Ízlelési diszkrimináció a vásárlásban

Főbb pontok

A kóstolási élmény sokkal többet jelent annál, hogy egyszerűen eldöntöd, ízlik-e egy termék vagy sem. Valójában rengeteg rejtett mechanizmus és kognitív folyamat befolyásolja, miként érzékeled az ízeket, milyen termékeket kedvelsz, és végső soron melyik márkát választod a bolt polcairól. Amikor egy új üdítő, süti vagy snack kerül a piacra, a gyártók komoly erőforrásokat fordítanak a termék fejlesztésére, kóstolási tesztekre, és gyakran még rejtett, fokozatos receptváltoztatásra is, hogy a fogyasztók folyamatosan elégedettek legyenek. Ezek a folyamatok első ránézésre technikai jellegűek, a háttérben azonban pszichológiai és marketingstratégiai megfontolások rejlenek, amelyek az ízlelés, az érzékszervi diszkrimináció és a márkaélmény finomhangolásáról szólnak. Ebben a cikkben azt vizsgáljuk, hogyan tesztelik a cégek a fogyasztók ízérzékelését, milyen módszereket használnak a termékfejlesztésben és a márkázásban, valamint mi történik, ha egy jól ismert italt vagy élelmiszert hirtelen megváltoztatnak.

A kóstolási tesztek világa elsőre banálisnak tűnhet, pedig kritikus kérdések dőlnek el egy-egy ilyen vizsgálat során. Egy cégnek fontos tudnia, hogy a legyártott tételek íze konzisztens-e, és valóban ugyanazt az élményt nyújtja-e minden egyes csomag termék. Sokszor házon belül képeznek íz-szakértőket, akik pontosan meg tudják mondani, ha egy apró jegy eltér a megszokottól (Greenhalgh, 1966). A fogyasztói oldalon pedig a diszkriminációs tesztek azt mérik, vajon képes-e egy átlagos vásárló megkülönböztetni két variáns ízét, és ha igen, milyen mértékben. Sokan a „háromból egy különbözik” típusú (triangle test) módszert használják (Buchanan, Givon & Goldman, 1987), amikor a résztvevőnek meg kell találnia azt a mintát, amely ízében eltér a másik kettőtől. Máskor páros tesztek sorozatát alkalmazzák, ahol két terméket hasonlít össze a résztvevő, és eldönti, melyiket preferálja – végül azt nézik, mennyire következetes a válaszai alapján. Az eredmények sokszor nemcsak a termék objektív eltéréséről árulkodnak, hanem arról is, hogyan játszanak szerepet a véletlen találgatások vagy a fogyasztók szubjektív benyomásai (Morrison, 1981; Moskowitz, Jacobs & Firtle, 1980).

A termékátalakítás (reformuláció) azoknak a cégeknek különösen nagy kihívás, amelyek már bevezettek egy sikeres terméket. A New Coke esete talán a legismertebb példa (Dubow & Childs, 1998). Amikor a Coca-Cola megpróbált új, édesebb ízű verziót piacra dobni, hatalmas ellenállásba ütközött, mert a fogyasztók megdöbbentek, hogy a jól ismert íz helyett valami más kerül a palackokba. A háttérben az állt, hogy a kóstolási vaktesztek során az édesebb formula ugyan nyert, mégis, amikor a való életben eltűnt a régi, megszokott recept, a fogyasztók érzelmi szinten is tiltakoztak. A gradualista megközelítés szerint (Dubow & Childs, 1998) lehet, hogy jobb lett volna apránként megváltoztatni a receptet, mindössze „just unnoticeable difference” lépésekben, hogy a fogyasztók ne érezzék a hirtelen váltást. A több-összetevős képleteknél viszont a „flavor balance” hipotézis azt állítja, hogy egy fokozatos módosítás is összeomolhat, mert az összetevők váratlan interakciói feltűnő ízingadozást produkálnak (Villani & Morrison, 1976). Én, Dajka Gábor marketingszakértőként úgy látom, hogy a termék recepjének megváltoztatása mindig „kétélű fegyver”: még ha a vaktesztek bizonyos előnyöket is mutatnak, a márkához kötődő érzelmi viszony lehet erősebb, és a vásárlók a régi íz hiányát katasztrofálisnak élhetik meg.

Az áruházakban vagy boltokban történő kóstoltatás is tipikus esete annak, amikor az íz átfordul marketingeszközzé. Nem minden ízlelés azonban engedélyezett. Egy kutatás (Johnson, Sommer & Matino, 1985) például megfigyelte, hogy bizonyos szupermarketekben az emberek engedély nélkül „csipegetnek” a nagy kiszerelésű termékekből (pl. mogyoró, aszalt gyümölcs). Ez nyilvánvalóan nemkívánatos a bolt szempontjából, bár elmond valamit arról, mennyire fontos a közvetlen kóstolási élmény. Sokkal elfogadottabb viszont, ha maga a bolt kínál mintát, például egy kis sajtkockát vagy péksüteményt. Egy érdekes kísérletben (Steinberg & Yalch, 1978) azt találták, hogy a nem elhízott, de éhes embereknél a kóstolás inkább csökkentette a további vásárlási kedvet (mintha enyhült volna az éhségük), míg az elhízott résztvevőknél az ingyenes falat pont ellenkezőleg hatott: még több élelmiszert vettek, talán mert a kóstolás tudatosította bennük az evés lehetőségét, és megnövelte az ételek iránti vágyat.

Az sem mindegy, hogy a kóstolás közben mennyire vagy elterelve. Bizonyos iparági bölcsesség azzal számol, hogy minél jobban fókuszál a figyelmed a kóstolt termékre, annál pozitívabb élményt kötődhet hozzá. Érdekes módon néhány kutatás (Nowlis & Shiv, 2005; Shiv & Nowlis, 2004) éppen azt mutatta ki, hogy ha valamilyen feladattal elterelik a figyelmed, miközben megkóstolsz egy ételt, az később növelheti a választási hajlandóságodat az adott termék iránt. Ez valószínűleg azért lehet, mert az érzelmi (affektív) komponens – amely automatikusabb – erősebbé válik, míg a túlzottan analitikus gondolkodás adott esetben kritikusabbá tehet.

Az íz és a márkanév kapcsolata mindig is közkedvelt kutatási terület volt. Egy klasszikus vizsgálatban (Allison & Uhl, 1964) tapasztalt sörivókat kérdeztek meg, akik azt hitték, különböző márkákat kóstolnak. A vakteszt során azonban kiderült, hogy a legtöbben nem ismerték fel a kedvenc márkájukat, sőt a preferenciájuk sem különült el egyértelműen. Amikor viszont megnevezték a márkákat, ugyanazt a sört már magasabbra értékelték. Ugyanilyen hatást figyeltek meg (Bellizzi & Martin, 1982) országos (national) vs. generikus márkák esetében: egy ismert márkanév egyszerűen finomabbnak tűnik sok ember szemében, még ha az íz objektíven nem különbözik is. Ezt a jelenséget azzal is magyarázzák (Sprott & Shimp, 2004), hogy ha a fogyasztó előtte még nem kóstolt valamit, hajlamos a márkanév és az ár alapján dönteni (ezek az ún. extrinsic, vagyis külső jelzések), viszont ha lehetőség van egy valódi kóstolásra (egy belső, intrinsic tapasztalat megszerzésére), akkor az íz már befolyásolhatja a döntést. Így egy kevésbé neves márkának is lehetősége nyílik „kitörni”, ha tényleg jó a termék minősége. A schema congruity elmélete (Mandler, 1982) pedig rámutat, hogy ha valami csak mérsékelten tér el a várakozásaidtól, akkor azt pozitív meglepetésként élheted meg. Egy kevésbé híres márkánál kifejezetten erős pozitív hatás lehet, amikor kiderül, hogy az íze mégis magas minőségű.

Hasonló eredményeket kaptak (LeClerc, Schmitt & Dubé, 1994), amikor francia márkanéven futó joghurtot hasonlítottak angol nevű termékhez. A kóstolás előtt a francia brand „hedonikusabb” benyomást keltett, ezáltal kellemesebbnek, krémesebbnek, ízletesebbnek gondolták a résztvevők. A kóstolás után is fennmaradt részben ez a hatás, jól mutatva, mennyire erős a márkanév által keltett kulturális, érzelmi asszociáció. A csomagolás is torzíthatja az ízérzést (McDaniel & Baker, 1977). Előfordult például, hogy két teljesen azonos chipset tettek különböző csomagolásba, és bár az egyik tasak nagyon nehezen volt nyitható, a fogyasztók a nehezebben hozzáférhető chipset „ropogósabbnak”, „frissebbnek” érzékelték. Elképzelhető, hogy a nagyobb erőfeszítés és a fogyasztó fejében megjelenő következtetés („ezt csak azért készítették ilyen strapabíróra, hogy megőrizze a ropogósságot”) javította a termékről alkotott benyomást.

Az ízlelés, mint közvetlen terméktapasztalat, befolyásolja az attitűdöket is. Egy kutatás (Smith & Swinyard, 1983) szerint, ha a véleményed egy élelmiszerről a tényleges kóstoláson alapul, sokkal inkább összehangban lesz a későbbi vásárlási magatartásoddal, mint ha csak reklámok vagy barátok elbeszélései alapján alkottál képet. Néha viszont a külső körülmények miatt félreértelmezheted a saját élményedet. Ha például ajándékba kapod a kóstolást, vagy valamilyen külső tényezőre hivatkozva próbálod ki az új terméket, akkor ez befolyásolhatja, hogyan reagálsz a pozitív vagy negatív termékinformációkra (Scott & Yalch, 1980). Hiába lenne finom valami, ha közben úgy érzed, csak azért etted meg, hogy megfelelj a helyzetnek, lehet, hogy utólag kevésbé fogsz bízni a saját „ízélményedben”. Az előzetes percepciók szerepét (Roberts & Taylor, 1975) szintén nem szabad alábecsülni: ha erősen hiszel abban, hogy egy termék gyenge, akkor egy rövid kóstolás sem mindig elég, hogy meggyőzzön az ellenkezőjéről.

A szelektív információfeldolgozás és a „diagnosztikusság” kifejezetten izgalmas témává vált (Pechmann & Ratneshwar, 1992). Ha egy narancslé-sorozatot kóstolsz, és lehetőséged van vissza-visszatérni a mintákhoz, akkor sokkal pontosabban tudsz különbséget tenni közöttük, mintha szigorú sorrendben, időközökkel kóstolnád meg őket, és nem hasonlíthatnád össze közvetlenül. Ilyenkor nagyobb súllyal esik latba a tényleges íz, és kevésbé befolyásol az az előzetes elképzelés, hogy „ez a drágább valószínűleg jobb”, vagy „ez a gyártó híres, tehát biztos finom”. Másrészt, ha az ízteszt nem túl egyértelmű, és csak homályos emlékeid vannak, akkor megint a márkáról, árról, csomagolásról vagy egyéb külső tényezőkről szerzett benyomásaid fognak dominálni (Levin & Gaeth, 1988).

Még a már meglévő emlékeidet is manipulálhatják, ha kóstolás után találkozol egy erős reklámüzenettel (Braun, 1999). Előfordulhat, hogy a kampány annyira idealizálja az élményt, hogy később is arra emlékszel, mennyire csodás volt a termék, pedig a valós kóstoláskor lehet, hogy inkább semleges érzeted volt. Egyes kísérletek még azt is felvetették, hogy bizonyos hedonikus termékek képzeletbeli megízlelése erősebb lehet érzelmileg, mint a valós fogyasztás (Compeau, Grewal & Monroe, 1998). Ez természetesen függ attól, milyen termékről van szó, és milyen érzelmi kontextus övezi.

A brandtudat és az íz egyaránt szerepet játszanak abban, milyen termékeket kóstolsz meg és veszel végül. Egy kísérlet szerint (Hoyer & Brown, 1990) ha nincs előzetes márkaismereted, hajlamosabb vagy több variánst is megkóstolni, majd a minőség alapján választani. Viszont ha ismersz egy márkát, akkor sokkal kevesebb alternatívát próbálsz ki, és nagyobb eséllyel maradsz annál a brandnél, még ha a vaktesztek szerint nem is az a legjobb. Ez a lojalitás, vagy megszokás egyértelműen megnehezíti az új versenytársak piacra lépését, de ha egyszer be tudják bizonyítani, hogy a termékük jobb, akkor gyorsan rajongókat toborozhatnak.

Vannak kísérletek, amelyek csak érintőlegesen foglalkoznak a kóstolással, de egyértelműen megmutatják, mennyire fontos lehet a termékek és a márkák ízbeli megítélése. Egy vizsgálat (Maison, Greenwald & Bruin, 2004) például a Coke–Pepsi vaktesztet használta arra, hogy a résztvevők ízdiszkriminációs képességét felmérje, majd összevetette az implicitt és explicit preferenciákat. Kiderült, hogy akik tényleg pontosabban meg tudták különböztetni a két márkát, erősebb implicit preferenciát mutattak. Ez azt sugallja, hogy a mélyben, automatikusan működő preferenciák érzékenyebbek lehetnek a valós ízélményre, mint az explicit, „szavakkal kifejezhető” preferenciák.

A pozitív érzelmi állapotot más kutatók (Kahn & Isen, 1993) is górcső alá vették. Ha eleve jókedvűen érkezel vásárolni, hajlamosabb vagy többféle ízt és terméket kipróbálni. Ez azonban addig igaz, amíg nincs túl sok negatív jellemző a termék körül, mint például a rossz íz lehetősége vagy egészségügyi kockázatok. Amint ezek a negatívumok előtérbe kerülnek, a kezdeti jó hangulat kevésbé ösztönöz változatosságra.

Összességében az ízlelés és a terméktapasztalat rendkívül összetett módon formálják a fogyasztói választásokat. Minden apró részlet, a kóstolás körülményeitől kezdve a csomagolás nehézségéig, a márkanéven át a tudatos vagy tudattalan reklámhatásokig összeadódik, és befolyásolhatja, végül milyen ítéletet hozol egy termékről. Személy szerint marketingszakértőként és az Online Marketing és Pszichológia könyv szerzőjeként (Dajka Gábor) azt látom, hogy a márkák akkor tudnak igazán nagyot nyerni, ha a termék tényleges minősége – beleértve az ízét – összhangban van azzal az érzelmi és mentális képpel, amelyet a reklám és a csomagolás sugall. Különben még a legjobban sikerült vaktesztek sem garantálják a sikert, ha a vásárlók más motivációk vagy érzelmi berögződések miatt elzárkóznak az új formulától vagy márkától. Amikor azonban sikerül a fogyasztók fejében egy pozitív képet összekapcsolni a jó ízélménnyel, akkor egy erős, hosszú távon is fenntartható márkapozíció alakul ki. A kóstolás ugyanis emlékezetes és közvetlen tapasztalat, amelyet nehéz teljes mértékben más eszközökkel pótolni. Ezért én mindig azt tanácsolom az ügyfeleimnek, hogy ha lehetséges, adjanak lehetőséget a vásárlóiknak a valós kóstolásra, és tegyék ezt olyan helyzetben, ahol a termék minden más érzékszervi aspektusa is harmóniában van – a bolt atmoszférájától a háttérzenén át a vizuális megjelenésig. Ez a fajta integrált élmény az, ami maradandó hatást gyakorol a fogyasztói döntésekre.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Entrepreneur Stressed over Failure

Így dolgozd fel a kudarcot, ha vállalkozó vagy

Vállalkozónak lenni izgalmas és inspiráló, ugyanakkor tele van bizonytalansággal és sokszor kockázattal. Lehet, hogy már megkaptad azt a “kedvenc” megjegyzést is: „Miért nem keresel inkább egy rendes, stabil állást?” Pedig te pontosan érzed belül, hogy a saját ötleted megvalósítása, a határok feszegetése és az új megoldások felfedezése az, amiért érdemes dolgozni. De mi történik, ha...
Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...

Itt érsz el

© Copyright 2025