Forró

Keretezés a marketingben

Főbb pontok

A marketing világában a viselkedéstudomány által feltárt kognitív torzítások fontos szerepet játszanak a vásárlói döntések befolyásolásában. Az egyik leggyakrabban alkalmazott technika a keretezés (framing), amely során az információk tálalásának módja befolyásolja, hogyan értelmezzük azokat. A keretezés hatása különösen erős a reklámokban, marketingüzenetekben és árazási stratégiákban, ahol az érzelmekre és percepciókra építve irányítja a fogyasztók választásait.

Mi is az a keretezés?

A keretezési hatás lényege, hogy az emberek döntéseit nem csak a rendelkezésükre álló információk, hanem azok tálalása is jelentősen befolyásolja. Például egy adott tényt két különböző módon is bemutathatunk: pozitív vagy negatív keretben. Bár a közölt információ lényegileg ugyanaz, a tálalás megváltoztathatja a befogadó érzelmi reakcióját és döntését.

Vegyük példának a következő két állítást:

  1. „Az emberek 90%-át meg tudjuk menteni a betegségtől.”
  2. „Az emberek 10%-a biztosan meg fog betegedni.”

Mindkét állítás ugyanazt az információt közli, de az első pozitív, a második negatív keretben van tálalva. A kutatások szerint az emberek hajlamosak a pozitív keretben megfogalmazott információkat előnyben részesíteni, és az erre alapozott döntések is inkább ennek megfelelően alakulnak.

A keretezés és a marketing: Hogyan manipulálja a vásárlói döntéseket?

A marketingben a keretezés hatékony eszköz a termékek vagy szolgáltatások vonzóbbá tételére, anélkül, hogy az alapvető információk változnának. A keretezés segítségével a marketingesek a vásárlók érzelmeit célozzák meg, hogy azok inkább a kívánt irányba döntsenek. Például, egy termék reklámja így hangozhat:

  1. Pozitív keret: „Most 20% kedvezménnyel megvásárolhatja!”
  2. Negatív keret: „Ne maradjon le – az ajánlat hamarosan véget ér, és a termék 20%-kal drágább lesz.”

Mindkét reklám ugyanarra az akcióra utal, de a pozitív keretezés a megtakarításra, míg a negatív a veszteségtől való félelemre épít. A fogyasztói viselkedést befolyásoló kutatások szerint az emberek jobban reagálnak a veszteség elkerülésére, mint a potenciális nyereségre, amit a keretezés is kihasznál.

Egy 2018-as tanulmány szerint a vásárlók nagyobb eséllyel döntenek egy termék megvásárlása mellett, ha az ajánlat úgy van tálalva, hogy „kieshetnek” valamiből (pl. egy akció elvesztése), mint ha csak egy egyszerű kedvezmény lenne kiemelve. Ez a viselkedéstudományban veszteségkerülési (loss aversion) torzításként ismert jelenség, amely az emberi döntéshozatali folyamatok fontos eleme.

A keretezési hatás kísérleti bizonyítéka

Az egyik legismertebb kísérlet, amely bemutatja a keretezés erejét, Amos Tversky és Daniel Kahneman, a viselkedési közgazdaságtan két úttörőjének nevéhez fűződik. Egy kísérletben két különböző forgatókönyvet mutattak be az alanyoknak egy hipotetikus betegség kezelésére vonatkozóan:

  1. Az első csoportnak azt mondták, hogy egy adott kezelés 90%-os valószínűséggel megmenti a pácienseket.
  2. A második csoportnak azt mondták, hogy a kezelés 10%-os eséllyel nem sikerül, és a betegek elhaláloznak.

A válaszadók sokkal pozitívabban reagáltak az első forgatókönyvre, bár a két helyzet valójában ugyanaz volt. Ez a kísérlet rámutatott, hogy a keretezés jelentősen befolyásolja az emberek preferenciáit és döntéseit, még akkor is, ha az alapvető információk azonosak.

Csak 5775 Ft
Ad 1

A keretezés alkalmazása a reklámokban

A modern reklámkampányokban a keretezés a termékek vonzóbb bemutatására szolgál, akár egy akció, akár egy árkedvezmény révén. A pozitív keretezés gyakori a „nyerjen most” vagy „takítson meg” üzenetek formájában, míg a negatív keretezés a veszteség félelmét erősíti, például „ne maradjon le” vagy „az ajánlat hamarosan lejár” szlogenekkel.

Az egészségügyi reklámokban a keretezés különösen hatékony. Vegyük például a következő két üzenetet egy vitamin-kiegészítőről:

  1. Pozitív keret: „A napi vitamint szedők 85%-a egészséges marad az influenzaszezonban.”
  2. Negatív keret: „Ha nem szedi ezt a vitamint, 15%-kal nagyobb eséllyel kapja el az influenzát.”

Noha mindkét üzenet ugyanarra a statisztikára utal, az emberek nagyobb valószínűséggel vásárolják meg a terméket, ha azt az egészségük megőrzésével kapcsolják össze, szemben a betegség elkerülésével.

A keretezés hatása az árazásban és promóciókban

Az árazási döntések esetén a keretezés szintén kulcsfontosságú. Egy termék árának megjelenítése úgy, hogy „csak 10.000 Ft”, más érzést vált ki a fogyasztóból, mint az, ha azt mondják: „akár 10.000 Ft-ért is elérhető.” Az egyik esetben a vásárló a „csak” szó miatt kisebbnek érzi az összeget, míg a másikban a „akár” szó egy szélesebb árfekvést sugall, ami kevésbé érthetővé és vonzóvá teszi az ajánlatot.

Dajka Gábor, marketing szakértő, úgy fogalmaz: „A keretezés az egyik leghatékonyabb eszköz, amellyel a fogyasztók választásait befolyásolhatjuk. Nem az információk változtatása a cél, hanem az, hogy miként mutatjuk be azokat. Az érzelmi vonatkozások és a választások kontextusa kulcsfontosságú.”

A keretezés és a vásárlói lojalitás

A keretezési hatás nem csak a rövid távú döntéshozatalt befolyásolja, hanem a hosszú távú márkahűség kialakításában is szerepet játszik. A lojalitásprogramok gyakran építenek arra, hogy a fogyasztók pozitívan értékelik az előnyöket és jutalmakat, ha azok megfelelően vannak keretezve. Például a „minden vásárlás után pontokat kap” sokkal vonzóbb, mint az, hogy „pontokat veszít, ha nem használja fel őket.”

Következtetés

A keretezés ereje a marketingben abban rejlik, hogy az információ tálalása – legyen az pozitív vagy negatív – hogyan formálja a vásárlók döntéseit. A keretezési technikák tudatos alkalmazása lehetővé teszi, hogy a marketingesek érzelmi reakciókat váltsanak ki a fogyasztókból, így irányítva őket a kívánt döntés felé. Fontos azonban, hogy tudatos vásárlóként figyeljünk a mögöttes szándékokra, és próbáljuk meg átlátni az üzenetek valódi tartalmát.

A keretezés pszichológiai hatása egyértelmű, és a modern marketingben nélkülözhetetlen eszközként szolgál, amely nemcsak a döntéshozatalt befolyásolja, de hosszú távon is alakítja a fogyasztói magatartást.

Csak 5775 Ft
Ad 1

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

A reklám céljai, pszichológiai hatásai és aktuális trendjei

A reklám fő marketingcéljai A reklám a marketingkommunikáció egyik kulcseleme, amely számos üzleti célt szolgálhat. A legfontosabb célok közé tartoznak: Pszichológiai tényezők a reklám hatékonyságában A reklámok akkor a leghatékonyabbak, ha figyelembe veszik az emberi gondolkodás és érzelmek működését. Számos pszichológiai tényező befolyásolja, hogy egy hirdetés mennyire ragadja meg a közönségét és ösztönöz cselekvésre: Stratégiák...

Microsoft Majorana 1: Új korszak a kvantumszámítógépekben és azok marketingalkalmazásaiban

A kvantumszámítógépek terén a közelmúltban jelentős áttörés történt a Microsoft Majorana 1 chip bemutatásával. Ez az új kvantumprocesszor a topológiai kvantumszámítás úttörője, és várhatóan alapvetően változtatja meg, miként gondolkodunk a nagy számításigényű feladatok megoldásáról. A Majorana 1 egyedi technológiája révén nemcsak tudományos és ipari problémák megoldására nyithat új fejezetet, hanem a marketing világára is messzemenő hatással lehet...

A reklámpszichológia átfogó áttekintése

A reklámpszichológia azt vizsgálja, miként hatnak a hirdetések az emberek gondolkodására, érzelmeire és viselkedésére. A modern fogyasztó naponta több száz reklámüzenettel találkozik, tudatosan vagy tudat alatt. Nem véletlen, hogy a vállalatok hatalmas erőforrásokat fordítanak reklámokra: megfelelő pszichológiai eszközökkel jelentősen befolyásolható, mit vásárolunk, mely márkát részesítjük előnyben, vagy milyen érzéseket társítunk egy termékhez. Ez a cikk...

A HubSpot marketing blog friss trendjei 2025-ben

Inbound marketing fókuszban Az inbound marketing továbbra is meghatározó stratégia, mely az ügyfelek vonzására, bevonására és örömszerzésére épít, szemben a kifelé “toló” hagyományos reklámokkal. A HubSpot blog hangsúlyozza, hogy az inbound szemlélet hosszú távú bizalmat épít: az eredményességét nem csak azonnali bevételben mérjük, hiszen a taktikák széles köre a márkaimázst erősíti és késleltetett vásárlásokat is...

Itt érsz el

© Copyright 2025