lényegre törővé és személyessé.

Pozitív: Hangsúlyozd a Jót!

A pozitív visszajelzés a motiváció egyik leghatékonyabb formája. A pszichológiai kutatások azt mutatják, hogy a pozitív megerősítés gyakran jobb eredményeket hoz, mint a negatív kritika. Ezért amikor visszajelzést adunk, fontos, hogy ne csak a hibákra és hiányosságokra koncentráljunk, hanem értékeljük azokat a dolgokat is, amelyek jól sikerültek. Ez nem azt jelenti, hogy el kell rejteni a kritikát, hanem hogy meg kell találni a módját annak, hogyan képesítsük a másikat további fejlődésre.

Ne feledkezz meg a „bókokról” még akkor sem, ha kritikát adsz. Érdemes azonban óvatosan bánni a túlzottan formulázott bókokkal, mert azok gyakran művinek tűnhetnek. Inkább építsd fel a visszajelzést úgy, hogy a címzett érezze, valóban törődsz vele és fejlődésével. Ha sikerül elérned, hogy értse: a segítõ szándék a célod, akkor valószínűbb, hogy nyitott lesz a kritikára is.

Lényegre Törő: Maradj a Ténynél!

Az ad hominem, vagyis a személyre tért visszajelzések nem vezetnek konstruktív érdeklődéshez, sőt, gyakran csak mélyítik a feszültséget. Ezért kulcsfontosságú, hogy a visszajelzés a lényegre törő legyen és a konkrét viselkedésre összpontosítson, ne a személyre.

Például ne azt mondjuk, hogy „túl versengő vagy és tapintatlan”, hanem inkább azt: „Amikor legközelebb egy ilyen helyzetbe kerülsz, fontos, hogy gondolj a körülötted lévőkre is.” Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a víselkedés változására ösztönözzük az érintettet, anélkül, hogy a személyiségét támadnánk.

Ha érzed, hogy túl dühös vagy ahhoz, hogy higgadtan adj visszajelzést, jobb, ha vársz egy kicsit, mídön a kedélyek lecsillapodnak. Az önkontroll a visszajelzés adásának és fogadásának egyik legfontosabb eleme.

Személyes: Szolgáld Szeretettel

A visszajelzés adása soha ne legyen egy rideg, hivatalos procedúra. Ez egy intim és támogató aktus, amelynek értelme és célja, hogy a címzettet segítse. Ha a visszajelzést szeretettel és törődéssel adod, az elérheti, hogy az ember, akinek címezed, valóban fejlődni akarjon, és ne érezze támadásnak a megjegyzéseidet.

Fontos, hogy a visszajelzés a saját személyes élményed legyen. Ne idézz másokat, ne hivatkozz névtelen forrásokra, hanem legyél őszinte és átlátható. Ha például azt látod, hogy valaki túlzottan agresszíven reagál egy másik kolléga megjegyzésére, így is megfogalmazhatod: „Észrevettem, hogy nagyon frusztrált lettél ebben a helyzetben. Talán hasznos lenne beszélnünk arról, hogyan kezelhetnénk hasonló helyzeteket még jobban.”

A visszajelzés igazi értéke akkor jelenik meg, ha valaki érzi, hogy a célod az ő fejlődésének elősegítése, nem pedig az, hogy hibáira fókuszálj és megalázd.

Konklúzó

A visszajelzés adása művészet és készség egyszerre, amely rengeteg odafigyelést és empátiát igényel. A pozitív, lényegre törő és személyes megközelítés segít abban, hogy a visszajelzés ne csak kritika, hanem egy segítő társaságban töltött pillanat legyen, amely hozzájárul a fejlődéshez. Ha a visszajelzést szeretettel és törődéssel adod, segíted a címzettet abban, hogy önbizalommal és nyitottsággal fogadja el azt, és a lehető legjobban tudjon tovább fejlődni. Az igazi visszajelzés nem arról szól, hogy mások hibáit nagyítjuk fel, hanem arról, hogy hozzásegítjük őket a legjobb önmagukhoz.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025