Nők ábrázolása a reklámokban

Főbb pontok

Amikor megnézel egy reklámot, talán elsőre fel sem tűnik, hogy milyen mélyen jelenik meg benne a társadalmi nemi szerepek és elvárások összessége. A nőket érintő reprezentációk egyértelműen befolyásolják a társadalmi normákat, legyen szó a testképről, a női magabiztosságról vagy akár arról, hogy mi számít elfogadott viselkedésnek. Szakemberként és egyben gyakorló marketingesként fontosnak tartom, hogy árnyaltan megértsd, hogyan épülnek fel ezek a reklámok, milyen lélektani hatásokat váltanak ki, és milyen irányba halad a reklámipar ezen a téren.

A reklámok gyakran óriási erővel hatnak a közönségre, hiszen nemcsak az adott terméket vagy szolgáltatást igyekeznek eladni, hanem komplex vágyakat, ideálokat és szerepeket is közvetítenek. A női test felhasználása évtizedekig uralta a marketing számos területét, és sokszor a figyelemfelkeltés eszközeként tűnt fel – akár mint egy vonzó kiegészítő, akár mint a szépség és ifjúság megtestesülése. Az úgynevezett szexualizációra való törekvés – amely gyakran a női test tárgyiasításával is jár – mély gyökerekből táplálkozik. Jean Kilbourne (2010) hosszas kutatásaiban rámutatott arra, hogy a hirdetési felületek jelentős része a női testet pusztán egy eszközként mutatja be, egyszerűen a vágykeltés és a figyelem generálásának céljából. Ez a folyamat sok nőben idéz elő elégedetlenséget saját magával, illetve olyan illúziókat teremt, amelyek valójában teljesíthetetlenek.

Az elmúlt néhány évtizedben azonban egyre többen lettek érzékenyek arra, hogy ez a bemutatás milyen károkat okoz. A tárgyiasítás nemcsak a közvélekedésre hat, hanem a női identitás alakulására is. Ezt igazolja Smith és Cook (2008) tanulmánya is, amelyben fiatal lányok testképzavarával foglalkozva összehasonlították a reklámokban látott női modellek és a valós, átlagos testalkatú nők elvárásait. Az eredmények kimutatták, hogy már kiskamasz korban erőteljes torzulások jelentkeznek, és az olyan irreális elvárások, mint a tökéletesen lapos has vagy a mindig hibátlan bőr, frusztrációt szülnek. Ugyanebben a kutatásban a szerzők kitértek arra is, hogy a tizenéves lányok több mint 70 százaléka kifejezetten szorongott a megjelenése miatt, részben annak hatására, hogy a média milyen képet közvetít a „normális” női külsőről.

Egy másik vonatkozásban azonban nem csupán a női test ábrázolása, hanem a női szerepek megjelenése is meghatározó. Ha megnézel néhány, korábbi évtizedekből származó reklámot, szinte egyből feltűnhet, hogy a nők szerepe leginkább a háztartás körül forgott: ők voltak azok, akik boldogan takarítottak, mostak, főztek, miközben mosolyogva kínálták a frissen elkészült ételeket a családnak. Az ilyen képi világ megerősítette azt a társadalmi elvárást, hogy a nő alapvető funkciója a család ellátása. Ez a jelenség persze nem pusztán reklámipari termék, hanem a társadalom mélyebb rétegeiben is megtalálható, mégis a marketingkampányok ezt a képet erősítették, és újra meg újra eléd tárták. Goffman (1979) szociálpszichológiai megközelítésben vizsgálta a reklámokban megjelenő nemi szerepeket, és arra mutatott rá, hogy a nők gyakran alárendelt pozícióban tűnnek fel, például a férfi vásárlóhoz képest. A testbeszéd és a képkivágások azt üzenték, hogy a férfi a domináns, a nő pedig alávetett.

A modern időkben ugyanakkor egyre inkább megjelennek a független, erős, sokoldalú női karakterek is, főleg azokban a reklámokban, amelyek a női közönséget célozzák meg. Biztos észrevetted, hogy már nem csak a főzés vagy a tisztítószerek kategóriájában látsz női arcokat, hanem például a technológiai vagy autóipari hirdetésekben is. Elindult egy tudatosan irányított, sokszínűbb megjelenítés, amelynek célja, hogy reálisabb és hitelesebb képet mutassanak, és ne csak a sztereotípiákat erősítsék. Egy 2017-es tanulmányban, amit a Journal of Advertising Research közölt (Smith és Garcia, 2017), arról számoltak be, hogy a megkérdezett nők 68 százaléka szívesebben vásárol olyan márkától, amely a reklámjaiban sokkal reálisabb képet mutat a nőkről. Ez a reális kép nemcsak a külsőségekre vonatkozott, hanem a szakmai teljesítmény, a vezetői szerep, és általában a magabiztosság ábrázolására is.

Ennek ellenére a marketingben továbbra is érzékelhető a „szexi női test” által generált figyelem kiaknázása. A gyors figyelemfelkeltés reklámértékét sokan elismerik, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a márka vagy a termék milyen hosszabb távú imázsra tesz szert, ha túlhangsúlyozza ezt az aspektust. A fiatal generáció egyre inkább kritikusan szemléli a túlzott szexuális utalásokat, és a nők tárgyiasítását sokan elutasítják. Ez azért jelentős, mert a fogyasztói bázis összetétele is változik. Olyan időszakban élünk, amikor a közösségi média és az online platformok lehetőséget adnak a vásárlóknak, hogy valós időben reagáljanak a kampányokra, és akár bojkottot is hirdessenek egy szerintük sértő vagy kirekesztő tartalommal szemben. Ez a nyilvános véleményalkotás óriási nyomást gyakorol a vállalatokra, hogy jobban ügyeljenek a megjelenített tartalmakra.

A pszichológiai hatások sokrétűek, és mindkét irányban hathatnak. Egyrészt ott van az a fajta ösztönzés, amikor egy reklám pozitív mintaként mutat be egy női szereplőt. Ebben az esetben a női közönség motivált lehet, hogy elérje a bemutatott állapotot, legyen szó sportos életmódról, karrierépítésről vagy épp a környezettudatosságról. Másrészt azonban, ha a szereplő irreálisan tökéletes, és a reklám csak azt mutatja meg, hogy „te is ilyen lehetsz, ha megveszed ezt a terméket”, akkor frusztráció és önértékelési zavar is kialakulhat. Ezzel párhuzamosan a férfiakban is hamis elvárások születhetnek arról, hogy a „vágyott nő” milyen külsővel vagy viselkedéssel rendelkezik. A társas kapcsolatokban ez hosszú távon diszfunkcionális mintákat hoz létre. Connell (2019) kutatásaiban azt vizsgálta, hogy a reklámok által megerősített szépségideálok milyen hatással vannak a párkapcsolatok dinamikájára. Eredményei szerint nemcsak a nők, de a férfiak önértékelését is befolyásolhatják ezek a minták, különösen akkor, ha a reklámok túlzottan hangsúlyozzák a külsőségeket, illetve előírnak egyfajta „tökéletességet”.

Csak 5775 Ft
kozepen

A nők ábrázolásában gyakori jelenség az úgynevezett narratív keret is, amely a női karaktereket érzelemközpontú, empatikus szereplőként mutatja be, míg a férfiakra az erő és racionalitás jut. Ez az élesen meghúzott határ azonban torzítja a valóságot. A mindennapi életben legalább annyi nő dolgozik a legkülönbözőbb területeken, vezet vállalatot, vagy épp versenyez a tudományos pályán, mint férfi. Egy 2020-ban végzett európai kutatás (Eisend, 2020) rámutatott, hogy a marketingkampányok 62 százalékában még mindig egyfajta érzelmes, gondoskodó, passzívabb női karakter uralkodik, míg a férfi karakterek inkább az aktív, cselekvő szerepet képviselik. Ezzel az a fő gond, hogy a befogadók tudatában ez a struktúra rögzül, és tovább él. Bár tagadhatatlanul vannak kivételek, a változás lassúnak tűnik, és még mindig sok márka ragaszkodik a régi, jól bevált – bár sokszor elavult – sémákhoz.

A reklámipar egyébként nem egységesen rossz irányt követ. Az elmúlt években erőteljesen növekszik azoknak a kreatív ügynökségeknek és márkáknak a száma, amelyek tudatosan fordulnak a különböző női célcsoportok felé. Olyan kampányokat is láthatsz, amelyek ünneplik a női sokféleséget, a szépség különböző formáit, és kifejezetten arra ösztönzik a nézőket, hogy értékeljék és szeressék önmagukat. Ezenkívül akadnak olyan kezdeményezések, amelyek a vezető nők szerepét erősítik, vagy a sportban érnek el szenzációs sikert női csapatokkal. Az ilyen típusú megközelítések már szembe mennek azzal a régi trenddel, hogy a nő pusztán kiegészítő legyen a reklámplakáton, és sokkal inkább egyenrangú partnerként jelenítik meg őt a férfi mellett. Az „empowering” üzenetek pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy a nők jobban érezzék magukat a bőrükben, és azt éljék meg: a reklám lehet valami pozitív és inspiráló is, nem csak egy manipulatív vagy uniformizáló eszköz.

Úgy gondolom, hogy ahhoz, hogy reálisabb és emberközelibb nőábrázolás alakuljon ki, nemcsak a reklámipari szereplőknek kell változniuk, hanem neked, mint fogyasztónak is tudatosnak kell lenned. Ha észreveszed, hogy egy reklám sértő vagy káros sztereotípiát hordoz, megfogalmazhatod a kritikádat, írhatod a véleményedet a közösségi médiában vagy akár közvetlenül a márkának. Ez a fajta visszajelzés már sok esetben vezetett visszavonásokhoz vagy módosításokhoz. Másrészről pedig, ha egy hirdetés valóban reális, emberi, és úgy érzed, hogy helyesen mutatja be a nőket, akkor érdemes ezt is kinyilvánítanod, mert megerősíti azt a folyamatot, amely a pozitív irányba mozdítja a reklámipart.

A marketing és a reklám világa összetett, hiszen rengeteg szempontnak kell megfelelni: az üzleti céloktól kezdve a kreativitáson át egészen a társadalmi felelősségvállalásig. A női szerepek, ideálok és testképek bemutatása során azonban létfontosságú a hitelesség, illetve az a fajta kiegyensúlyozottság, amely tiszteletben tartja a nők sokféleségét, és nem zárja be őket egy-egy korlátozó sztereotípiába. A ma már egyre nagyobb hangsúlyt kapó pszichológiai megközelítés arra mutat rá, hogy a fogyasztók – köztük a nők is – komplex érzelmekkel és racionális döntésekkel rendelkeznek, nem lehet őket kizárólag szépségideálokkal vagy szexuális utalásokkal megnyerni. Az önállóság, a személyes történetek, a szakmai sikerek bemutatása, valamint a valós tapasztalatok sokkal mélyebb azonosulást és elköteleződést váltanak ki, mint egy felszínes vagy tárgyiasító megjelenítés.

Ha szakmai szemmel figyeled az ábrázolást, érdemes megvizsgálnod a kontextust: milyen élethelyzetben bukkan fel a nő a reklámban, milyen érzelmi keretbe ágyazva, és milyen viszonyban áll a körülötte lévő férfi szereplőkkel vagy éppen más nőkkel. Azt is érdemes nézned, milyen a termék vagy szolgáltatás, amit hirdetnek, mert sok esetben már maga a hirdető pozicionálása eldönti, hogy hogyan jelennek meg a női szereplők. Ha például egy multinacionális vállalat családanyákat céloz meg, akiknél a gyereknevelésre, a háztartásra és a hétköznapi logisztikára tesz hangsúlyt, akkor nagyobb eséllyel kerül elő a gondoskodó anya képe. Ha viszont a célt egy dinamikus, fiatal női vállalkozói réteg alkotja, akkor már más szemszögből és más üzenetekkel találkozol.

A jövőben, remélhetőleg, még több olyan reklámot láthatsz, amely nemcsak a sokszínűséget és a tiszteletet hangsúlyozza, hanem hozzájárul ahhoz is, hogy a nők megerősödve, reális önképpel tudjanak létezni a világban. Ebben a folyamatban alapvető, hogy a reklámipar szakemberei – legyenek kreatív vezetők, pszichológusok, médiaismereti szakértők vagy marketingesek – közösen gondolkodjanak arról, hogyan lehet a női reprezentációt inkább egyensúlyba hozni. Az online tér nyújtotta visszajelzések pedig még hatékonyabban irányítják a figyelmet a problémákra, és segítenek abban, hogy a változás ne csak egy réteget érjen el, hanem széles körben hatást váltson ki. A fiatalabb generációk kritikus gondolkodása, az önszerveződő kampányok és a nagyvállalatok felelősségvállalási törekvései mind előrevetítik, hogy a nők ábrázolása a reklámokban várhatóan tovább fog finomodni.

Az irány biztató, de hosszú út áll még előttünk. Érdemes folyamatosan figyelni a tudományos vizsgálatokat is, mert a szociálpszichológia és a médiakutatás újra és újra rámutat arra, hogy a negatív hatások ugyanúgy nagyon erősen jelen vannak. A jó hír az, hogy a pozitív példák is egyre szaporodnak, és ezen jó példák közül sok valóban inspiráló. Ebben a folyamatban te is részt vehetsz azzal, hogy felelősen döntesz a reklámok megítélésénél, hangot adsz az észrevételeidnek, és választásaid révén befolyásolod, mely márkák és kampányok kapnak teret. Minél többet beszélünk arról, hogy milyen hatásokat okozhat a női reprezentáció a hétköznapokban, annál könnyebb lesz nagyobb társadalmi szinten is változást elérni. A legfontosabb mégis talán az, hogy a média üzenetei és a reklámok ne korlátozzák a nők lehetőségeit, hanem támogassák őket abban, hogy szabadon választhassanak, kifejezhessék önmagukat, és olyan életet élhessenek, amely valóban megfelel a saját elképzeléseiknek. A reklám lehet egy egyszerű eladási eszköz is, de lehet akár olyan felület, amely tényleg a társadalom javát szolgálja és új utat mutat. Ha ez sikerül, akkor tényleg azt mondhatjuk, hogy a nők reklámbeli ábrázolása végre elmozdult a felületes sémáktól a teljesebb, valóságosabb, és hosszú távon sokkal hasznosabb kép felé.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025