Amikor valaki elhatározza, hogy elindítja a saját vállalkozását – vagy éppen évek óta benne van, de nem úgy mennek a dolgok, ahogy szeretné –, felmerülhet a kérdés: „Kell-e nekem marketing-tanácsadó?” Sokszor az a válasz, hogy „majdhogynem már tegnap is kellett volna”. Nem ritka, hogy a vállalkozók akkor keresnek fel szakértőt, amikor 5-10 éve nem jól csinálnak valamit, és egyik napról a másikra várják a megoldást. Ez azonban rendkívül nagy nyomást helyez mindenkire: a tanácsadóra azért, mert gyors és hatékony választ kell adnia egy összetett problémára, a vállalkozóra pedig azért, mert megannyi kérdést kell áttekinteni.
Az első, amit általában tisztázni szoktunk, az a vállalkozó célja. Miért csinálja? Azt szeretné, hogy maga dolgozzon benne a következő 10-20 évben is, vagy inkább családi örökséget épít a gyerekeinek? Esetleg csak anyagi függetlenségre törekszik, és utána szívesen kiszállna? Ha ez a motiváció nincs meg, nehéz bármiféle stratégiát javasolni. Hiszen az úton sok akadály, döntés és fejlesztés vár, és ha valaki nem látja tisztán, miért megy előre, könnyen elveszítheti a lendületet.
Miért kell előbb az „agyban turkálni”?
A második lépés sokszor az, hogy megértsük a vállalkozó hozzáállását, gondolkodásmódját. Ha valaki 10 éve építgeti a cégét, és mégsem ért el stabil eredményt, akkor előfordulhat, hogy nemcsak a reklámszövegek vagy a weboldal beállításai rosszak, hanem a fejben is „valami megakadt”.
Nem az a cél, hogy pszichológust helyettesítsünk, hanem hogy megtaláljuk: mik azok az akadályozó tényezők (szokások, gondolkodásmód, túlzott félelmek vagy éppen túl nagy magabiztosság), amelyek gátolják az előrelépést. Ilyenkor nem adunk direkt tanácsot, mert ha a vállalkozó még magának sem ismerte be, hogy változtatnia kell, akkor a legjobb Facebook- vagy Google-hirdetési stratégia is falnak ütközik.
Egy 2020-as Harvard Business Review-cikk (Forrás: „Why Your Mindset Matters in Entrepreneurship”, HBR, 2020) rámutatott, hogy a vállalkozók sikerének 40%-át a hozzáállás és a belső motiváció határozza meg. Azaz sokszor nem a külső piaci körülményeken múlik a túlélés vagy a növekedés, hanem azon, hogy az alapító mennyire rugalmas, mennyire hajlandó tanulni és változtatni az elképzelésein.
Konkrét példa: felismerés nélkül nincs előrelépés
Az „Én megmondtam” című könyvben (30. oldal) szerepel egy történet egy hölgyről, aki egymás után több vállalkozását is csődbe vitte, lényegében ugyanazzal a hibával. Hiába próbálták figyelmeztetni, minden külső tanács süket fülekre talált, mert ő maga nem látta be, hogy a probléma saját hozzáállásából fakad. Ez az eset jól illusztrálja, hogy az önismeret és az őszinte szembenézés hiányában a marketing lépések csak „tűzoltásra” jók, tartós eredményre nem vezetnek.
Miért nem családtól és barátoktól kérsz tanácsot?
Persze a legtöbben először a családjukhoz vagy a barátaikhoz fordulnak. Ez természetes, hiszen ők állnak legközelebb hozzád. Ugyanakkor a szeretteid nem szakmai szemmel nézik a vállalkozásodat, hanem érzelmi síkon. Gyakran a saját félelmeiket vetítik rád: „Vigyázz, nehogy túl sokat kockáztass!”, „Biztos jó ötlet most belevágni a vállalkozásba?” – és így tovább.
Objektivitás kell. Ez pedig akkor születik meg, ha valaki nem érintett érzelmileg abban, hogy te miként döntesz. A családtagjaid félthetnek, az ismerőseid túlzottan dicsérhetnek vagy a régi sérelmek miatt akár kicsit szurkálódhatnak. Mindkét irány torzítást okoz. Egy külső marketing-tanácsadó nem így tekint rád: ő azt akarja, hogy tények és reálisan megfogalmazott célok alapján juss előre.
A McKinsey (2019) egyik felmérése azt mutatta, hogy a kkv-k közel 60%-a pontosan azért bukik meg 5 éven belül, mert nem tudja kívülről értékelni a helyzetét. Aki időben bevont egy tanácsadót, jellemzően felkészültebbnek bizonyult, és akár 20-30%-kal gyorsabban stabilizálta a működését.
Idő, pénz és energia megtakarítása
Sokan úgy érzik, hogy a szakértővel való együttműködés drága. Ez a hozzáállás viszont fordítva is igaz lehet: mennyire költséges az, ha éveket elvesztegetsz rossz irányokba? Ha a weboldalad félkész, a marketingüzeneted zavaros, és a reklámra költött pénz nem térül meg? Egy tapasztalt marketinges ráadásul nem csak reklámszöveget ír vagy képeket tesz ki, hanem a stratégiát is felépíti veled együtt, figyeli a konkurenciát, és magyaráz, segít fejlődni.
Gondolj bele: ha fél-egy évig kis lépésekben haladsz, de rossz irányba, akár több százezer vagy millió forint is kárba mehet. Egy tanácsadóval 1-2 alkalom konzultáció után kiderülhet, mit érdemes módosítani. Ez nem azt jelenti, hogy csodát tesznek helyetted, de segíthetnek elkerülni a legnagyobb zsákutcákat.
- Idő: Nem kell heteket-hónapokat töltened azzal, hogy kitaláld, mi lehet a hiba gyökere, mert a szakértő néhány jól irányzott kérdéssel és elemzéssel gyorsan rátapinthat a lényegre.
- Pénz: Egy használhatatlan kampány vagy félrecsúszott webáruház-fejlesztés iszonyú drága lehet. Egy jó tanács időben megelőzheti a pénzkidobást.
- Energia: A saját projektedhez való túlságosan érzelmi kötődés néha vakfoltokat okoz. A szakértő segít objektíven ránézni a folyamatokra, így elkerülheted, hogy kifáradj a kudarcoktól.
Összehangolni a te ötletedet és az objektív valóságot
A sikeres együttműködéshez azonban neked is tenned kell: nem ülhetsz hátra, hogy „majd a marketinges mindent megold”. Kellenek alapismeretek, legalább abban, hogy milyen kérdéseket tegyél fel, milyen célcsoportot célozol, mik a terméked-szolgáltatásod erősségei, és melyek a buktatók.
Ne félj attól, hogy nem tudsz mindent. Az a fontos, hogy nyitott legyél a tanulásra és a változtatásra. Ha a tanácsadó azt mondja, „túl nagy mennyiséget akarsz egyszerre gyártani, pedig nincs akkora piac”, akkor ne vedd személyes támadásnak, inkább értékeld, hogy már az elején kiszúrt egy lehetséges hibát, ami neked rengeteg plusz költséget jelentene, ha nem orvosolnád időben.
A Deloitte (2021) egyik jelentése szerint a vállalkozók 75%-a alulbecsüli, milyen gyorsan telik el a piac megszerzéséhez szükséges idő, és azt is, mekkora költséggel jár a célcsoport elérése. A marketing nem arról szól, hogy „feldobsz egy hirdetést Facebookra, és dől a pénz”. Tervezést, kreatív koncepciót, folyamatos monitorozást igényel. Egy marketing-tanácsadó ezekben a lépésekben támogat, miközben te is megtanulod az alapokat.
Röviden összefoglalva:
- Először a vállalkozó gondolkodásmódját érdemes átnézni. Ha 5-10 éve ugyanolyan módszerekkel próbálkozik, és mégsem érte el a célját, akkor kell egy „fejben” történő frissítés.
- Ne akard egy nap alatt megoldani azt, amit évek alatt rontottál el. Adj időt a szakembernek, és adj időt magadnak is a változtatásra.
- Ne baráttól vagy családtagtól kérj (kizárólagos) tanácsot. A szeretet, aggodalom vagy túlbuzgó támogatás miatt nem látják objektíven a helyzetedet, és saját félelmeik is befolyásolhatják a véleményüket.
- Légy hajlandó tanulni. Egyik tanácsadó sem szeret varázsgömböt rázogatni: az együttműködés akkor eredményes, ha te is fejlődsz az úton, kérdezel, beletanulsz az alapokba, és így később önállóbbá válsz.
Miért érdemes szakemberhez fordulni?
Talán a legfontosabb: időt és energiát spórolsz, miközben rengeteg hibát elkerülhetsz. Egy kívülálló pontosan azt a nézőpontot adja meg, amire a barátaid, rokonaid – érthető okokból – nem képesek: egy szakmai, piaci, racionális megközelítést. Megnézi, ki a célcsoportod, milyen üzenet működhet náluk, milyen platformon érdemes hirdetned, és mennyi pénzre lesz valójában szükség a kivitelezéshez.
Idővel pedig minden visszaigazolást nyer: ha látod, hogy nő a forgalom, stabilizálódik a pénzügyi helyzet, és kialakul egy profi brand, akkor érzed, hogy a befektetett összeg megtérül. Ha pedig bármikor változást hoz a piac vagy az életed, egy tapasztalt marketinges rugalmasan tud segíteni az újratervezésben. Olyan, mint egy stratégiai partner, aki útmutatást ad, de nem veszi át a teljes irányítást tőled – csak segít rálépni arra az útra, amely a céljaidhoz vezet.
És itt jön be a már említett első kérdés: Mi is a célod? Mert az egész marketingstratégia attól függ, hogy milyen vállalkozást és kinek építesz. El akarsz adni száz doboz terméket naponta, vagy csak néhány exkluzív ügyféllel dolgoznál? Ez teljesen más utat, más erőforrás-elosztást és más reklámüzenetet kíván.
Végül, ha úgy érzed, hogy a marketing és a vállalkozás fejlesztése lelki szinten is próbára tesz, érdemes néha a mentális oldalon is támogatást keresni (legyen az coach, pszichológus vagy akár egy támogató vállalkozói csoport). Egy tanácsadó sok mindent megmutat, de a belső akadályokat neked kell lerombolnod. Viszont ha ezt a kettőt – a szakmai és a belső fejlődést – össze tudod hangolni, a siker esélye drámaian megnő.
Konklúzió:
Nem véletlenül mondják, hogy a jó marketinges életeket és cégeket változtat meg. A te felelősséged viszont, hogy mikor és hogyan vonod be ezt a szakértelmet. Minél előbb – annál kevesebb hibát követsz el, és annál kiegyensúlyozottabban fejlődhetsz. De az egész történet végén mégiscsak te vagy az, aki dönt, sőt, neked kell megértened a saját működésedet is. Barátok, családtagok természetesen támogatnak, de nem fognak neked professzionális útmutatást adni a piaci trendekről, a digitális marketing eszközeiről vagy a termékpozicionálásról.
Ha pedig úgy érzed, már túl sok időt vesztegettél, bátran fordulj tanácsadóhoz. Lehet, hogy az első lépéseket együtt megtéve gyorsan kiderül, merre vannak a buktatók, és hogyan lehet őket áthidalni. A lehetőség adott: kevesebb csalódás, megalapozottabb döntések, és végül egy olyan vállalkozás, ami nemcsak megélhetést, de valódi örömöt is adhat a számodra.