Forró

Jobb emlékezet, jobb döntések

Főbb pontok

Amikor arra gondolunk, hogy mit jelent valakinek „szakértőnek” lenni egy adott fogyasztói területen, gyakran az az első gondolatunk, hogy az illető sokkal többet tud megjegyezni a termékekről, azok tulajdonságairól, márkákról, technikai paraméterekről vagy éppen ár-érték arányokról, mint a kezdők. Valójában a szakértelem legfeltűnőbb ismertetőjegye a memória fölénye: az a képesség, hogy az adott területen releváns információkat gyorsabban és részletesebben hívja elő a személy.

A klasszikus példák közé tartoznak a sakknagymesterek, akik a partik valós állásait sokkal jobban felidézik, mint a kezdők – ám ez a fölény megszűnik, ha teljesen véletlenszerű táblakonfigurációkkal szembesítik őket (Chase & Simon, 1973). Ugyanez a séma más területeken is ismétlődik (például sportelemzésben, számítógépes programozásban, orvosi diagnosztikában): ahol valaki hosszan és céltudatosan fejlesztette a képességeit, ott a memóriája specializált módon, az adott domainre hangolódva lényegesen jobb felidézési teljesítményt mutat.

Bár a legtöbb klasszikus kutatás nem kifejezetten „fogyasztói” kontextusban született, érdemes észrevenni, hogy számos „szakértő” domain (pl. számítógépek, sporteszközök, orvosi szolgáltatások) szintén létezik a fogyasztói piacon, és ugyanezek a mintázatok megfigyelhetők a professzionális szinteken is. Vagyis a szakértelem területe sokszor nem válik el élesen a hétköznapi fogyasztástól: a különbség, hogy a szakértők olyan részletességgel emlékeznek a specifikus tényekre, amelyet a laikusok el sem tudnak képzelni. Ez a jelenség összhangban áll a „tökéletes világ” hipotézissel, vagyis azzal, hogy a nagyobb tapasztalat (H1) ténylegesen nagyobb szakértelemhez vezet, és ez elvben magasabb „fogyasztói jólétet” (H2) hozhat, hiszen a szakértő informáltabb, pontosabb döntéseket tud hozni.

Jobb emlékezet és a döntések minősége

A megnövekedett emlékezeti teljesítmény a szakértelemnek csak az egyik oldala. A memóriafölény általában azzal is jár, hogy a szakértők jobban tudják szervezni a termékekről és attribútumokról szóló információt (Hutchinson, Raman & Mantrala, 1994; Mitchell & Dacin, 1996). Például:

Mitchell és Dacin (1996) az objektív teszteken is kimutatták, hogy a motorok iránt szakértőbb fogyasztók pontosabban tudják felidézni a fontosabb tulajdonságokat, és döntéseik is jobban közelítenek az „objektív” optimumhoz.

Cowley és Mitchell (2003) azt találta, hogy a kezdők nehezen emlékeztek vissza egy termékre más felhasználási szituációban, mint amelyben eredetileg tanultak róla, míg a szakértők sokkal rugalmasabban tudták átrendezni a memóriájukban a termékadatokat, és így egy új felhasználási helyzetben is hatékony döntéseket hoztak.

Cowley és Janus (2004) vizsgálataiban a magasabb termékismerettel rendelkező fogyasztók pontosabban emlékeztek vissza a termékhasználati élményeikre, és ellenállóbbak voltak a megtévesztő reklámok hatásaival szemben.

Mindez megerősíti, hogy a tudatosabb és megbízhatóbb emlékezet valóban előnyös lehet a döntések minőségében. Hozzá kell tenni azonban, hogy Wood és Lynch (2000) arról számoltak be, miszerint a szakértők sokszor nem veszik észre, ha a régi tudásuk elavulttá válik, mert kevésbé „figyelnek” az új információkra. Ugyanakkor ha kifejezetten felhívják rá a figyelmüket, hogy a meglévő tudásuk elavult, vagy ha jutalmazzák az új infók feldolgozását, akkor a szakértők gyorsabban és hatékonyabban képesek frissíteni a memóriájukat, mint a kezdők.

Elaboráció: a szakértelem mint belső következtetés

A szakértők nemcsak több tényt jegyeznek meg, hanem gyakran képessé válnak arra, hogy a meglévő ismereteikből új következtetéseket is levonjanak (Alba & Hutchinson, 1987). Ez különösen fontos a fogyasztói döntéshozatalban, hiszen a termékeknek tipikusan vannak technikai vagy nehezen értelmezhető jellemzői, amelyeket át kell „fordítani” arra a nyelvre, hogy ezek milyen előnyt vagy hátrányt jelentenek a tényleges használat során. Például a számítógépes termékeket jól ismerő fogyasztó képes reálisan felmérni, hogy egy bizonyos processzorsebesség, memóriakapacitás vagy akkumulátor-élettartam mit jelent a saját használati szokásaihoz viszonyítva. A kevésbé jártas fogyasztók ezzel szemben hajlamosak lehetnek arra, hogy a „minél több, annál jobb” vagy hasonló leegyszerűsített sémák alapján döntsék el, mely termék a jobb – függetlenül a valós szükségleteiktől.

Ezt a jelenséget jól illusztrálja Dellaert és Stremersch (2005) kísérlete a tömeges testreszabás (mass customization) témakörében, ahol azt találták, hogy az expert fogyasztók:

• kevésbé érzékelik bonyolultnak a termékkonfigurációs folyamatot,

• jobban tudják maximalizálni a választott termék hasznosságát,

• kevésbé zavarodnak össze az esetleges termékspecifikációk láttán.

Analitikus kontra nem analitikus feldolgozás

A kognitív pszichológiában közismert elmélet, hogy kétféle feldolgozási mód létezik:

1. Analitikus, szabálykövető: logikus, rendszerezett módon csak a releváns és diagnosztikus információkat veszi figyelembe.

2. Nem analitikus, asszociatív: intuitív, holisztikus, sokszor egyszerre sok benyomást integrál, és kevésbé koncentrál a formális szabályokra.

A fogyasztók többsége gyakran a nem analitikus módszert alkalmazza, például amikor túl sok információ vagy túl sok terméktulajdonság van, és nincsen kapacitása vagy motivációja, hogy mindet szabályszerűen elemezze (Hutchinson & Alba, 1991). Ám több kutatás kimutatta, hogy a termékismeret növekedésével a szakértők hajlamosabbak az analitikus feldolgozásra.

Dillon és munkatársai (2001) egy összetett márkaarculat-elemző modell alapján azt figyelték, hogy a nagyobb tapasztalattal bíró fogyasztók inkább a márkákat alkotó konkrét tényezőket értékelték (és nem a globális impressziók alapján ítéltek), ami az analitikus feldolgozás jele.

Csak 5775 Ft
Ad 1

Spence és Brucks (1997) megmutatták, hogy a profi ingatlanszakértők (szakértők) kevesebb, de relevánsabb szempontot vettek figyelembe, míg a laikusok több, de gyakran irreleváns tényezőt is beleszámítottak az értékelésbe.

Tehát a magasabb ismeretszint arra ösztönözhet, hogy a döntéseinket precízebb elemzésre alapozzuk. Persze ahogy láttuk, ez nem mindig automatikus (Wood & Lynch, 2000).

Tudáskalibráció és túlzott magabiztosság

Az egyik kritikus pont a fogyasztói viselkedésben a tudáskalibráció, azaz mennyire reálisan ítéli meg valaki a saját tudását (Alba & Hutchinson, 2000). Általában az emberek hajlamosak túlbecsülni a kompetenciájukat, amit „overconfidence” néven ismer a pszichológia. Ez – amikor a fogyasztó tényleg ért valamihez – akár pozitívum is lehet (például ellenállóbbá válik a félrevezető reklámokkal szemben), de gyakran hátrányos. Például ha valaki nagyon biztos benne, hogy pontosan emlékszik egy termék teszteredményére, akkor mindenáron azt választja, még ha a valós esély csak 60-70%, hogy valóban jól emlékszik. Ezzel túlzott kockázatot vállal, és könnyen lehet, hogy a számára valójában jobb terméket kihagyja.

A szakértők körében sem ritka, hogy a növekvő tudás nem jár egyenes arányban a kalibráció javulásával, sőt sok esetben a szakértők is ugyanúgy túl magabiztosak, mint a kezdők. Ez azt jelentheti, hogy bár a szakértők abszolút értelemben tényleg pontosabbak, a saját pontosságuk megítélésében még mindig elfogultak. Ha pedig így van, akkor a szakértelem nem feltétlenül növeli a jólétet (H2), mert egy ponton túl a túlzott önbizalom visszafoghatja a további információkeresést.

Például:

Muthukrishnan (1995) kísérlete azt mutatta, hogy a repetitív terméktapasztalat növeli a döntési magabiztosságot, de egyben megerősíti a fogyasztó „inkumbens-elköteleződését”: akkor is ragaszkodik a régi márkához, ha időközben létezne jobb opció a piacon.

Cowley (2004) rámutatott, hogy bár a szakértők pontosabbak és magabiztosabbak, a magabiztosság még hatékonyabban is befolyásolja a választást, mint a pontos emlékezés – néha felerősítve a téves döntést.

Ez mind arra utal, hogy a szakértelem és a „tudásba vetett bizalom” (confidence) nem mindig működik harmonikusan: akár ironikus módon a szakértők is beleszorulhatnak a téves meggyőződéseikbe, ha a környezetük vagy a piac közben változik, de ők nem frissítik a tudásukat elég gyakran.

Összegzés: több tudás – jobb memória – de vajon mindig jobb fogyasztói helyzet?

Az, hogy a szakértők jelentősen jobb memóriával bírnak a releváns domain tényeiről, jól megalapozott a kognitív pszichológiai és fogyasztói kutatásokban is. Ez a jelenség a „tökéletes világ” képébe illeszkedik: a nagyobb tapasztalat magasabb szakértelmet eredményez, amely (elvileg) jobb döntéseket és magasabb jólétet hoz. Sok empirikus adat valóban alátámasztja, hogy a szakértők mélyebb, részletesebb és hatékonyabb információkezeléssel rendelkeznek, előrelátóbban tudják értékelni a termékjellemzőket, és kevésbé téveszthetők meg félrevezető reklámokkal.

Másrészt viszont figyelemre méltó, hogy:

• A szakértők is hajlamosak arra, hogy kevésbé vegyék észre, ha új információk felülírják a régi tudásukat (Wood & Lynch, 2000).

• A szakértelem sok esetben együtt jár a túlzott magabiztossággal, ami akadályozhatja az információkeresést, vagy épp a saját döntéshozatali stratégiánk szükséges korrekcióját.

Ez a kettősség rámutat, hogy a szakértői memória és ismeret nem mechanikusan fordul át minden körülmények között „ideális” fogyasztói döntéssé. A felhasználók (fogyasztók) kontextusa, motivációi, a piaci környezet változása, valamint a társas befolyás is meghatározzák, mennyire tudják kihasználni a tapasztalati tudásukat.

Gyakorlati következtetések:

1. Marketingkommunikáció: ha a cél az, hogy a fogyasztó minél inkább érvényesítse a saját érdekeit és több információt megszerezzen, akkor érdemes támogatni a mélyebb tanulást, részletes visszajelzéseket. A felületes termékismeret idővel a fogyasztói jólétet is csökkentheti.

2. Termékfejlesztés és innováció: a szakértői csoportok gyakran fontos forrásai lehetnek a visszajelzéseknek, de emlékeztetni kell őket, hogy a piac és a technológia is változik, és motiválni kell őket az új információk befogadására.

3. Fogyasztói tanácsadás: a magasabb tudással rendelkezőknek is szükségük lehet olyan módszerekre, amelyek segítik a kalibrációt (például reálisabb önértékelés, frissítések), hogy ne ragadjanak bele a túlzott önbizalomba.

Végső soron a szakértői memória kiemelkedő ereje óriási versenyelőnyt adhat – gondoljunk csak arra, mekkora hatékonysággal tud valaki laptopot választani, orvosi szolgáltatást igénybe venni vagy sportfelszerelést venni. Ugyanakkor a kutatások fényt derítenek arra, hogy ez az előny nem korlátlan és nem mindig fordul át a „legjobb” választásba, ha a fogyasztó nincs tisztában azzal, milyen részletek frissítésére, milyen új információk beszerzésére lenne szükség. A memóriafölény tehát a szakértelem alapja, de csak akkor jelent valódi előnyt a fogyasztó számára, ha a tudás folyamatosan aktualizálódik, és nem rombolja le a túlzott magabiztosság.

Csak 5775 Ft
Ad 1

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

A reklám céljai, pszichológiai hatásai és aktuális trendjei

A reklám fő marketingcéljai A reklám a marketingkommunikáció egyik kulcseleme, amely számos üzleti célt szolgálhat. A legfontosabb célok közé tartoznak: Pszichológiai tényezők a reklám hatékonyságában A reklámok akkor a leghatékonyabbak, ha figyelembe veszik az emberi gondolkodás és érzelmek működését. Számos pszichológiai tényező befolyásolja, hogy egy hirdetés mennyire ragadja meg a közönségét és ösztönöz cselekvésre: Stratégiák...

Microsoft Majorana 1: Új korszak a kvantumszámítógépekben és azok marketingalkalmazásaiban

A kvantumszámítógépek terén a közelmúltban jelentős áttörés történt a Microsoft Majorana 1 chip bemutatásával. Ez az új kvantumprocesszor a topológiai kvantumszámítás úttörője, és várhatóan alapvetően változtatja meg, miként gondolkodunk a nagy számításigényű feladatok megoldásáról. A Majorana 1 egyedi technológiája révén nemcsak tudományos és ipari problémák megoldására nyithat új fejezetet, hanem a marketing világára is messzemenő hatással lehet...

A reklámpszichológia átfogó áttekintése

A reklámpszichológia azt vizsgálja, miként hatnak a hirdetések az emberek gondolkodására, érzelmeire és viselkedésére. A modern fogyasztó naponta több száz reklámüzenettel találkozik, tudatosan vagy tudat alatt. Nem véletlen, hogy a vállalatok hatalmas erőforrásokat fordítanak reklámokra: megfelelő pszichológiai eszközökkel jelentősen befolyásolható, mit vásárolunk, mely márkát részesítjük előnyben, vagy milyen érzéseket társítunk egy termékhez. Ez a cikk...

A HubSpot marketing blog friss trendjei 2025-ben

Inbound marketing fókuszban Az inbound marketing továbbra is meghatározó stratégia, mely az ügyfelek vonzására, bevonására és örömszerzésére épít, szemben a kifelé “toló” hagyományos reklámokkal. A HubSpot blog hangsúlyozza, hogy az inbound szemlélet hosszú távú bizalmat épít: az eredményességét nem csak azonnali bevételben mérjük, hiszen a taktikák széles köre a márkaimázst erősíti és késleltetett vásárlásokat is...

Itt érsz el

© Copyright 2025