Forró

Kudarcok kezelése a vállalkozásban

Főbb pontok

A vállalkozói lét sokszor egy hullámvasútra emlékeztet, ahol felváltva érnek a diadalok és a nehézségek. A mindennapi teendők során előfordul, hogy minden remekül alakul, aztán hirtelen valami kisiklik, és úgy érzed, mintha egy szakadék szélére kerültél volna. Ilyenkor törnek elő a kétségek: vajon alkalmas vagy-e arra, hogy sikerre vidd az ötleted, el tudod-e viselni a kudarc miatti csalódást, és hogyan állsz talpra, ha valami nem úgy megy, ahogyan eltervezted. Ezeknek a kudarcélményeknek a feldolgozása azonban az egyik legértékesebb tapasztalatot hozhatja meg neked. Ha hajlandó vagy szembenézni a hibáiddal, nem csupán a vállalkozásodat erősíted meg, hanem a saját személyiségedet is, mert megtanulod, hogyan kezeld rugalmasan a váratlan fordulatokat.

Sokan úgy tekintenek a kudarcra, mintha az a végleges bukás szinonimája lenne. Valójában azonban a pszichológiai kutatások alapján a kudarc elsősorban arról árulkodik, hogy valami nem úgy alakult, ahogyan az a terveidben szerepelt, és nem azt, hogy alkalmatlan lennél a feladatodra (American Psychological Association, 2020). A kudarc gyakran egyértelmű tükre annak, hogy mely területekre kell jobban odafigyelned, hol kell esetleg új stratégiát alkalmaznod, vagy épp mely kompetenciákat kell mélyebben kifejlesztened. Carol Dweck, a Stanford Egyetem pszichológusa a megküzdés két ellentétes formáját írja le: a rögzült szemléletű és a fejlődő szemléletű gondolkodást. A rögzült szemléletű gondolkodás azt mondja, hogy a képességeid adottak és megváltoztathatatlanok, ezért a kudarc saját alkalmatlanságod jele. A fejlődő szemléletű gondolkodás ezzel szemben úgy látja, hogy a képességeid fejleszthetők, a kudarc pedig egy fontos jelzés, ami abban segít, hogy rájöjj, merre menj tovább (Dweck, 2006).

Ebből kiindulva azt is mondhatjuk, hogy a vállalkozó, aki képes fejlődő szemléletmóddal tekinteni a hibáira, sokkal valószínűbben képes újra meg újra talpra állni. A Stanford Egyetem egy 2018-as kísérleti kutatása szerint azok a fiatal vállalkozók, akiket előzetesen felkészítettek a fejlődő szemléletű megközelítésre, kétszer nagyobb valószínűséggel indították újra a projektjüket egy korai kudarc után, mint azok, akik rögzült szemléletmóddal fogadták a hibáikat (Stanford University, 2018). Ez alapján jól látszik, mekkora ereje van annak, ha nem hagyod, hogy maga alá gyűrjön a veszteségélmény, hanem inkább elemzed, mi ment félre, és hogyan javíthatod ki a hibákat.

A kudarc gyakran olyan tényezők eredménye, amelyeknek csak egy része áll az irányításod alatt. Előfordulhat, hogy a piaci környezet hirtelen megváltozik, a szállítód csődbe megy, vagy egy globális válság fenekestül felforgatja a fogyasztói szokásokat. Ilyenkor természetes, hogy csalódottságot, akár haragot érzel. Mégis lényeges, hogy tudd, mi az, amin ténylegesen változtathatsz, és mi az, amit nem tudsz befolyásolni. A belső kontroll fejlesztése a vállalkozásban azt jelenti, hogy a saját hatókörödben keresed a megoldásokat. Nem arról van szó, hogy letagadnád a körülményeket, hanem arról, hogy igyekszel konstruktívan reagálni rájuk. A Harvard Business Review 2019-es cikke szerint azok a vállalkozók, akik fel tudják ismerni a kontrolljuk körét, hatékonyabban és gyorsabban lábalnak ki a krízishelyzetekből (Harvard Business Review, 2019). Fontos tehát, hogy ne a körülmények rabjának érezd magad, hanem arra fókuszálj, amit meg tudsz változtatni.

Ha azonban már bekövetkezett a kudarc, jön a feketeleves: a csalódás, az esetleges szégyenérzet, sőt akár még az önbecsülésed is csorbát szenvedhet. Létezik azonban egy olyan mentális eszköztár, amivel lágyíthatod ezt a hatást, és átfordíthatod a helyzetet tanulási folyamatba. A reziliencia, vagyis a lelki rugalmasság nemcsak egy divatos fogalom, hanem az egyik legfontosabb megküzdési képesség, ami képessé tesz arra, hogy összetörd ugyan, de mégis újra felépítsd magad, és az addiginál erősebben folytasd az utad. Egy 2020-as tanulmány, amely az International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research című szaklapban jelent meg, kimutatta, hogy a magas rezilienciával rendelkező vállalkozók 35%-kal nagyobb valószínűséggel indítják újra üzleti projektjüket egy jelentős csőd után, mint az alacsonyabb rezilienciát mutató társaik (International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 2020). Ez arra utal, hogy a lelki rugalmasság egyfajta “védőpajzs” lehet a nehézségekkel szemben.

Természetesen a lelki rugalmasság fejlesztése nem megy egyik pillanatról a másikra. Segíthet, ha támogatói hálózatot építesz ki magad körül. Egy mentor, egy business coach vagy éppen egy hasonló cipőben járó vállalkozócsapat olyan szellemi háttérországot jelenthet, amelyben a legkomolyabb válsághelyzeteket is könnyebb megosztani. Meglepő, milyen sokat jelent már az is, ha tudod, hogy nem vagy egyedül: mások is jártak már ebben a cipőben, és túl is tudtak lépni a kudarcokon. A Wharton School 2021-ben közzétett felmérése szerint azok a vállalkozók, akik rendszeresen látogatnak vállalkozói közösségeket vagy mastermind-csoportokat, átlagosan 20%-kal több kísérleti projektet indítanak újra sikertelen fázis után, mint azok, akik teljesen egyedül próbálkoznak (Wharton, 2021). Ez a közösségi megerősítés és információcsere egyszerűen lendületet ad, csökkenti az elszigeteltség érzését, és lehetővé teszi, hogy megosszatok egymással konkrét tanácsokat, esettanulmányokat, vagy akár inspirációt merítsetek abból, hogy valaki más sikeresen leküzdött egy hasonló akadályt.

Ha a kudarcról mint tanulási lehetőségről beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a konstruktív önreflexió legalább annyira fontos, mint az elemzés és a megoldások keresése. A vállalkozói önismeret alappillére, hogy képes legyél tükröt tartani önmagadnak. Mi volt a te szereped a kudarcban? Milyen döntéseket hoztál, amelyeket utólag másképp is meg lehetett volna közelíteni? Esetleg olyan külső nyomás alatt álltál, amit rosszul kezeltél? Egy átfogó retrospektív elemzés során nemcsak a logisztikai vagy stratégiai hibákat derítheted fel, hanem a saját viselkedési mintáidat is. Ez a hozzáállás feltételezi, hogy képes legyél lehámozni az egódat, és beismerni, ha hibáztál. Az Accountability Review Journal 2020-ban jelentetett meg egy tanulmányt, amely kimutatta, hogy azok a vezetők, akik hajlandók nyíltan és objektíven tekinteni a saját felelősségükre, 45%-kal eredményesebbek abban, hogy tartós változásokat érjenek el a vállalkozásuk működésében (Accountability Review Journal, 2020). A bátorság ahhoz, hogy kimondjuk: “Ez tényleg az én felelősségem volt,” már önmagában új távlatokat nyithat.

Amint sikerült tisztába tenned, hol mentek félre a dolgok, megérkezik a lehetőség a változtatásra. A “bukj gyorsan” filozófia például sok innovatív startupot segített hozzá a sikerhez. Ez azt jelenti, hogy ne félj belevágni új ötletekbe, kísérletekbe, de légy résen, és ha a tapasztalatok azt mutatják, hogy valami rossz irányba halad, reagálj gyorsan. Minél hamarabb ér véget egy rossz úton haladó projekt, annál kevesebb erőforrás megy kárba, és annál hamarabb kezdheted el keresni a következő megoldást. A Lean Startup mozgalom megalkotója, Eric Ries rengeteg példát hoz arra, hogy a gyors bukások és a gyors tanulások révén mennyivel eredményesebbek tudnak lenni a korai fázisú vállalkozások (Ries, 2011). Ha túl sokáig ragaszkodsz egy hibás koncepcióhoz pusztán az egód vagy a már befektetett energiád miatt, akkor az a vállalkozásod hosszú távú kilátásait ronthatja.

Az sem mindegy, hogyan beszélsz magaddal és a környezeteddel a kudarcról. A mentális keretezésed meghatározza, miként érzed magad, és hogyan fogsz dönteni a jövőben. Ha magadban folyamatosan azt ismételgeted, hogy “bénáztam, alkalmatlan vagyok,” akkor érthető módon elapad a motivációd. A pozitív önmegerősítés azonban nem azt jelenti, hogy letagadod a valós problémákat. Inkább arról szól, hogy higgadtan veszel tudomást a tényekről, majd a saját kompetenciádra és erősségeidre fókuszálsz. Ez egyfajta belső párbeszéd, ami formálja az önbizalmadat. A Journal of Personality and Social Psychology 2019-es kutatása szerint azok, akik tudatosan gyakorolják a pozitív belső párbeszédet, 30%-kal ritkábban adják fel a terveiket egy kudarc után, mint akik negatív, önvádló gondolatspirálokba kerülnek (Journal of Personality and Social Psychology, 2019). A kulcs itt az önelfogadás és a reális célkitűzés: tudd, hogy vannak határaid, de érdemes a fejlesztésükön dolgozni, és nem katasztrófaként megélni egy elakadt projektet.

A vállalkozásod során valószínűleg nem egyszer fogsz olyan helyzetbe kerülni, amikor a megszokott rutinok, módszerek kudarcot vallanak. Ezek a pontok ideális alkalmak arra, hogy új perspektívából nézd a tevékenységedet. Lehet, hogy érdemes bevonni egy külső tanácsadót, aki friss szemmel látja a problémát. Lehet, hogy egy új piaci szegmensre kell fókuszálnod, vagy átgondolni a termékfejlesztés lépéseit. A készenlét a változtatásra, a stratégiai módosításokra olyan mentalitás, ami túlélőképesebbé teszi a vállalkozásod. Egy 2021-es európai startupfelmérés, amelyet a Tech.eu publikált, kimutatta, hogy a rugalmasan gondolkodó alapítók vállalkozásai 28%-kal magasabb eséllyel élik túl az első három évet, még olyan iparágakban is, amelyek gyorsan változnak (Tech.eu, 2021).

Természetesen a kudarc feldolgozásának emberi oldala sem elhanyagolható. A sikertelenség gyakran magányos érzéssel párosul: “Mindenki engem ítél el, mindenki mást sikeresebbnek látok.” Ez a szubjektív torzítás a közösségi média világában még erőteljesebb lehet, hiszen sok vállalkozó csak a saját sikereit hirdeti, míg a kudarcokat nem szívesen teszi közszemlére. Ettől viszont tévesen azt hiszed, hogy egyedül te botlasz meg úton-útfélen, miközben mások szárnyalnak. A valóságban azonban szinte minden sikeres vállalkozás mögött legalább néhány komoly bukás, hibás döntés, elvesztegetett befektetés vagy félresiklott termékfejlesztés áll. A Google X laborja például kifejezetten díjazza, ha a csapatok gyorsan tanulnak a félresikerült ötletekből, és ezt a szemléletet tartják az innováció egyik alapkövének (Bloomberg, 2020). Ez jelzi, hogy még a globális óriáscégek is a “hibák” által nyert tudás révén jutnak előrébb, és nem valamilyen tévedhetetlen, univerzális recept alapján.

Ahhoz, hogy a saját vállalkozásodban is építő módon kezeld a kudarcot, fontos, hogy ne csak a végeredményre figyelj, hanem az odavezető folyamatra is. Tedd rendszeressé a visszatekintést: időről időre ülj le a csapatoddal, vagy akár saját magaddal szemben, és vizsgáld meg, mi működött jól, mi nem, és ebből milyen következtetéseket lehet levonni. Ezt a módszert szoftverfejlesztői körökben “retrospektívának” nevezik, és igen hatékonynak bizonyult a munka hatékonyságának javításában (Agile Alliance, 2019). Nem arról van szó, hogy órákon át kellene kivesézni minden egyes baklövést, hanem arról, hogy tudatossá váljon a tanulási folyamat, és a jövőben még célirányosabban lépj előre.

Érdemes megemlíteni, hogy a hibákból való tanulás nemcsak a vállalkozásod fejlődésének érdeke, hanem a személyes szakmai és lelki fejlődésedet is szolgálja. Ha visszanézel az életedre, lehet, hogy pont azok a nehezebb helyzetek, elcsúszások és konfliktusok formáltak a leghatékonyabban, amelyekről korábban azt gondoltad, hogy mindent elrontottak. Ez a tapasztalat a saját bőrödön edz ki, és ad később olyan magabiztosságot, hogy merj nagyobbat álmodni, új területekre lépni, vagy akár egy teljesen eltérő irányt szabni a cégstratégiának.

A legfontosabb, hogy ne hagyd, hogy a kudarc kikezdje a lelkesedésedet. Sokan épp ott rontják el, hogy a csalódások és a beszűkülő perspektíva elnyomja a vállalkozói kreativitásukat, szenvedélyüket. Ha viszont emlékezteted magad, hogy a kudarc az út része, sőt, sokszor a fejlődés egyik előfeltétele, akkor kevésbé leszel hajlamos feladni. Emlékezz arra, hogy a legtöbb úttörő vállalkozás, amely ma már hatalmas sikertörténetként van a köztudatban, megjárta a maga gödreit, mielőtt virágzásnak indult. Steve Jobsnak is voltak olyan vállalkozásai, amelyek jóval kevesebb dicsőséget hoztak, mint az Apple. A Netflix indulásakor a vezetők többször is az összezuhanás szélén voltak, mire végül átálltak a streaming modellre. Minden ilyen anekdota azt mutatja, hogy a bátor, kísérletező szemlélet hosszú távon kifizetődik, még ha átmenetileg csüggesztő is lehet egy-egy sikertelenség.

Az önmagadba vetett hited, a környezet támogatása és a hajlandóság arra, hogy akár tizedszer is újrakezdd, olyan belső motort ad, ami a legkomolyabb vállalkozói viharokat is átsegíti. Nem arról van szó, hogy a kudarcokat érdemes kifejezetten keresni, vagy könnyedén venni, hanem arról, hogy amikor elkerülhetetlenül megjelennek, ne tekintsd őket végleges állapotnak. Ne merülj el a felelősség hárításában, hanem elemezd a folyamatot, vond le a tanulságokat, és korrigáld a működést. Ez a ciklikus tanulás az, ami a vállalkozói gondolkodás egyik alappillére. Az eredmény pedig nem csupán egy jobban működő cég lesz, hanem egy olyan magabiztosabb szemlélet, ami képes a nehézségekből is erényt kovácsolni.

Bár fájdalmas a felismerés, hogy a hibát nem lehet száz százalékig kiküszöbölni, épp ez a dinamikus, változékony természet teszi a vállalkozás világát igazán vonzóvá és izgalmassá. Egyszerre rejt magában óriási kockázatot és hihetetlen kreatív szabadságot, ahol a bukás gyakran csak egy alternatív útmutató: felhívja a figyelmed, hogy másfelé kell próbálkoznod. Megadja azt a tapasztalati tudást, amivel a következő lépésedet sokkal tisztábban és tudatosabban tervezheted meg.

Összességében, amikor úgy érzed, hogy a kudarc környékez, ne menekülj előle, és ne próbáld kisebbíteni a jelentőségét. Ismerd el, hogy bekövetkezett, fogadd el a tanulságait, és szelektáld ki belőle azokat a gyakorlati lépéseket, amelyek segítenek a továbblépésben. Merj olyan nyitottan gondolkodni, hogy a hibák rádöbbentsenek a változtatás szükségességére, mert sok esetben épp ennek köszönhetően tudsz rálelni arra az ösvényre, ami sikeresebbé és kiegyensúlyozottabbá teszi az üzleti tevékenységedet. Egy sikeres vállalkozó épp attól lesz igazán rugalmas és versenyképes, hogy nem fél őszintén belenézni a saját vállalkozásának tükrébe, még akkor sem, ha az a tükör épp valamilyen hiányosságot mutat.

A vállalkozás nem egy végállapot, hanem egy folyamat. Ebben a folyamatban pedig a kudarc — bármilyen fájdalmas is — a legjobb tanárod lehet, ha hajlandó vagy tanulni tőle. Képzeld el, hogy minden egyes elakadás egy “edzőterem”, ahol a “vállalkozói izmaid” erősödhetnek. Minden tapasztalat, legyen az pozitív vagy negatív, közelebb visz a céljaidhoz, feltéve, hogy azokat tudatosan beépíted a jövőbeli döntéseidbe. Igen, néha megesik, hogy egy komoly bukás után úgy érzed, újra kell építened az egészet a nulláról. De ha visszatekintesz majd egy-két év múlva, nagy eséllyel látni fogod, hogy az a bizonyos kudarc milyen jelentősen hozzájárult a mostani stabilabb, érettebb működésedhez.

Bátorítalak, hogy ne tarts a csalódásoktól, hanem lásd meg bennük a fejlődési esélyt. Ha elfogadod, hogy az út részét képezik, könnyebben mozgatod a vállalkozásod egy új, talán hatékonyabb irányba. Engedd, hogy a hibák felnyissák a szemed arra, milyen rejtett lehetőségek vagy megközelítések maradtak eddig kiaknázatlanul, és légy nyitott a folyamatos tanulásra. Így a vállalkozói utad nemcsak az anyagi sikerről fog szólni, hanem az önfejlesztésről, a kitartásról és a szakmai hitelességről is. Mindeközben nem csak a cég növekszik, hanem te magad is, emberként és vezetőként egyaránt.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025