Fogyasztói célok és a hasonlóság heurisztikája

Főbb pontok

Hogyan alakítja a célorientált gondolkodás a hasonlóságalapú következtetéseket?

A marketingben gyakran tapasztalod, hogy a vásárlók a már ismert és kedvelt brandek alapján ítélik meg az újdonságokat. Ha egy új termék vagy szolgáltatás arculatát tekintve „passzol” a meglévő márkához, akkor a pozitív kép és az érzelmi kötődés szinte automatikusan átáramlik rá. Ám mi történik akkor, ha a brand kiterjesztése fizikai vagy funkcionális értelemben távol esik a megszokott kínálattól – mégis képes sikert aratni? Hogyan lehetséges, hogy egy prémium ruhamárka parfüm- vagy éppen festékkategóriában is elfogadottá válik? Cikkünkben azt járjuk körül, milyen szerepet játszanak a fogyasztói célok a hasonlóságalapú következtetések és a heurisztikus döntéshozatal folyamatában, és mikor fordul elő, hogy „testidegen” bővítések is sikeressé válhatnak a piacon.

Amikor a cél a kulcs: a brand és az új termék közös nevezője

A kutatások szerint (Ratneshwar, Barsalou, Pechmann & Moore, 2001) a fogyasztói döntések meglepően rugalmasak abban, hogy mi számít hasonlónak. Ha egy adott cél kiemelt szerephez jut, akkor azok a márkák vagy termékek kerülnek egymáshoz közel, amelyek ezt a célt képesek betölteni – függetlenül attól, milyen mértékű a fizikai egyezés köztük.

Ezt a jelenséget a márkakiterjesztések (brand extension) terén is megfi gyelheted. Egy luxusmárka (mint például Ralph Lauren) könnyedén léphet át „távoli” kategóriákba (például parfüm, festék), ha a presztízs és az exkluzivitás célját sikeresen hordozza. A fogyasztók ilyenkor nem a fizikai hasonlóságot (ruházat vs. festék) veszik alapul, hanem a márkaimázsban rejlő értéket – a „Ralph Lauren stílus” ugyanolyan jól illik a lakberendezéshez, mint az öltözködéshez, ha a célod az, hogy igényes, elit hangulatot teremts a környezetedben.

Fizikai hasonlóság helyett: a célvezérelt relevancia

Ezzel szemben egy termék, amely fizikailag közelebb állna a brand hagyományos kínálatához, de nem elégíti ki a márka fő céljait, kudarcot vallhat. Példaként említhetjük a Nike bőr ünneplőcipőt, ami lehet, hogy technikailag jó minőségű, de a márka goalszintje (sportos, fiatalos életérzés) ütközik a „dress shoes” koncepcióval. Ilyenkor a fogyasztó úgy gondolhatja: „Ez nem egyezik a Nike sportos filozófiájával.” Martin és Stewart (2001) kutatásai megerősítik, hogy ha a kiterjesztés mérsékelten eltér a brand céljaitól, akkor a márkáról alkotott pozitív benyomások kevésbé épülnek be a döntésbe. Ha pedig rendkívül távol áll a márka céljaitól (extrém módon inkongruens), a brand pozitív megítélése szinte semmilyen mértékben nem befolyásolja a kiterjesztés iránti hozzáállást.

Példa többcéltudatos helyzetekben

Néha a fogyasztóknak többféle céljuk is lehet, amelyek akár egymásnak ellentmondanak. Ilyenkor megtörténhet, hogy a hasonlósági ítélet mégis érvényesül – egyszerűen azért, mert a fogyasztó nem tudja összeegyeztetni a célokat, és heurisztikát alkalmaz (Martin & Stewart, 2001). Ez lefordítva azt jelenti, hogy ha nem világos, valójában milyen célra (pl. sportos megjelenés, környezetbarát termék, luxusérzet) vágyik a vásárló, akkor a hasonlóság mentén hoz gyors ítéletet: „Ez a brand mindig ilyen és ilyen termékeket készít, az új is bizonyára megfelel nekem.”

Hasonlóság, mint heurisztika: mikor elég a „megérzés”?

A kategóriainformációk használata leegyszerűsítheti a döntést, mert a vásárló összeveti az új terméket a brand alapvető tulajdonságaival (Alba & Hutchinson, 1987; Maheswaran, 1994). Ilyen esetekben a hasonlóságérzet egyfajta heurisztikaként funkcionál: ha a brand és a bővítés „hasonlónak” tűnik, a vásárló átviszi a korábbi pozitív vagy negatív benyomásokat az újdonságra.

Mikor nyúlunk a heurisztikához?

Alacsony kognitív erőforrás esetén: amikor sietsz, fáradt vagy, vagy túl sok információ ér, nem tudsz mindent részletesen értékelni.

Motiváció hiányakor: ha számodra nem sorsdöntő a döntés (például egy kis értékű, hétköznapi termék), gyorsítod a folyamatot azzal, hogy megnézed, mennyire illik a márka az adott termékhez.

Relevancia és elérhetőség: ha az egyetlen elérhető információ a brand céljaira vagy főbb jellemzőire vonatkozik, és nincsenek részletes adatok az új termékről, sokszor a hasonlóságra hagyatkozol.

Analitikus vs. holisztikus (nem analitikus) feldolgozás

Hutchinson és Alba (1991) elemzése szerint az analitikus feldolgozásnál a fogyasztó tudatosan választja ki a fontosnak vélt kritériumokat (pl. környezetbarát, magas teljesítmény stb.). A holisztikus (vagy nem analitikus) megközelítésnél ehelyett a „mindent egybevetek” érzés dominál: megnézed, mennyire tűnik számodra összességében közelállónak a brand. Ha az elemzett tulajdonság nem is passzol tökéletesen, a teljes hasonlóság benyomása mégis elegendő lehet ahhoz, hogy elfogadd az új terméket.

Ha van részletes információd, háttérbe szorul a heurisztika

Klink és Smith (2001) arról számoltak be, hogy ha a fogyasztók kapnak egyedi, speciális részleteket az új termékről, akkor inkább ezeket hasonlítják össze a saját preferenciáikkal, és kevésbé döntenek pusztán aszerint, hogy mennyire illik a brand főbb tulajdonságaihoz. Ilyenkor az egyedi (individuáló) jellemzők győzedelmeskednek a márka-heurisztika felett. Például ha a brand híres az elegáns cipőiről, de az új kollekció megújuló, újrahasznosított anyagot használ, a fogyasztó a „zöld” attribútumok miatt is megfontolja a vásárlást, még ha a stílus kissé eltér a brand klasszikus vonalától.

Véleményem (Dajka Gábor, marketingszakértő) a fogyasztói célok és heurisztikák kapcsán

Személyes tapasztalatom szerint nagyon sok vállalkozás ott követ el hibát, hogy megpróbál pusztán fizikai vagy funkcionális hasonlóságra építeni a márkakiterjesztések során. Pedig ha a céljaid, mint cég, és a céljaid, mint fogyasztó, nem esnek egybe, hiába adsz hasonló dizájnt vagy logót, a végeredmény nem lesz vonzó. A célvezérelt relevancia ugyanakkor igazi aranybánya: ha tudod, hogy a vevőid egy elit, presztízst kifejező élményre vágynak, egy távoli termékkategóriában is sikerrel léphetsz piacra – mert a megoldandó cél ugyanaz marad. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy értsd a fogyasztóid motivációit, és ne csupán logikus magyarázatokkal próbáld meggyőzni őket, hanem érzelmi, célorientált, releváns üzenetet kínálj.

Összegzés: célok, hasonlóság és gyors döntések

1. A cél relevanciája erősebb, mint a fizikai rokonság

– Fogyasztók sokszor a brand image és a célfeladat közti „match”-et figyelik, nem pedig a kategóriák kézzelfogható egyezését.

2. A hasonlóság heurisztikája felgyorsítja a döntést

– Amikor nincs időd, motivációd vagy elég információd, a brand-hasonlóság lesz az első támpont.

– Ha viszont van egyedi és részletes infód az új termékről, ez háttérbe szoríthatja a hasonlóságon alapuló ítéletet.

3. Mikor működik jól a brand extension?

– Ha a termék és a brand céljai harmonizálnak, még akkor is elfogadhatóvá válik a bővítés, ha elsőre távolinak látszik.

– Ha egy brand több, esetleg ellentétes célcsoportot is meg akar szólítani, könnyen előfordulhat, hogy a fogyasztók heurisztikákra hagyatkoznak, és a döntésnél az összhatásra építenek.

4. Stratégiai következtetés

– Mind a célközpontú relevancia, mind a hasonlóság-heurisztika kihasználható a marketingkommunikációban.

– A kulcs a fogyasztói motivációk feltérképezése: ha például a márka a luxust és a kifinomultságot képviseli, csatlakoztasd ezeket az értékeket az új termékhez – még akkor is, ha kategóriáról kategóriára nagy a különbség.

Konklúzió

A fogyasztók döntéseiben kulcsszerepe van annak, hogy milyen célok vezérlik őket, és milyen heurisztikus kapaszkodókat találnak a brand és a kiterjesztés közti hasonlóság alapján. Minél inkább ugyanazt a célt szolgálja a két termék vagy szolgáltatás, annál nagyobb eséllyel húzunk párhuzamot akkor is, ha a formájuk vagy funkciójuk távol áll egymástól. Ez a márkaépítés során rendkívül fontos, hiszen a brand extension sikere nem csupán a termék objektív tulajdonságain múlik, hanem a fogyasztó fejében élő reprezentáción, amelyben a célorientált gondolkodás és a hasonlóság heurisztikája is domináns szerepet játszik.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Entrepreneur Stressed over Failure

Így dolgozd fel a kudarcot, ha vállalkozó vagy

Vállalkozónak lenni izgalmas és inspiráló, ugyanakkor tele van bizonytalansággal és sokszor kockázattal. Lehet, hogy már megkaptad azt a “kedvenc” megjegyzést is: „Miért nem keresel inkább egy rendes, stabil állást?” Pedig te pontosan érzed belül, hogy a saját ötleted megvalósítása, a határok feszegetése és az új megoldások felfedezése az, amiért érdemes dolgozni. De mi történik, ha...
Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...

Itt érsz el

© Copyright 2025