Kategorizáció elmélet és fogyasztói pszichológia

Főbb pontok

A vásárlói döntések megértésének egyik alapvető kérdése, hogy a fogyasztók miként építik fel és használják a kategóriákat – milyen rendszerbe sorolják a termékeket, márkákat és szolgáltatásokat, és hogyan értelmezik az ezekről érkező rengeteg információt. Amikor a piacon megjelenik valami új, a fogyasztók szinte észrevétlenül elkezdik „becsatornázni” az új terméket a meglévő tudásstruktúrákba. Ha például látnak egy új eszközt, amely elfér a zsebükben és zenét tárol, könnyen sorolják az MP3-lejátszók közé. Ez a folyamat később segíti őket abban, hogy az ismeretlen termék bizonyos tulajdonságait (például a várható hangminőségét vagy használhatóságát) előrejelzésekkel lássák el.

A kutatás szerint (Barsalou, 1999; Murphy, 2002; Smith & Medin, 1981) a fogyasztói kategóriák létrehozásában és használatában fontos szerepet játszik, hogy milyen mentális reprezentációkról beszélünk. A kategorizáció hagyományos, történeti megközelítései közé tartoznak a prototípus-, az exemplár-, valamint a kapcsolat-alapú (connectionist) nézetek. Alba és Hutchinson (1987), valamint Cohen és Basu (1987) már a nyolcvanas években hangsúlyozták ezek jelentőségét a marketing és a fogyasztói pszichológia terén. Az azóta eltelt évtizedekben mindez kiegészült egy olyan iránnyal, amely szerint a fogyasztó nem csupán stabil sémákat használ, hanem rendkívül rugalmasan változtatja is őket. Emögött ott vannak például azok a motivációk és célok (Ratneshwar et al., 2001; Loken, 2006), amelyek azt befolyásolják, hogyan emeli be a fogyasztó a kontextusfüggő információkat a meglévő kategóriákba, vagy mikor kreál egészen új besorolási kereteket.

A kategóriareprezentációkkal kapcsolatos hagyományos megközelítések közül a prototípus-elméletet (Smith & Medin, 1981) a legtöbb marketinges ismeri. A prototípus lényege, hogy egy adott kategóriához tartozik egy „központi” vagy „legjellemzőbb” tag: így például a madárkategórián belül sokan a verebet vagy a rigót tekintik tipikus példánynak, míg a pingvin már kevésbé illeszkedik a madár prototípusához. A termékeknél is megvan ez a minta: ha valaki egy kompakt, hordozható, zsebre vágható zenelejátszóra gondol, automatikusan például egy iPod-szerű készülék jut eszébe. Az exemplár-elmélet ezzel szemben azt mondja, hogy a fogyasztói elmét nem egyetlen prototípus vezérli, hanem a sok, korábban megismert konkrét esetre támaszkodik (Barsalou, 2003a,b). A brandeknél is működhet ez: ha valaki több különböző típusú Oreo kekszet kóstolt, az emlékei során tárolt részletes élmények alapján tudja eldönteni, hogy az új, limitált kiadású Oreo vajon megfelel-e az általa eddig ismertnek. A kapcsolat-alapú (connectionist) nézet (Smith & Medin, 1981) pedig azt hangsúlyozza, hogy az emberi kognícióban nem feltétlenül állnak elő explicit prototípusok vagy megőrzött példányok, hanem idegi hálózatok formájában aktiválódnak és kapcsolódnak össze a különféle információk.

Az újabb kutatások, például Barsalou (1999) művei, azt is kiemelik, hogy a kategorizáció nem feltétlenül amolyan fixen rögzített, stabil tudás. Sokkal inkább az egyes helyzetekben, a fogyasztó aktuális céljainak, kontextusának, érzelmi állapotának megfelelően válik aktívvá. Azzal, hogy a fogyasztó éppen diétázik-e, rohan-e a munkába, netán ajándékot keres egy barátjának, egészen más szabályok szerint kezdi csoportosítani a termékeket. Ez a rugalmasság különösen látványosan jelenik meg, ha globálisan ismert márkákat nézünk: a „Kraft” márkanév például a sajttermékekkel kapcsolódik össze tipikusan (Kraft Mac & Cheese), de ha hirtelen egy mikrós pattogatott kukoricát dob piacra, az valakinél mégis úgy aktiválódik, hogy „sós rágcsálnivaló – gyors, kényelmi étel”, és nem feltétlenül a korábbi sajt-orientáció lesz az első gondolata róla.

A brandkategorizáció témaköre a nyolcvanas évek végén és a kilencvenes években (Boush & Loken, 1991; Park et al., 1991) kezdett igazán fellendülni a fogyasztói pszichológián belül. E kutatások azt is vizsgálták, milyen szerepet játszik a hasonlóság abban, hogy valaki elfogad-e egy új terméket az adott márka termékpalettáján. Ha a fogyasztó a Kraftot erősen a sajthoz köti, furcsállhatja, hogy mikrós pattogatott kukoricát is árul, és ennek hatására a márka megítélése időlegesen romolhat, ha túl nagynak érzi a távolságot a korábbi kategóriától (Loken & Ward, 1990). Később azonban – amikor a piac már bizonyítja, hogy valójában a Kraft brand általánosabb élelmiszer-kategóriát képvisel – a fogyasztók hajlamosabbak beemelni az újdonságot a korábban kialakított márkaimázs szélesebb körébe. Ez az úgynevezett kategóriabővítés, amelyet a kognitív pszichológiában is sokszor kutattak.

A márkakiterjesztés (brand extension) akkor sikeres, ha a fogyasztó képes hasznos párhuzamokat látni az új termék és a márka eredeti termékcsoportjai között (Boush et al., 1987). Ha nem látja a hasonlóságot, esetleg meglepődhet, kételkedhet, vagy épp összezavarodik. Néha persze a meglepetésnek lehet pozitív hatása is, ha olyan innovációt hoz a márka, ami mégis valamiképp illeszkedik a meglévő értékeihez. Akkor jelenik meg a rugalmasabb, befogadóbb kategorizálás, amely lehetővé teszi, hogy a fogyasztók tágabban értelmezzék a brand küldetését és arculatát (Wanke et al., 1998).

A fogyasztói célokkal és kontextusokkal kapcsolatos kutatások (Ratneshwar et al., 2001) megmutatták, hogy az emberi elme olykor egészen más kategóriahatárokat rajzol fel attól függően, hogy éppen egy gyors, útközbeni harapnivalót keresel-e, vagy valami különleges alkalomra vásárolsz. A valóságban ez azt jelenti, hogy például egy élelmiszerbolt polcain sétálva nem mindig ugyanaz a sémarendszer lesz aktív. Ha nyaraláson vagy, lehet, hogy szívesen kipróbálsz „bizarrabb” ízeket és termékeket, míg ha a hétköznapokban, sietve vásárolsz, lehet, hogy maradsz a jól bevált, kényelmesen elérhető (és ismerős) kategóriáidnál. Ugyanez a gondolat áll a kulturális különbségek mögött is (Briley & Wyer, 2002). Egy más kultúrából érkező fogyasztó teljesen más strukturálással, terminológiai különbségekkel rendelkezhet, és ennek hatására másképp is értelmezheti az adott terméket.

A kategorizációs folyamatot további érdekes irányból közelíti meg a Barsalou (1999) által vázolt nézet, miszerint a reprezentációk agyi, érzékszervi és motoros alapokon nyugszanak. Az úgynevezett érzéklet-specifikus (modalitás-specifikus) elmélet szerint a termékek, márkák és tulajdonságaik mentális lenyomatai nem valamilyen absztrakt kódrendszerben vannak eltárolva, hanem a látás, a tapintás, a hallás stb. szenzoros és motoros területeihez kapcsolódnak. Ez azt jelentené, hogy amikor elképzeled azt a bizonyos mikrós pattogatott kukoricát, valójában aktiválódnak a textúrára, az illatra vonatkozó, korábbi emlékek. Ez sokkal „testközelibb” módja a tárolásnak és feldolgozásnak, mint a régebbi, statikus ábrázolásokat előtérbe helyező teóriák. A fogyasztói környezetben ez különösen izgalmas, hiszen a márkaimázs, a csomagolás, a reklámhangok és zenék mind nyomot hagyhatnak a szenzoros emlékezetben, amitől aztán a termék ténylegesen más kategóriába sorolódhat a későbbiekben.

A kategóriákhoz kapcsolódó következtetések a márkák megítélésében, a brand extension elfogadásában, illetve a termékminőségre vonatkozó vélekedésekben mutatkoznak meg leginkább. A kognitív pszichológia szerint, amikor egy új tagot (például egy új típusú csokoládét) egy ismerős márkához sorolsz, hasonlóság alapján következtetsz a még ismeretlen tulajdonságokra. Ha a Milka új, extrém ízesítésű csokit dob piacra, hajlamos vagy azt gondolni, hogy az alapminőség valószínűleg jó lesz, mert a Milka branddel pozitív kategóriaképzeted van. A hasonlóság foka ugyanakkor szabályozza, mennyire távolodik el ez az új termék a korábbi kategóriától. Ha a fogyasztó túl nagynak érzi az eltérést (mondjuk, egészen szokatlan ízkombinációról van szó, amit korábban nem kapcsolt Milka-élményhez), akkor elbizonytalanodhat az új termék besorolása vagy minősége felől.

A kategória prototipikussága és a vele kapcsolatos pozitív érzelmi töltet közötti viszony szintén kutatott téma a marketingben (Herr, 1989; Meyers-Levy & Tybout, 1989). Bizonyos helyzetekben a prototipikusabb, ismerősebb kategóriatagságok felé húz a fogyasztó pozitív megítélése, míg máskor épp a különlegesség, az újítás okozza a vonzerőt. Ennek hátterében állhat, hogy sokan szeretnek biztosra menni, és a jól bejáratott kategóriáktól pozitív élményeket várnak (Loken & Ward, 1990). Mások viszont kísérletezők, és olyan újdonságra vágynak, ami szétfeszíti a hagyományos kategóriarendszert (Cowley & Mitchell, 2003). A marketingben éppen ezért egyszerre fontos a jól felismerhető kategóriához való illeszkedés, ugyanakkor a versenytársakhoz képest való kitűnés is.

Véleményem szerint (Dajka Gábor marketingszakértő, az Online Marketing és Pszichológia könyv szerzője) a gyakorlatban az nyer, aki okosan egyensúlyoz a kategória szokásos keretei és a kreatív kitörés között. Ha olyan új termékkel lépsz piacra, ami kicsit idegen a márka eddigi vonalától, akkor erősítened kell a fogyasztók azon észlelését, hogy az új választék még mindig valamiképp kapcsolódik a márka identitásához. Ha túlságosan radikális vagy, az elriaszthatja azokat, akik a korábbi, megszokott kategóriaképzettel azonosulnak. Ha viszont soha nem innoválsz, a piac könnyen elfordulhat tőled, főleg az olyan gyorsan változó szegmensekben, mint a technológiai vagy az egészségtudatos termékek piaca. Ebben az is szerepet játszik, hogy az új generációk sokszor nyitottabbak a kategóriák átalakulására, miközben a korábbi fogyasztók inkább ragaszkodnak a tradicionális termék- vagy márka-asszociációkhoz.

A kutatás tehát sokféle módszert alkalmazott eddig a kategorizáció megismerésére. A kezdeti időszakban megjelentek a laboratóriumi kísérletek, ahol például mesterséges kategóriahasonlóságokat elemeztek (Sujan, 1985). Később a reális piacokon folytatott megfigyelések és a kérdőíves felmérések is rámutattak arra, hogy a fogyasztók mennyire komplex módon hoznak létre kategóriákat (Ratneshwar & Shocker, 1991). A gondolattérképes (cognitive mapping) elemzések, a szabad asszociációs feladatok, de az olyan klasszikus csoportosítási technikák is, mint a kártyarendezés, mind bizonyítják, hogy a fogyasztói elme nem egy statikus rendszer, hanem helyzettől és kontextustól függően képes újrahuzalozni a kapcsolatait. Erre utal az is, hogy a marketingkommunikáció során alkalmazott üzenetek, érzelmi apellációk, sőt a kultúra által hordozott jelentésrétegek is mind beleszólnak abba, hogy hogyan szerveződnek át a kategóriák a fejben (Briley & Wyer, 2002).

Összességében elmondható, hogy a kategorizáció mint folyamat elengedhetetlen a fogyasztók számára ahhoz, hogy a piac termékdömpingjében eligazodjanak. Ugyanakkor ez a folyamat önmagában nem statikus: a fejünkben lévő reprezentációk egyszerre stabilak és rugalmasak, egyszerre szolgálják a gyors tájékozódást és a kreatív adaptációt. A brandeknek ezért megéri nagy figyelmet fordítani arra, hogy milyen kategóriarendszerben értelmezik őket. Ha tudod, hogy a vásárlók hogyan alakítják a termékekről szóló tudásukat, akkor könnyebben megtalálod a pozicionálás és a bővítés lehetőségeit. Lehet, hogy egy erősen körülhatárolt, prototipikus brand esetében kiszámíthatóbb a fogyasztói reakció, de nehezebb átvezetni a vásárlókat egy merőben más területre. Ezzel szemben egy eleve tág, változatos termékportfólióval bíró márka könnyebben sikerrel járhat az újabb kiterjesztésekkel, de ott meg a márkaösszhang fenntartása jelent kihívást, hogy ne veszítsd el teljesen a fogyasztó figyelmét.

Mindezek alapján úgy látom, a jövőbeli vizsgálatoknak érdemes még mélyebben belemenniük a szenzoros és érzelmi aspektusokba, amelyeket Barsalou (1999) is kiemelt, mert a modern marketingfolyamatokban egyre inkább számít, hogy milyen hangulat, illat, tapintási élmény, zenei háttér vagy akár virtuális dizájnelemek járulnak hozzá a termék vagy a márka beillesztéséhez. Ha valóban igaz, hogy a kategóriák részben testközpontú reprezentációkon alapulnak, akkor a fogyasztói élmények összessége még nagyobb szerepet kap, mint azt korábban feltételeztük. Érdemes ezeket a kutatásokat különböző országokban, kultúrákban is lefolytatni, hiszen a kultúra erősen formálja, hogy ki milyen szenzoros mintázatokban gondolkodik, és mely asszociációk válnak meghatározóvá az egyes termékcsoportoknál.

Végül, a marketing- és márkastratégiában a kategorizációs elméletek gyakorlati haszna óriási. Ha ismered a fogyasztók rendszerezési mechanizmusait, jobban meg tudod jósolni, milyen új terméket fogadnak el nagyobb lelkesedéssel, és melyek azok, amelyek esetleg ellentétbe kerülnek a meglévő képzeteikkel. Azt is megérted, hogyan egyesíthetsz eddig elkülönült termékcsoportokat egy új, rugalmasabb márkaernyő alatt, és hogyan juthatsz el a nehezen megfogható célcsoportokhoz. A titok sokszor abban rejlik, hogy mikor érdemes a kategória határait enyhén megfeszíteni, és mikor kell erősíteni a prototipikusabb, felismerhetőbb kereteket. Ez pedig nem csak a marketingszakembereknek kihívás, hanem mindannyiunknak, akik a komplex fogyasztói világban szeretnénk sikeresen működni.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Entrepreneur Stressed over Failure

Így dolgozd fel a kudarcot, ha vállalkozó vagy

Vállalkozónak lenni izgalmas és inspiráló, ugyanakkor tele van bizonytalansággal és sokszor kockázattal. Lehet, hogy már megkaptad azt a “kedvenc” megjegyzést is: „Miért nem keresel inkább egy rendes, stabil állást?” Pedig te pontosan érzed belül, hogy a saját ötleted megvalósítása, a határok feszegetése és az új megoldások felfedezése az, amiért érdemes dolgozni. De mi történik, ha...
Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...

Itt érsz el

© Copyright 2025