Keretezés a marketingben

Főbb pontok

A marketing világában a viselkedéstudomány által feltárt kognitív torzítások fontos szerepet játszanak a vásárlói döntések befolyásolásában. Az egyik leggyakrabban alkalmazott technika a keretezés (framing), amely során az információk tálalásának módja befolyásolja, hogyan értelmezzük azokat. A keretezés hatása különösen erős a reklámokban, marketingüzenetekben és árazási stratégiákban, ahol az érzelmekre és percepciókra építve irányítja a fogyasztók választásait.

Mi is az a keretezés?

A keretezési hatás lényege, hogy az emberek döntéseit nem csak a rendelkezésükre álló információk, hanem azok tálalása is jelentősen befolyásolja. Például egy adott tényt két különböző módon is bemutathatunk: pozitív vagy negatív keretben. Bár a közölt információ lényegileg ugyanaz, a tálalás megváltoztathatja a befogadó érzelmi reakcióját és döntését.

Vegyük példának a következő két állítást:

  1. „Az emberek 90%-át meg tudjuk menteni a betegségtől.”
  2. „Az emberek 10%-a biztosan meg fog betegedni.”

Mindkét állítás ugyanazt az információt közli, de az első pozitív, a második negatív keretben van tálalva. A kutatások szerint az emberek hajlamosak a pozitív keretben megfogalmazott információkat előnyben részesíteni, és az erre alapozott döntések is inkább ennek megfelelően alakulnak.

A keretezés és a marketing: Hogyan manipulálja a vásárlói döntéseket?

A marketingben a keretezés hatékony eszköz a termékek vagy szolgáltatások vonzóbbá tételére, anélkül, hogy az alapvető információk változnának. A keretezés segítségével a marketingesek a vásárlók érzelmeit célozzák meg, hogy azok inkább a kívánt irányba döntsenek. Például, egy termék reklámja így hangozhat:

  1. Pozitív keret: „Most 20% kedvezménnyel megvásárolhatja!”
  2. Negatív keret: „Ne maradjon le – az ajánlat hamarosan véget ér, és a termék 20%-kal drágább lesz.”

Mindkét reklám ugyanarra az akcióra utal, de a pozitív keretezés a megtakarításra, míg a negatív a veszteségtől való félelemre épít. A fogyasztói viselkedést befolyásoló kutatások szerint az emberek jobban reagálnak a veszteség elkerülésére, mint a potenciális nyereségre, amit a keretezés is kihasznál.

Egy 2018-as tanulmány szerint a vásárlók nagyobb eséllyel döntenek egy termék megvásárlása mellett, ha az ajánlat úgy van tálalva, hogy „kieshetnek” valamiből (pl. egy akció elvesztése), mint ha csak egy egyszerű kedvezmény lenne kiemelve. Ez a viselkedéstudományban veszteségkerülési (loss aversion) torzításként ismert jelenség, amely az emberi döntéshozatali folyamatok fontos eleme.

A keretezési hatás kísérleti bizonyítéka

Az egyik legismertebb kísérlet, amely bemutatja a keretezés erejét, Amos Tversky és Daniel Kahneman, a viselkedési közgazdaságtan két úttörőjének nevéhez fűződik. Egy kísérletben két különböző forgatókönyvet mutattak be az alanyoknak egy hipotetikus betegség kezelésére vonatkozóan:

  1. Az első csoportnak azt mondták, hogy egy adott kezelés 90%-os valószínűséggel megmenti a pácienseket.
  2. A második csoportnak azt mondták, hogy a kezelés 10%-os eséllyel nem sikerül, és a betegek elhaláloznak.

A válaszadók sokkal pozitívabban reagáltak az első forgatókönyvre, bár a két helyzet valójában ugyanaz volt. Ez a kísérlet rámutatott, hogy a keretezés jelentősen befolyásolja az emberek preferenciáit és döntéseit, még akkor is, ha az alapvető információk azonosak.

Csak 5775 Ft
kozepen

A keretezés alkalmazása a reklámokban

A modern reklámkampányokban a keretezés a termékek vonzóbb bemutatására szolgál, akár egy akció, akár egy árkedvezmény révén. A pozitív keretezés gyakori a „nyerjen most” vagy „takítson meg” üzenetek formájában, míg a negatív keretezés a veszteség félelmét erősíti, például „ne maradjon le” vagy „az ajánlat hamarosan lejár” szlogenekkel.

Az egészségügyi reklámokban a keretezés különösen hatékony. Vegyük például a következő két üzenetet egy vitamin-kiegészítőről:

  1. Pozitív keret: „A napi vitamint szedők 85%-a egészséges marad az influenzaszezonban.”
  2. Negatív keret: „Ha nem szedi ezt a vitamint, 15%-kal nagyobb eséllyel kapja el az influenzát.”

Noha mindkét üzenet ugyanarra a statisztikára utal, az emberek nagyobb valószínűséggel vásárolják meg a terméket, ha azt az egészségük megőrzésével kapcsolják össze, szemben a betegség elkerülésével.

A keretezés hatása az árazásban és promóciókban

Az árazási döntések esetén a keretezés szintén kulcsfontosságú. Egy termék árának megjelenítése úgy, hogy „csak 10.000 Ft”, más érzést vált ki a fogyasztóból, mint az, ha azt mondják: „akár 10.000 Ft-ért is elérhető.” Az egyik esetben a vásárló a „csak” szó miatt kisebbnek érzi az összeget, míg a másikban a „akár” szó egy szélesebb árfekvést sugall, ami kevésbé érthetővé és vonzóvá teszi az ajánlatot.

Dajka Gábor, marketing szakértő, úgy fogalmaz: „A keretezés az egyik leghatékonyabb eszköz, amellyel a fogyasztók választásait befolyásolhatjuk. Nem az információk változtatása a cél, hanem az, hogy miként mutatjuk be azokat. Az érzelmi vonatkozások és a választások kontextusa kulcsfontosságú.”

A keretezés és a vásárlói lojalitás

A keretezési hatás nem csak a rövid távú döntéshozatalt befolyásolja, hanem a hosszú távú márkahűség kialakításában is szerepet játszik. A lojalitásprogramok gyakran építenek arra, hogy a fogyasztók pozitívan értékelik az előnyöket és jutalmakat, ha azok megfelelően vannak keretezve. Például a „minden vásárlás után pontokat kap” sokkal vonzóbb, mint az, hogy „pontokat veszít, ha nem használja fel őket.”

Következtetés

A keretezés ereje a marketingben abban rejlik, hogy az információ tálalása – legyen az pozitív vagy negatív – hogyan formálja a vásárlók döntéseit. A keretezési technikák tudatos alkalmazása lehetővé teszi, hogy a marketingesek érzelmi reakciókat váltsanak ki a fogyasztókból, így irányítva őket a kívánt döntés felé. Fontos azonban, hogy tudatos vásárlóként figyeljünk a mögöttes szándékokra, és próbáljuk meg átlátni az üzenetek valódi tartalmát.

A keretezés pszichológiai hatása egyértelmű, és a modern marketingben nélkülözhetetlen eszközként szolgál, amely nemcsak a döntéshozatalt befolyásolja, de hosszú távon is alakítja a fogyasztói magatartást.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Accounting concept. Pen on balance sheet 1

A könyvelés jövője – átfogó elemzés

A könyvelés területén zajló technológiai forradalom alapjaiban alakítja át a szakmát. Az automatizáció és a digitális eszközök átvétele révén számos hagyományosan manuális folyamat gyorsabbá és pontosabbá válik. A monoton, ismétlődő feladatok (számlarögzítés, adategyeztetés stb.) automatizált elvégzése nemcsak időt takarít meg, de jelentősen csökkenti az emberi hibák kockázatát . Ennek köszönhetően a könyvelők egyre inkább magasabb...
Japanese male businessmen who do the math.

A könyvelés történelme

Az emberiség történetében kiemelt jelentőséggel bír a gazdasági események folyamatos, pontos rögzítése és értelmezése. Ezt a tevékenységet már évezredekkel ezelőtt felismerték és alkalmazták, hiszen a közösségek fejlődésének alapja volt a termelési folyamatok, a vagyonelemek és az adóbevételek követése. A fejlődés első szakaszában, az i. e. 4500-as években, agyagtáblákra vésték fel a vagyoni változásokat, hogy a...
Binary numbers data matrix

A számvitel az üzleti élet nyelve

Gondolj bele, hányszor kerülsz olyan helyzetbe, amikor vezetőként (vagy leendő vezetőként) pár perc alatt kell hoznod egy döntést, ami aztán komoly pénzügyi, sőt akár jogi következményekkel is jár. Vajon érdemes kockáztatni, hogy csupán a „tudatlanok bátorságával” vágj bele? Azt mondják, a vállalkozói lét a folyamatos tanulásról szól – és ez a számvitelre különösen igaz. A...
Massage

Szolgáltató vagy? Akkor Google Ads!

Az online hirdetési piac fejlődése az utóbbi évtizedben olyan lendületet vett, hogy ma már szinte kihagyhatatlan lehetőség a Google Ads (korábban AdWords) használata szolgáltatások népszerűsítéséhez. Gondolj bele: az emberek többsége, amikor jogi, egészségügyi, coaching vagy bármilyen más szolgáltatót keres, a Google keresőjéhez fordul. A Google Ads segítségével pontosan elérheted ezeket a kereséseket végző embereket, ráadásul...

Itt érsz el

© Copyright 2025