Az érzelmek szerepe a reklámhatásban

Főbb pontok

A marketingkommunikáció célja elsősorban az, hogy hatékonyan befolyásolja a fogyasztók viselkedését, ezáltal növelve a vásárlások és a márkahűség esélyét. A reklámok egyik legerősebb eszköze az érzelmekre gyakorolt hatás, mivel a vásárlói döntések jelentős része érzelmi alapon történik. Az érzelmek és a humor szerepét vizsgáló empirikus kutatások azonban azt mutatják, hogy nem minden reklámkategória vált ki azonos hatást a fogyasztókból. Az érzelmi reakciók intenzitása, a prototipikus és újszerű ingerek mind befolyásolják a reklám hatékonyságát. Az alábbiakban Dajka Gábor szempontjai alapján tekintjük át az empirikus vizsgálatok és a modern marketing kapcsolatát.

Empirikus vizsgálatok tanulságai: érzelmek iránti igény és reklámhatékonyság

Egy 2016-ban végzett empirikus vizsgálat alapján arra derült fény, hogy az érzelmi igény szintje nem jelentett markáns különbséget a humoros, aranyos és semleges reklámok hatása között, amikor a tetszés, figyelemfelkeltés, meggyőzőerő és felidézés hatáselemeit vizsgálták. Ez az eredmény meglepő, hiszen az érzelmekre építő reklámok általában erősebb hatást gyakorolnak a fogyasztókra, különösen a pozitív érzelmeket közvetítő humoros vagy aranyos reklámok esetében. A kutatás azonban arra utal, hogy az érzelmek iránti igény magas szintje – amely jellemzően az önként jelentkező alanyok körében gyakoribb – nem eredményezett jelentős eltérést az érzelmi hatások erősségében.

Ez felveti a kérdést, hogy milyen tényezők befolyásolják a reklámok hatékonyságát az érzelmi igények függvényében. Egy alternatív magyarázat szerint a vizsgálatban szereplő humoros és aranyos reklámok nem váltottak ki elég erős érzelmi választ, ahogy azt a reklámok érzelmi erősségére adott medián érték is mutatja, amely egy kilencfokú skálán mindössze hármas volt. Ez viszonylag alacsony érzelmi intenzitást jelez, ami csökkentheti a reklámok hatását.

A reklámok érzelmi hatékonyságának mérőszámai

Dajka Gábor marketingszakértő szerint az empirikus vizsgálatok eredményei jelentős tanulságokkal szolgálnak a modern marketing számára. „Az érzelmi hatás nem minden esetben egyértelmű, különösen, ha a célcsoport magas érzelmi igénnyel rendelkezik. A reklámoknak nem csupán az érzelmek kiváltására, hanem a fogyasztói élmény elmélyítésére is törekedniük kell, hogy tartós benyomást keltsenek,” mondja Dajka. Az empirikus eredmények rámutatnak arra, hogy a humoros reklámok nem mindig tudnak elég erős érzelmi reakciót kiváltani a fogyasztókból ahhoz, hogy azok hosszú távon is megmaradjanak az emlékezetükben.

A kutatás azt is megállapította, hogy az aranyos reklámok dominanciája figyelemre méltó, különösen a tetszés, figyelemfelkeltés, meggyőzőerő és felidézési képességek szempontjából. Az aranyos reklámok, amelyek gyakran jól ismert helyzeteket és motívumokat ábrázolnak, különösen hatékonynak bizonyultak. Ez összhangban áll Berlyne (1971) elméletével, amely szerint a közepes erősségű újszerűség vált ki magas tetszést. A humoros reklámok ezzel szemben meglepetésre épülnek, ami intenzívebb érzelmi reakciókat válthat ki, de nem mindig eredményez hosszabb távú meggyőzőerőt vagy emlékezést.

Marketingstratégiák és a reklámhatékonyság

A marketingben a siker gyakran azon múlik, hogy a márka képes-e hosszú távú érzelmi kapcsolatot kialakítani a fogyasztókkal. Az aranyos reklámok esetében tapasztalt magasabb tetszési és felidézési mutatók arra utalnak, hogy az érzelmi kapcsolat erősebb, ha a reklámok a fogyasztók számára ismerős, kellemes helyzeteket ábrázolnak. „A marketingkommunikációban kiemelten fontos, hogy olyan érzelmekre építsünk, amelyek hosszú távon is megmaradnak a fogyasztókban. A felidézhetőség növeli a márkahűséget, és segít abban, hogy a márka tartósan jelen legyen a vásárlói tudatban,” állítja Dajka Gábor.

Csak 5775 Ft
kozepen

A humoros reklámok esetében a kutatás eredményei arra utalnak, hogy bár ezek is hatékonyak lehetnek, az érzelmi intenzitás gyakran nem elegendő a tartós meggyőzőerő eléréséhez. A humoros reklámok gyakran pillanatnyi figyelmet keltenek, de kevésbé képesek hosszú távon fenntartani a márka iránti érdeklődést.

A reklámok kreatív megközelítése és az érzelmi hatás

A modern marketing egyik legnagyobb kihívása, hogy hogyan lehet az érzelmeket és az újdonságot úgy kombinálni, hogy a reklámok ne csak pillanatnyi figyelmet keltsenek, hanem hosszú távon is maradandó benyomást hagyjanak. A prototipikus és újszerű ingerek megfelelő aránya döntő szerepet játszik a reklámok hatékonyságában. Whitfield (2000) integrálja Berlyne és Martindale elméleteit, miszerint az erősen prototipikus ingerek – amelyek a fogyasztók számára ismerős helyzeteket ábrázolnak – nagyobb tetszést váltanak ki, míg az intenzívebb ingerek meglepetésre építve vonzzák a figyelmet.

A reklámok hatékonysága szempontjából a kreativitás nem elegendő; szükséges, hogy a reklám képes legyen érzelmi kapcsolatot teremteni, amely hosszú távon is emlékezetes marad. Dajka Gábor szerint „a kreatív reklámstratégiák kulcsa az, hogy a megfelelő érzelmi hatást érjük el a célközönségnél. A prototipikus elemek beépítése mellett fontos, hogy a reklám tartalmazzon olyan elemeket is, amelyek meglepetést és újdonságérzetet keltenek, de a túlzott intenzitás akár el is idegenítheti a fogyasztókat.”

A jövőbeli vizsgálatok és marketingstratégiák irányai

Az empirikus eredmények alapján további vizsgálatokra van szükség annak érdekében, hogy jobban megértsük a különböző reklámtípusok hatásait a fogyasztói viselkedésre. Különösen fontos lenne olyan kutatásokat végezni, amelyek a prototipikusság és újszerűség különböző szintjeit manipulálják, hogy kiderüljön, hogyan befolyásolják ezek a változók a reklámok hatékonyságát. A reklámok kiválasztása és célzása során a marketingeseknek figyelembe kell venniük, hogy a célközönség érzelmi igényei hogyan hatnak a reklámok befogadására, és ennek megfelelően kell kialakítaniuk stratégiáikat.

A modern marketingben tehát egyre nagyobb szerepet kap a tudományos alapú megközelítés, amely a fogyasztói érzelmek és tudattalan motivációk mélyebb megértésén alapul. Ahogy Dajka Gábor is rámutat, „a marketingnek nem csupán az érzelmek felszínén kell mozognia, hanem mélyebb kapcsolatokat kell kialakítania a fogyasztókkal, hogy hosszú távon is hatásos legyen.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025