Miért előnyös a VAP vizsgával rendelkező marketinges?

Főbb pontok

Sokan úgy gondolják, hogy a marketing világa távol áll a pénzügyi ismeretektől és a befektetési szemlélettől, de a mai üzleti környezetben egyre inkább látszik, hogy ez a két terület szorosan összefonódhat. A globalizált piacon erőteljes a verseny, a vállalkozásoknak pedig egyszerre kell figyelniük a növekedési lehetőségekre, a stabilitásra, az átlátható működésre és a versenyképes piaci pozícióra. Ha egy marketinges rendelkezik VAP – Vagyon, Alap, Portfóliókezelő (befektetéskezelő) vizsgával, akkor a tervezés, az eredmények értékelése és az erőforrások felhasználása során olyan stratégiai szemléletmódot hoz a cég életébe, amely tartósan képes befolyásolni a vállalat növekedési pályáját.

Az elmúlt évtizedekben radikálisan megváltozott a marketing szerepe. A klasszikus reklámhadjáratok és a pusztán figyelemfelkeltésre épülő kampányok ideje lejárt, helyette az összetett, adatvezérelt, célzott és mérhető stratégiáké lett a főszerep. Már nem elég, ha egy marketingszakember érti a kreatív folyamatokat vagy a fogyasztók viselkedését, hiszen az online térből, a social mediából és a különféle statisztikákból naponta áramlik be az információ, amit nem csupán elemezni, hanem értelmezni is kell. Egy 2021-ben végzett Európai Marketingkutató Intézet (EMRI) tanulmány (Bergh & Olsen, 2021) rámutatott arra, hogy a megkérdezett vállalatok 68%-ánál a marketingstratégiák kidolgozásához legalább annyi pénzügyi jellegű adatot használtak, mint piackutatási adatot. Ez azt jelenti, hogy a jól képzett marketingesnek már nem csupán szövegírói vagy online hirdetési ismeretekre van szüksége, hanem pénzügyi és befektetési szemléletre is, amellyel sokkal realisztikusabban tudja felmérni a lehetséges kockázatokat és megtérüléseket.

Egy VAP vizsga – Vagyon, Alap, Portfóliókezelő – pénzügyi ismeretek széles skáláját foglalja magában. Ide tartozik a befektetési alapok működésének megértése, a kockázatkezelési technikák ismerete, a portfóliódiverzifikáció fontosságának átlátása és a vállalati pénzügyi alapok olyan mértékű ismerete, amely jelentősen felülmúlja azt, amit egy átlagos marketingeskolán tanítanak. Ha egy marketinges képes átlátni a vállalkozás befektetési koncepcióját és pénzügyi hátterét, akkor a kampányok tervezése során nem csupán a kreatív ötletekre fókuszál, hanem tudatosan figyelembe veszi, hogyan válnak a marketingköltségek hosszú távú befektetéssé, és miként támogatják a cég likviditását, fejlődését és pénzügyi stabilitását. A University of Cambridge 2020-ban publikált tanulmánya (Rogers & Bailey, 2020) megállapította, hogy azok a vállalatok, amelyeknél a marketingvezetők rendszeresen bevonják a befektetési ismeretekkel rendelkező csapattagokat a stratégiai döntésekbe, 30%-kal magasabb eséllyel hozzák a tervezett megtérülést a kampányok során, mint azok, ahol a marketingteljesítmény pusztán kreatív szemléletmódra támaszkodik.

Ha jobban belegondolsz, a marketing során is rendszeresen számolnod kell kockázattal. Előfordulhat, hogy egy új piacra lépnél be, egy teljesen új termékkategóriát dobnál piacra, vagy nagyobb összegeket fordítanál reklámra anélkül, hogy biztosan tudnád, megtérül-e. A VAP vizsga birtokosa a marketingtervezésbe könnyebben beleépíti a kockázatoptimalizálást. Ez a hozzáállás többek között arra is kiterjed, hogyan érdemes allokálni a kampánybüdzsét a különböző online és offline csatornák között, milyen mérőszámok alapján értékeled az eredményeket, és hogyan tudod a kevésbé hatékony eszközöket időben kiszűrni. A befektetéskezelői szemlélet szerint a túlzott fókusz egyetlen csatornára – például csak Facebook-hirdetésekre, vagy kizárólag influencer-együttműködésekre – komoly kockázati tényező, hiszen ha az adott csatornán épp valamilyen algoritmusváltozás vagy szabályozás történik, könnyen veszélybe kerülhet a cég bevétele. A VAP végzettséggel rendelkező marketinges segít abban, hogy a portfóliókezeléshez hasonlóan tudd szétszórni és diverzifikálni a marketingköltségeket, és időben reagálj a piaci változásokra.

A gazdasági szemlélet ebben az esetben nem azt jelenti, hogy kevésbé lennél kreatív, vagy hogy háttérbe szorulnának az ötletek. Éppen ellenkezőleg. Egy egészséges pénzügyi keretrendszer támogatja a merészebb stratégiákat is, hiszen ha kellően átgondolt befektetéssel dolgozol, akkor bátrabban kísérletezhetsz, és közben mérni is tudod a hatékonyságot. Ha valami nem működik, a portfóliószintű megközelítés segít a veszteségeket is minimalizálni, és lehetőséget ad az erőforrások gyors átstrukturálására. Ezt egy 2019-es McKinsey-jelentés (McKinsey, 2019) is alátámasztja, amely kimutatta, hogy a rendszeresen felülvizsgált és diverzifikált marketingbüdzsé 40%-kal nagyobb eséllyel térül meg pozitívan három éven belül, mint az a stratégia, ahol a költségeket egyetlen csatornára koncentrálták.

Érdemes feltenni a kérdést, miért olyan lényeges a pénzügyi gondolkodás a marketingben. A mai fogyasztó figyelme rendkívül töredezett, a brandek iránti lojalitás kevésbé stabil, mint korábban, és a legszokatlanabb piaci helyzetek is gyorsan alakíthatják a keresletet. Elég egyetlen gyenge pont a kampányban, és a versenytársad máris elcsábítja a vásárlókat. Ráadásul egyre több a startup, amelyek a gyors növekedés érdekében gyakran kockázati tőkét vagy nagy összegű befektetést vonnak be, és a marketingbüdzsé emelésével kívánják meghódítani a piacot. Ha ilyen helyzetben vagy, rendkívül hasznos egy olyan szakember, aki a befektetési logikát követve láttatja, mennyi pénzügyi erőforrásra lesz szükség a növekedéshez, és mely csatornákra érdemes szélesebb portfóliót létrehozni, illetve mely csatornákat érdemes esetleg kivezetni a kampánymixből.

Nagy kérdés, hogy a VAP-vizsgával rendelkező marketinges milyen szemléletet hoz a csapatmunkába. A befektetések világában központi szerepet játszik a transzparencia, az eredmények pontos nyomon követése és az, hogy a döntéshozó ne ragaszkodjon görcsösen a korábbi elképzeléseihez, ha a számok mást mutatnak. Ez a rugalmas gondolkodás igencsak közel áll a modern marketinghez, ahol a folyamatos A/B tesztelés, a mérésekre épülő optimalizáció és a gyors kísérletezés mindennapos tevékenységnek számít. Egy 2022-es Harvard Business Review-cikk (Miller & Wu, 2022) is hangsúlyozta, hogy a jövő marketingese sok tekintetben hasonló feladatokat lát el, mint egy portfóliókezelő: figyeli a változó trendeket, elemzi az adatokat, menedzseli a kockázatokat, és gyors reakcióidővel átcsoportosítja az erőforrásokat, ha a piac más irányt vesz.

Ha megnézed a vállalkozások pénzügyi vagy épp marketinges kudarcait, jól látható, hogy sokkal ritkább esetben a helytelen vagy kreativitást nélkülöző kampányok állnak a háttérben, és sokkal gyakrabban a pénzügyi tervezés vagy a kockázatkezelés hiánya. Egy induló cég esetében például könnyen megtörténhet, hogy minden pénzt azonnal a reklámokra költenek, miközben elfogy az a tőke, amire a technológiai fejlesztéshez vagy a humánerőforrás bővítéséhez lenne szükség, így a kampányok hosszú távon nem hoznak fenntartható eredményt. Ezzel szemben, ha egy marketinges VAP-tudással rendelkezik, előre számol azzal, hogy a gyors növekedés egyúttal gyors költségnövekedést is jelent, és megpróbálja úgy alakítani a reklámstratégiát, hogy a bevétel- és profitcélok párhuzamosan fejlődjenek.

Csak 5775 Ft
kozepen

Sokat számít az is, hogy a marketinges mennyire tud kapcsolódni a vállalat pénzügyi vezetőihez, befektetőihez, tulajdonosaihoz. A VAP-vizsga egyfajta közös nyelvet teremt, hiszen aki letette ezt a vizsgát, érti a befektetések alapfogalmait, képes beszélgetni tőzsdei mozgásokról, trendekről, makrogazdasági folyamatokról, és mindezt összefüggésbe tudja hozni a vállalat piaci jelenlétével. Egy Deloitte-tanulmány (Deloitte, 2023) kimutatta, hogy a vállalatok 52%-ánál jelentős kihívást jelent a marketingosztályok és a pénzügyi osztályok közötti kommunikáció hiánya, ami gyakran téves célkitűzésekhez és pazarló kampányköltségekhez vezet. Ha azonban a marketingesek nyelvezete közelebb áll a befektetéskezelésben jártas felsővezetők nyelvéhez, akkor a stratégiai megbeszéléseken sokkal gyorsabban kialakul a közös nevező, és csökken a rossz döntések rizikója.

Szerintem, mint Dajka Gábor marketingszakértő, az Online Marketing és Pszichológia könyv szerzője, óriási előnyt jelent, ha egy marketinges képes a vállalkozásod erőforrásait pénzügyi befektetésként kezelni. Ez ugyanis azt üzeni a csapatnak, hogy nem pusztán arról van szó, hová tegyünk ki egy plakátot vagy mikor indítsunk Facebook-kampányt, hanem arról, hogy minden egyes elkötött forint egy hosszú távú befektetés a vállalat jövőjébe. Ezzel a szemlélettel csökken a pénzszórás esélye, és még a kreatív ötletek is jobban megtérülő pályára kerülhetnek, mert stratégiai koncepcióba ágyazódnak. A marketing ilyenkor nemcsak hangzatos dizájn és ügyes manipuláció, hanem szakmailag alátámasztott, pénzügyileg is fenntartható folyamat.

A VAP-vizsgával rendelkező marketinges a vállalati kultúrádba is újfajta fegyelmet hozhat. A rendszeres beszámolók, a teljesítménymutatók pontos követése, az eredmények racionális értékelése mind része ennek a gondolkodásmódnak. Még ha elsőre szigorúnak is tűnik, valójában csapaton belül erősebb bizalmat eredményezhet, hiszen mindenki tudja, hogy mihez képest és milyen célok alapján folyik a munka. Az eredmények reális visszacsatolása segít abban, hogy időben észrevegyétek a hibákat vagy a piac változásait, és a portfóliókezelői gondolkodásnak megfelelően finomhangoljátok a folyamatokat. Egy 2020-as PwC-felmérés (PwC, 2020) szerint a transzparens működés és a pénzügyileg is tudatos marketinges együttműködés legalább 25%-kal csökkenti a projekttel kapcsolatos kockázatokat, miközben 15%-kal növelheti a megtérülési rátát az első két év során.

Azok a cégek, amelyeknél a marketing hagyományosan különálló szigetként működik, gyakran panaszkodnak arra, hogy nincs valódi beleszólásuk a cég pénzügyi stratégiájába. A VAP-végzettség azonban valós hidat épít a marketing és a befektetési, pénzügyi részleg között, hiszen a szakember érti mindkét terület szempontjait. Könnyebben tárgyal a CFO-val, a befektetőkkel, és olyan adatokra hivatkozva tudja képviselni a marketing érdekeket, amelyeket a pénzügyesek is elfogadnak. Ez a kapcsolat általában megnöveli a marketingkeret hosszú távú fenntarthatóságát, mert a kampányok eredménye nem csak a rövid távú eladásokban mutatkozik meg, hanem a cégérték növekedésében is, amit mérni és tervezni is lehet.

A befektetéskezelői gondolkodás azért is segíti a marketinget, mert egyszerre támogatja a kreatív és az analitikus agyfélteke összehangolt működését. A VAP-vizsga megköveteli, hogy a jelölt ismerje a piac mozgatórugóit, értse a kockázati tényezőket, és képes legyen komplex helyzetekre gyorsan és rugalmasan reagálni. Ez a fajta rugalmasság a marketing alapja is. Egy 2023-as MIT Sloan Management Review-ban megjelent kutatás (Anderson & Li, 2023) szerint a marketingesek 60%-a érzi úgy, hogy a folyamatos adatelemzés és pénzügyi tudatosság teszi lehetővé, hogy kampányaikat célzottan finomítsák, és a legújabb fogyasztói trendeket is azonnal beépítsék a kommunikációba. Ez a szintű tempó a versenytársakkal szemben is jelentős előnyhöz juttathat, hiszen a piacgyorsaság a mai világban sok esetben kulcstényező abban, hogy ki kerül ki nyertesen egy-egy piaci helyzetből.

Természetesen nem arról van szó, hogy csak akkor lehetsz sikeres marketinges, ha van VAP-vizsgád, de kétségtelen, hogy az ebben rejlő plusz pénzügyi és befektetési rálátás segíthet megelőzni azokat a vakfoltokat, amelyekbe sok marketinges belefut. Rengeteg pénzt lehet elkölteni reklámra anélkül, hogy valódi megtérülést érnél el, de a megfelelő pénzügyi stratégia és a marketing összehangolása ezt a kockázatot jelentősen csökkenti. A marketing ugyanis nem csupán a brandépítésről szól, hanem arról is, hogy a cég jövőbeni bevételeit, profitabilitását és piaci pozícióját tartósan megerősítsd. Ez kizárólag akkor működik igazán, ha a döntések megalapozottak, és nem csupán érzésekre épülnek, hanem adatokra és pénzügyi logikára is.

A VAP-vizsgával rendelkező marketinges nem biztos, hogy minden kérdésedre fejből vágja a választ, de nagy eséllyel tájékozottabb lesz abban, hogyan érdemes előre kiszámolni, hogy egy új célközönség elérése milyen befektetési megtérülést hozhat, hogyan lehet egy profi csapattal minimalizálni a veszteségeket, vagy épp hogyan kell reagálni a változó piaci feltételekre. A marketing- és pénzügyi tervezés kéz a kézben jár, és ez a tudás cégvezetőként óriási plusz lehet, amikor versenyelőnyt próbálsz kialakítani. Egy 2022-es Bain & Company jelentés (Bain & Co., 2022) szerint azok a vállalatok, amelyek összehangolták a marketing- és pénzügyi stratégiájukat, 35%-kal gyorsabban növekedtek az első három évben, mint azok, ahol a két terület teljesen elszigetelten dolgozott.

Válassz VAP-vizsgával rendelkező marketingest

Összességében, ha olyan marketingest választasz, akinek VAP – Vagyon, Alap, Portfóliókezelő vizsgája is van, jó eséllyel egy olyan szakemberrel dolgozol majd együtt, aki nemcsak a felületességet kerüli el, de a kreatív ötleteket is megalapozott üzleti gondolkodásmóddal támasztja alá. Nagyobb rálátása lesz a pénzügyi kockázatokra, jobban megérti a befektetői elvárásokat és a piac folyamatait, és mindezek alapján képes átlátható, tervezhető, rugalmas és tudatos marketingportfóliót létrehozni. A vállalkozásod így nemcsak rövid távon tud meggyőző kampányokkal előrukkolni, de hosszabb távon is stabilitást és növekedést élvezhet, hiszen a marketingbüdzsét valóban befektetésként kezeli. A pénzügyi és marketinges gondolkodásmód közötti harmónia olyan versenyelőnyt alakít ki, amelyet egyre nehezebb lesz megkerülni a modern piaci viszonyok között. Ha tehát ki kell választanod valakit, aki a cég kommunikációs és növekedési stratégiáját irányítja, erősen megfontolandó döntés, hogy olyan emberrel dolgozz, aki a befektetések világában is otthonosan mozog – hiszen így biztosíthatod, hogy a reklámra szánt összegek átgondolt, megalapozott befektetéssé váljanak.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025