Analitikus szakasz: reklám és meggyőzés 8–10 éveseknél

Főbb pontok

Amikor végiggondolod, miként fejlődik a gyerekek reklámértése és fogyasztói tudatossága, könnyen észreveheted, hogy 7–8 éves kor körül új fejezet nyílik az életükben. Ebben az úgynevezett analitikus szakaszban a kicsik már nem elégednek meg azzal, hogy szimplán élvezettel nézzék a színes, vidám reklámokat, hanem elkezdik felismerni azok szándékát és működését. Az a folyamat, ami 5–6 éves korban még csak körvonalazódik, ekkorra már testet ölt: a 7–8 éves gyerekek egyre nagyobb arányban tudják, hogy a reklámnak az a célja, hogy rávegyen valamire, legtöbbször a vásárlásra (Bever, Smith, Bengen & Johnson, 1975; Robertson & Rossiter, 1974; Rubin, 1974). Egyúttal fokozatosan kritikusabbá is válnak: a harmadikos-negyedikes korosztály jó része sejti, hogy a reklámok nem mindig mondanak teljes igazságot (Ward et al., 1977).

Ha szeretnéd számszerűen látni, milyen ugrásszerű a fejlődés, elég megnézned Robertson és Rossiter (1974) klasszikus kutatását, amelyben első, harmadik és ötödik osztályos fiúk reklámfelfogását vizsgálták. Míg az első osztályosoknak csak nagyjából a fele (52,7%) értette, hogy a reklámok meggyőzésre irányulnak, addig a harmadikosoknál már 87,1%, az ötödikeseknél pedig 99% fogalmazta meg, hogy a hirdetés készítői „el akarnak adni valamit”. Ez a nagyarányú fejlődés éppen azt jelzi, mennyire érzékenyen reagál a gyerekek gondolkodása a kognitív és szociális érettség növekedésére. A 8–9 évesek általában már bátran elmondják, hogy a reklámnak nemcsak a „vásárlók megsegítése”, hanem a meggyőzés (sőt olykor a megtévesztés) is célja, és ebben a folyamatban az érzelmi és a racionális elemek egyaránt szerepet kapnak.

Amikor a gyerekek egy ponton túl megértik a meggyőzési szándékot, előbb-utóbb felmerül bennük, hogy a reklám nem föltétlenül őszinte (Bever et al., 1975; Ward, 1972). A 8–10 éves korosztály nagy része odáig jut, hogy kritikus szemmel nézi a tévében látott vagy a neten felbukkanó hirdetéseket, és egyáltalán nem meglepődik azon, hogy a valóságban esetleg nem olyan jó az adott termék, mint ahogyan azt a reklám mutatta. Példaként idézhető Ward és munkatársai (1977) vizsgálata, amelyben a gyerekek sokkal szkeptikusabban viszonyultak a reklám állításaihoz harmadik és hatodik osztály között, mint mondjuk az óvodások vagy az első osztályosok. Az óvodások fele úgy gondolta, hogy a reklám „mindig igazat mond”, míg a harmadikosoknak már 88%-a, a hatodikosoknak 97%-a vélte úgy, hogy a reklám valójában gyakran túlzó vagy legalábbis részben pontatlan állításokat közöl. A nagyobbak nem csupán észlelték a túlzásokat, hanem az indokokat is meg tudták fogalmazni: szerintük a reklámkészítők csak azért dicsérnek valamit, hogy eladják, és ezért nem mindig megbízható, amit állítanak (Bever et al., 1975; Ward, 1972).

Mindezt akár nevezhetjük egyfajta „kognitív védelemnek” is. Ha a gyerek tudja, hogy a reklám célja a meggyőzés, és azt is sejti, hogy a cégek profitot szeretnének termelni, akkor már jobban odafigyel arra, vajon hisz-e a látott üzenetnek. A kezdeti feltevések szerint – amelyek a ’70-es években váltak népszerűvé (Robertson & Rossiter, 1974) – ez a kognitív védelem jelentősen mérsékli a hirdetések iránti fogékonyságot. Vannak viszont kutatások, amelyek azt bizonyítják, hogy a tudatos felismerés nem mindig vezet eltávolodáshoz a reklámozott termékektől. Például Christenson (1982) kísérlete azt mutatta, hogy a reklámok működéséről szóló edukációs tartalom után a gyerekek ugyan jobban tisztában voltak a manipulatív szándékkal és alacsonyabbnak ítélték a reklámok igazságtartalmát, mégis ugyanúgy vágytak a hirdetett termékre, mint azok, akik nem kaptak ilyen előzetes felvilágosítást. A magyarázat szerint sokszor hiába alakul ki az általános ismeret, ha a gyerek nem használja ezt a tudást a reklámnézés közben (Brucks, Armstrong & Goldberg, 1988).

Pont emiatt tűnik úgy, hogy a kognitív védelem akkor lép működésbe, ha a gyerek ténylegesen tudatosan aktiválja a tanult ismereteket. Amíg csak passzívan szemléli a reklámot, és nem gondolja át, „ez most vajon mennyire igaz, és mi az üzenet célja?”, addig még mindig elcsábulhat az ötletes, vonzó marketingtartalmaknak (Ross et al., 1984). A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha szeretnéd, hogy a gyerek valóban kritikusan lásson egy reklámot, akkor bátorítanod kell őt arra, hogy közben tegye fel a kérdéseit, és fejben „ellenőrizze” a hallott állításokat.

A márka- és termékismeret is nagy fejlődésen megy keresztül ebben az életkorban. A 7–8 évesek már egyre több márkanevet ismernek, főleg az olyan termékkategóriákból, amelyek a gyerekeknek szólnak: mesefigurás gabonapelyhek, reggeliző kekszek, édességek vagy játékok (Rossiter, 1976; Ward et al., 1977; McNeal, 1992). A nagyobbaknak meglepően pontos elképzelésük van arról, melyik márka milyen imázst vagy minőséget képvisel, és meg tudnak különböztetni akár több céget is ugyanazon a piacon (Rubin, 1974; Otnes et al., 1994). Előfordulhat, hogy már a 9–10 évesek között is komoly diskurzusok zajlanak arról, ki melyik kekszet szereti, és melyiknek „jobb az íze” vagy „menőbb a csomagolása”. Sőt, néhányan megemlítik, hogy láttak erről olyan reklámot, amiben a főszereplő gyerek hihetetlen kalandokba keveredett, miután evett a termékből.

Az analitikus szakasz ugyanakkor nem csak a márkák felszíni ismeretéről szól. A kutatások szerint a 8–10 évesek már elkezdik keresni a mélyebb, funkcionális kapcsolatot a termékek kategóriái között is (John & Sujan, 1990; John & Lakshmi-Ratan, 1992). Ha megnézed egy harmadikos-negyedikes gondolkodását, és megkéred őt, csoportosítson termékeket, akkor gyakran nemcsak szín vagy forma alapján válogat, hanem figyelembe veszi, hogy ez ruhanemű, az pedig élelmiszer. Ez a fajta logikus besorolás, ami a taxonómiai vagy funkcionális kapcsolatokon alapul, egyértelműen jelzi, hogy a kognitív fejlődés már a fogalmi szintet is érinti, és a gyermek elkezdi megérteni, mi az, ami igazán meghatároz egy kategóriát. Például kezdi felfogni, hogy a „gyümölcslé” és az „üdítőital” különbözik abban, hogy az egyik természetesebb, a másik mesterségesebb. Ez a gondolkodásmód segít abban, hogy a reklámokat is árnyaltabban tudja értelmezni, hiszen rögtön felmerül benne, vajon melyik kategóriáról van szó, és megfelel-e a reklám által hirdetett termék a saját csoportjának elvárásainak (Klees et al., 1988).

Az analitikus szakasz felfedezései még nagyobb horderejűek akkor, amikor szóba kerül a termékek szimbolikus jelentése. A gyerekek ekkor kezdik felismerni, hogy egy-egy termék, például egy autó vagy ruhadarab, többet jelenthet egyszerű használati tárgynál (Belk, Bahn & Mayer, 1982). Megjelenik a társadalmi státusz, a presztízs és a különböző szerepek felismerése, ami bámulatosan átrendezheti a gondolkodásukat. Belk és munkatársai (1982) olyan kísérleteket végeztek, amelyek során különböző autókat mutattak a gyerekeknek, és azt kérdezték, szerintük melyik autót vezeti mondjuk egy orvos, melyiket egy nagypapa. Az óvodásoknál még nem nagyon bukkant fel ez a szimbolikus gondolkodás, de ahogy haladtak előre az alsó tagozatban, egyre inkább értették a „nagy, szép autó – gazdag, idősebb tulajdonos” vagy „kisebb, olcsóbb autó – szerényebb anyagi háttér” összefüggéseket.

Ez azért is érdekes, mert ekkorra a gyerekek saját maguk is elkezdenek ítéleteket hozni másokról az alapján, hogy azok mit használnak. Felismerik, hogy a tárgyaknak van jelzésértékük, és ebben az életkorban már akár lenézhetnek valakit, akinek „nem menő” cucca van, vagy éppen felnéznek arra, akinek drága, márkás telefonja vagy ruhája van (Belk, Mayer & Driscoll, 1984; Mayer & Belk, 1982). Ez a folyamat persze összefügg a reklámokkal is, hiszen a hirdetések tudatosan használják a „sikeres” vagy „vonzó” szereplők imázsát, hogy azt társítsák egy-egy márkához. Vagyis a gyerek megtanulja, hogy a „menő termék” nemcsak önmagában lehet jó, hanem valamilyen társadalmi státuszt is jelez.

Én, Dajka Gábor marketingszakértő, az Online Marketing és Pszichológia könyv szerzője, sokszor látom, milyen meghökkentő, amikor a szülők ráeszmélnek, hogy már egy nyolcéves gyereknek is lehet kifinomult véleménye arról, melyik márka passzol a nagyobbak által képviselt „trendekhez”. Első pillantásra talán korainak tűnik, de mégis így működik: a reklámok és a kortársak által teremtett divathullámok könnyen elérik azt a korosztályt is, amelyről eddig azt hitted, hogy kizárólag rajzfilmek és mesekönyvek érdeklik. A reklám pszichológiája pontosan erre játszik rá: ha a gyerekek megtanulják, hogy egy bizonyos termék azért „klassz”, mert a tévében látott kamaszszereplő is azt használja, akkor gyorsan kialakul egy olyan vágy, ami egyáltalán nem biztos, hogy a termék valódi hasznosságáról szól.

Az analitikus szakasz tehát olyan, mint egy mentális ugródeszka: a 7–10 évesek már nemcsak a felszíni elemek alapján döntenek, hanem tudatosan vizsgálják a reklám, a márka és a társadalmi státusz összefüggéseit is. A hatás azonban nem automatikus, hiszen hiába rendelkezik a gyerek meggyőző tudással a reklám megbízhatatlanságáról, nem biztos, hogy ezt a tudást minden helyzetben ténylegesen alkalmazza (Christenson, 1982; Brucks et al., 1988). Ha éppen kedve támad egy csalogató csokoládéra a boldog figurás doboz miatt, vagyha egy akcióhősreklám annyira izgalmas, hogy nem gondolkodik a lehetséges túlzásokon, a kritikus gondolkodás akár pillanatokra háttérbe szorulhat.

Te magad is segíthetsz a gyereknek abban, hogy inkább figyeljen a belső „riasztórendszerére”, amikor felvillan egy csábító, de gyanúsan szép ígéreteket halmozó reklám. A tapasztalatok alapján ilyenkor működőképesek lehetnek az interakciós helyzetek: beszélgetés közben megkérdezheted, „Szerinted tényleg olyan gyorsabb ez a cipő, ahogy a reklámban láttad?” vagy „Miért akarhatja az a cég, hogy pont ezt a csokit vedd meg?”. Az analitikus szakaszban a gyerek már kifejezetten nyitott arra, hogy ilyesfajta kérdéseken gondolkodjon, és valószínű, hogy lelkesedni fog azért, ha vitázni, érvelni lehet. Ez az aktív feldolgozás pedig segít abban, hogy a passzív befogadás helyett a reklám értő és kritikus szemlélőjévé váljon.

A termékekről kialakuló tudás bővülése és a szimbolikus jelentések megértése egyben azt is jelenti, hogy a társas összehasonlítás felerősödik. Ebben a korban a gyerekek kifejezetten elkezdenek azon gondolkodni, hogy „Én milyen típusú vagyok? Mivel szeretnék azonosulni?”. Ha a barátoknál már van egy adott márka, lehet, hogy ő is szeretné, egyszerűen azért, hogy ne lógjon ki a sorból. A reklámok ráerősíthetnek ezekre a törekvésekre, hiszen szinte mindenhol azt üzenik, hogy ha egyvalakihez szeretnél hasonlítani, vagy éppen kitűnni, akkor „vedd meg ezt, vagy használd azt”. A kicsiknek azonban kevesebb a tapasztalatuk arról, hogy időnként az egyediség épp úgy lehet pozitív, mint a beolvadás a csoportba. Ez a megértés általában majd csak kiskamasz korban bontakozik ki igazán, de a magja már 8–10 évesen elkezd kialakulni.

A kutatók többsége azt mondja, hogy az analitikus szakasz épp azért kulcsfontosságú a későbbi fogyasztói magatartás szempontjából, mert ilyenkor dől el, milyen attitűdöt építenek fel a gyerekek a reklámokkal szemben. Ahogy korábban említettem, nem automatikus, hogy a szkepticizmus tényleg hatástalanítja a befolyásolást (Ross et al., 1984). Inkább arról van szó, hogy ha a gyerek tudja, hogy a reklám túlzó, és megtanulja magát ennek a tudásnak a segítségével megóvni a meggondolatlan vásárlástól, akkor reális eséllyel lesz kritikus felnőtt fogyasztó. Ha viszont nem tanulja meg tudatosan alkalmazni a reklámmal kapcsolatos ismereteit, könnyen előfordulhat, hogy a felszínen szkeptikus, valójában viszont ugyanúgy megveszi majd a csillogó dobozba csomagolt újdonságot, mint az, aki sosem gondolkodott a reklám pszichológiáján.

Az analitikus szakaszban látható fejlődés és az ebből adódó dilemmák jól mutatják, milyen összetett folyamat a gyerekek fogyasztói szocializációja. Ahogy a kognitív képességek bővülnek, a reklámipar is egyre kifinomultabb eszközökkel célozza a fiatalkorú közönséget, és nem fél megragadni azokat a szimbolikus és státuszra utaló üzeneteket, amelyek a leginkább rezonálnak a 8–10 éves korosztály vágyaival. Szülőként, pedagógusként vagy szakemberként mindebben segíthetsz: megmutathatod a gyerekeknek, hogyan érdemes a látott és hallott információkat feldolgozni, és hogy nem minden arany, ami fénylik a képernyőn vagy az interneten. Ha megtanulják a kicsik, hogy a reklámok célja nem más, mint egy bizonyos terméket vonzóvá tenni, és hogy ezt néha túldimenzionált ígéretekkel érik el, akkor nagyobb eséllyel lesznek megfontolt, önálló véleménnyel rendelkező felnőtt fogyasztók.

A következő generáció tudatossága pedig nem csak a marketingipar alakulásán múlik, hanem azon is, hogy ez a tudás miként ágyazódik be a családi életbe, az oktatási rendszerbe és a szélesebb társadalmi párbeszédbe. A 8–10 évesek talán még nem hoznak óriási anyagi vonzatú döntéseket, de a reklámok működéséről és céljáról szerzett tapasztalataik épp abban segítenek, hogy amikor később saját pénzből vásárolnak, felelősségteljesebben, kritikusan és átgondoltan tegyék. A kutatások szerint (Bever et al., 1975; Rossiter, 1976; John & Sujan, 1990) ezek az alapok jelentik a későbbi fogyasztói érettség előszobáját. Ha a gyerekek korán találkoznak azzal a gondolattal, hogy egy reklám nemcsak információforrás, hanem manipuláció is lehet, akkor idővel képesek lesznek a saját érdekükben cselekedni és valóban különbséget tenni a valódi igény és a mesterségesen gerjesztett vágy között.

Az analitikus szakasz lényegében arról szól, hogy a gyerekek a kognitív fejlődés révén elkezdik megérteni a kereskedelem és a kommunikáció alapvető mechanizmusait, és kritikusan szemlélik a marketinget, a márkaértékeket és a társas normákat. Ez a szemlélet segít abban, hogy ne csupán érzelmi alapon, hanem racionális megfontolásokkal is döntsenek, ugyanakkor a kísértés, hogy elhiggyék a reklámok minden szavát, továbbra is fennállhat. Ha okosan és tudatosan támogatod a fiatalokat abban, hogy felismerjék ezeket a hatásokat, és gyakorlati helyzetekben is alkalmazzák a reklámmal kapcsolatos ismereteiket, akkor valóban élhetnek a „kognitív védelem” adta lehetőséggel. Az analitikus szakasz ugyanis nemcsak az észlelésről és a megértésről szól, hanem a vágyak és preferenciák alakításáról is, amelyek a későbbi fogyasztói életút meghatározó sarokkövei lesznek.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Entrepreneur Stressed over Failure

Így dolgozd fel a kudarcot, ha vállalkozó vagy

Vállalkozónak lenni izgalmas és inspiráló, ugyanakkor tele van bizonytalansággal és sokszor kockázattal. Lehet, hogy már megkaptad azt a “kedvenc” megjegyzést is: „Miért nem keresel inkább egy rendes, stabil állást?” Pedig te pontosan érzed belül, hogy a saját ötleted megvalósítása, a határok feszegetése és az új megoldások felfedezése az, amiért érdemes dolgozni. De mi történik, ha...
Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...

Itt érsz el

© Copyright 2025