Ismert és elismert magyar marketing szakemberek

Főbb pontok

Az alábbiakban összegyűjtöttünk számos magyar marketing szakembert, akik kiemelkedő szerepet játszottak a marketing hazai fejlődésében. A listában szerepelnek a klasszikus marketing és reklám úttörői, a marketingoktatás és -kutatás neves képviselői, a márkaépítés és marketingkommunikáció meghatározó szakemberei, valamint az online/digitális marketing elismert szakértői is. Feltüntettük, hogy jelenleg aktívak-e, vagy már nem aktívak (visszavonultak vagy elhunytak). Minden névhez röviden ismertetjük fő tevékenységét, eredményeit, publikációit vagy díjait.

Csak 5775 Ft
kozepen

Klasszikus marketing és reklámszakemberek (úttörők és alapítók)

  • Dr. Tomcsányi Pál (nem aktív) – Az agrármarketing hazai úttörője, a marketing tudományos megalapozója Magyarországon. Kertészmérnökből lett marketingkutató, az első magyar ágazati marketingkönyv szerzője (1973-ban „Piacos kertészet, a kertészeti marketing alapjai” jelent meg tőle). Huszonöt éven át oktatott marketinget a Kertészeti Egyetemen, és nemzetközileg is elismert módszertani fejlesztései voltak az agrármarketing területén. Számos díjat nyert, többek között Széchenyi-díjat, valamint ő kapta elsőként a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Marketing Életműdíját 2015-ben. MTA-tagként és számos tudományos publikáció szerzőjeként nagy hatást gyakorolt a marketing hazai elfogadtatására.
  • Dr. Molnár Dezső (nem aktív) – A Budapesti Corvinus Egyetem (korábban Közgáz) legendás marketingprofesszora, a hazai marketingoktatás egyik megalapozója. Közel 90 éves koráig oktatott a Corvinuson marketinget, generációkat nevelve a szakmára. Pályafutása a klasszikus marketing szemlélet meghonosításához járult hozzá a ’70-es, ’80-as évektől kezdődően. 2017-ben – több évtizedes oktatói és kutatói életműve elismeréseként – megkapta az MMSZ Tonk Emil Életműdíjat.
  • Dr. Hoffmann Istvánné (Grósz Magdolna) (nem aktív) – A marketingtudomány egyik emblematikus alakja Magyarországon. Az elsők között végzett átfogó kutatásokat a fogyasztói magatartás és fogyasztásszociológia területén, melynek eredménye az 1977-ben megjelent „A magyar háztartások gazdálkodási modellje” című, nemzetközileg is elismert könyv. Társszerzője volt a generációk marketingtankönyvének számító „Marketing”-nek, majd egyedüli szerzőként ennek továbbfejlesztett változatának „Modern marketing”-nek. Kulcsszerepe volt a nemzetközi marketingirodalom hazai elterjesztésében is: ő szerkesztette Philip Kotler több magyarul megjelent művét, biztosítva a magas színvonalú fordítást. Emellett úttörője volt a sportmarketing hazai kialakításának is. Professzorként a Corvinus Egyetemen generációk tanultak tőle; 2016-ban életműdíjjal tüntették ki (MMSZ).
  • Dr. Kandikó József (nem aktív) – A hazai marketing egyik szervezeti és oktatási fejlesztője. Hosszú éveken át a tatabányai Modern Üzleti Tudományok Főiskolája (ma Edutus Egyetem) főigazgatója és rektora volt, ahol számos marketinges generáció képzését irányította. A Magyar Marketing Szövetség egykori elnöke, aki a ’90-es években aktívan hozzájárult a marketing szakma szerveződéséhez Magyarországon. Már a ’70-es évek végén külföldön tanulmányozta a marketingtervezés módszertanát, és ezt a tudást hazatérve kamatoztatta az itthoni marketingstratégiák kialakításában. Munkássága elismeréseként 2018-ban MMSZ Életműdíjat kapott.
  • Tonk Emil (nem aktív) – A magyar marketingkommunikáció egyik legismertebb szakembere, a Magyar Marketing Szövetség társalapítója és 29 éven át ügyvezető alelnöke. Az 1990-es évektől kezdve úttörő marketingtréner és előadó, akinek gyakorlati tanácsai és üzleti kommunikációs képzései marketingesek ezreit segítették. Nevéhez fűződik a hazai kkv-marketing népszerűsítése; gyakran emlegették „marketing guruként”. Számos cikket, könyvet írt az értékesítésről és marketingről (pl. Üzleti Patika sorozat), és rendszeres előadója volt konferenciáknak. A marketinget mindig etikus, ügyfélközpontú szemlélettel közelítette meg, vallotta, hogy a siker kulcsa az őszinteség és az ügyfelek bizalmának elnyerése. 2021-ben, halála után, róla nevezték el az MMSZ Életműdíját.
  • Sas István (nem aktív) – Legendás reklámfilm-rendező és reklámszakember, a magyar reklámipar ikonikus alakja. Több mint 2000 reklámfilmet írt és rendezett pályafutása során, köztük számos emlékezetes klasszikust (Hurka Gyurka, Skála Kópé, Pécsi kesztyű, Traubiszóda, OTP „forgóajtó”, stb.), amelyek szállóigévé váltak. Kreatív munkásságát közel száz díjjal jutalmazták a hazai reklámfilm-szemléken, és a közönségszavazásokon is rendre első volt. Nemzetközi szinten is kiemelkedőt alkotott: a cannes-i reklámfesztiválokról összesen 1 ezüst és 7 bronz oroszlánt, valamint 3 nemzeti díjat hozott el, ami páratlan teljesítmény. Balázs Béla-díjas filmrendezőként és Érdemes Művészként a reklámpszichológia szakértőjeként is számon tartották (pszichológus végzettségű). Aktív szerepet vállalt a szakma szervezeteiben: 1976-ban már reklámot oktatott, a Magyar Reklámszövetség alapítói közt volt (később alelnöke is lett). Több szakkönyv szerzője (pl. „Ezt nem adom, ez disznósajt” címmel írt visszaemlékezést). 2018-ban bekövetkezett haláláig fáradhatatlanul dolgozott a reklámszakma oktatásán és társadalmi elismertetésén.
  • Alexander Brody (nem aktív) – Magyar származású, nemzetközileg elismert reklámszakember és üzletember. A New York-i reklámvilágban futott be karriert: 40 évig dolgozott a Young & Rubicam ügynökségnél, ahol gyakornokból egészen az elnöki posztig jutott, majd később a Ogilvy & Mather Worldwide elnöke is volt. 1984–87 között a Reklám Világszövetség (IAA) globális elnökeként tevékenykedett, vezetése alatt csatlakozott a szervezethez Magyarország, Kína és a Szovjetunió. Az 1990-es évektől részben Magyarországon élt, számos vállalat és alapítvány vezetésében részt vett, és magyar nyelven is jelentek meg népszerű aforizmakötetei. Örökös tiszteletbeli tagja volt a Magyar Reklámszövetségnek. Elegáns, művelt stílusával és tapasztalatával igazi mentorfigurája volt a szakmának egészen 2022-ben bekövetkezett haláláig.
  • Dr. Megyer Örs (nem aktív) – A modern reklámipar és önszabályozás kiemelkedő alakja. 1971-ben kezdte pályáját a Magyar Hirdetőnél (az akkori állami reklámvállalatnál), ahol később vezérigazgató-helyettes lett. Megalapította a DDB Budapest reklámügynökséget a ’90-es évek elején, és tíz éven át vezette; nevéhez fűződik minden idők egyik leghíresebb magyar reklámja, a „Kovács úr 26 év után vette meg élete második autóját” szlogenjű kampány. Ő indította el az OMD médiaügynökség hazai irodáját is. Szerepet vállalt az Effie reklámhatékonysági díj meghonosításában Magyarországon. 2000-es évektől saját tanácsadó cégein keresztül segítette a marketingkommunikációt. Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) alapító tagja, 21 évig elnöke volt, aktívan közreműködött a reklámszakma etikai kódexének kidolgozásában és a reklámtörvény kialakításában. Munkájáért 2024-ben MMSZ Életműdíjjal jutalmazták ; ma az ÖRT tiszteletbeli elnöke, visszavonultan él, de a szakmai testületekben (pl. MRSZ felügyelőbizottság) továbbra is tiszteletbeli szerepet visz.

Marketingoktatás, kutatás és fogyasztói magatartás szakértők

  • Dr. Törőcsik Mária (aktív) – Egyetemi tanár, a fogyasztói magatartás és trendkutatás elismert kutatója. Több évtizede oktat marketinget, marketingstratégiát, vásárlói és fogyasztói magatartást, valamint márkamenedzsmentet a Pécsi Tudományegyetemen. Számos szakkönyv szerzője és társszerzője, például „Bevezetés a marketingbe”, „Vásárlói magatartás”, „Fogyasztói magatartás – Insight, trendek, vásárlók”, amelyek alapművek a hazai marketingoktatásban. Kutatásai a generációk eltérő fogyasztói szokásaira és életstílusaira irányulnak, és e téren úttörő eredményeket ért el. Tanácsadóként is aktív: saját piackutató és tanácsadó cége révén számos vállalatnak segített megérteni a fogyasztókat. Széles körű szakmai elismertségét mutatja, hogy megalakulásakor ő lett az Országmárka Tanács szakmai elnöke, ahol hosszú éveken át dolgozott Magyarország imázsának fejlesztésén. 2023-ban a Tonk Emil Életműdíj kitüntetettje lett, elismerve, hogy munkássága átfogó hatást gyakorolt a marketing egészére.
  • Dr. Hofmeister-Tóth Ágnes (aktív) – Közgazdász, egyetemi tanár, a Budapesti Corvinus Egyetem korábbi Marketing Tanszék-vezetője, a fogyasztói magatartás és marketingpszichológia neves kutatója. Számos publikációt jegyez a fogyasztói értékekről, attitűdökről és egészségtudatos fogyasztásról, kutatásai kiterjednek a reklámok hatásmechanizmusaira is. Társszerzője a „Marketing alapismeretek” c. tankönyvnek, valamint vezető szerzője a „Fogyasztói magatartás” c. egyetemi jegyzetnek, mely generációk számára alapozta meg e terület ismeretét. Aktívan részt vesz a marketing tudományos közéletében: tagja az MTA Marketingtudományi Albizottságának, korábban alelnöke volt az Európai Marketing Akadémiának (EMAC) is. Hallgatói és kollégái elismerik precizitását és azt a törekvését, hogy a legújabb nemzetközi kutatási eredményeket is beépítse az oktatásba. Jelenleg professor emeritaként is tevékeny szakmai mentor.
  • Dr. Berács József (aktív) – Egyetemi tanár, a marketingoktatás egyik meghatározó alakja itthon. A Budapesti Corvinus Egyetem volt Marketing Intézet-igazgatója, vezetésével indult el Magyarországon az első marketing Ph.D. program a ’90-es években. Társszerzője a piacvezető „Marketing” tankönyvnek (Bauer Andrással közösen), amely több kiadást is megért és generációk tanultak belőle. Kutatási területe a marketingstratégia és a piacorientáció, számos tanulmánya jelent meg rangos folyóiratokban. Aktív nemzetközi kapcsolatokat épített: egy ideig az Amerikai Marketing Szövetség (AMA) nemzetközi tanácsadó testületében is szerepet vállalt. Vezetőként és oktatóként nagy hangsúlyt fektetett a gyakorlati esettanulmányok alkalmazására. Jelenleg professor emeritusként vesz részt projektekben, és tiszteletbeli tagja több szakmai szervezetnek.
  • Dr. Bauer András (aktív) – Közgazdász, egyetemi tanár (Corvinus Egyetem), a marketingstratégia és marketingkutatás szaktekintélye. Társszerzője a „Marketing” és „Marketing alapismeretek” című alapműveknek (Berács Józseffel és másokkal), amelyek modern szemléletükkel és gyakorlati példáikkal új szintre emelték a hazai marketingoktatást. Kutatási területei közé tartozik a fogyasztói elégedettség, a piaci orientáció és a szolgáltatásmarketing, ezekben számos publikációt jegyez. Több nemzetközi egyetemen is oktatott vendégprofesszorként, és részt vett EU-s marketingkutatási projektekben. Emellett tanácsadóként is ismert: stratégiai marketingtanácsokat adott hazai és multinacionális cégeknek egyaránt. Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének professzora, és aktív a doktori hallgatók témavezetésében is.
  • Dr. Papp-Váry Árpád János (aktív) – Marketingszakember és egyetemi oktató, a hazai branding (márkaépítés) és place marketing egyik legismertebb szakértője. A Budapesti Metropolitan Egyetemen a Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar dékánja, valamint az MMSZ alelnöke (nemzetközi kapcsolatokért és edukációért felelős). Szakterülete a márkastratégia és az országmárka: jelentős publikációi jelentek meg a nemzeti turisztikai image és városmárkázás témájában. Szerzője több könyvnek, pl. „Márkázott szórakoztatás”, „Sportmarketing”, és társszerzője a „Turizmusmarketing” c. egyetemi tankönyvnek. Gyakran nyilatkozik a médiában a brandépítés aktuális kérdéseiről, illetve rendszeres előadó konferenciákon. Díjai között szerepel a Pro Turismo díj a turizmusmarketingben végzett munkájáért. Fiatal szakemberek mentorálásában is aktív szerepet vállal.
  • Dr. Veres Zoltán (aktív) – Egyetemi tanár, a szolgáltatásmarketing hazai úttörő kutatója. A veszprémi (Pannon) egyetem emeritus professzora, korábban a Gazdaságtudományi Kar dékánja is volt. 1998-ban írta meg „Szolgáltatásmarketing” című könyvét, amely az első magyar nyelvű átfogó mű volt e témában. Kutatásai kiterjedtek a marketing controllingra és az ügyfélérték-számításra is. Aktív szerepet játszott a marketingoktatók országos szövetségében (EMOK) – egy ideig az elnöki posztot is betöltötte. Publikációi nemzetközi szinten is idézettek, több hazai és külföldi egyetem díszdoktora. Vezetői tapasztalattal is bír: részt vett a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar marketing tanszékének fejlesztésében. Nyugdíjasként is rendszeresen publikál és szakmai rendezvények előadója maradt.
  • Dr. Kozák Ákos (aktív) – Piackutató, fogyasztói trendelemző, a GfK Hungária korábbi ügyvezetője, akit szakmai körökben „Mr. GfK”-ként is emlegettek. Nevéhez fűződik számos házkutatás és fogyasztói bizalmi index bevezetése Magyarországon – rendszeresen elemezte a magyar vásárlók hangulatát és költési szokásait a médiában. 2008 és 2010 között a Magyar Marketing Szövetség elnöke volt, ez idő alatt szorgalmazta a KKV-k és nagyvállalatok marketinges együttműködését és a marketing lobbi megerősítését. Később saját tanácsadó céget alapított (Impetus Research), illetve csatlakozott az Egyensúly Intézethez szakértőként. Kutatóként és előadóként is ismert, különösen a fogyasztói bizalom és a gazdasági várakozások terén publikált gyakran. Marketing témájú írásai több szaklapban megjelentek, és közérthetően közvetítették a piackutatási eredményeket a nagyközönség felé.
  • Dr. Klein Sándor (nem aktív) – Pszichológus, a reklámpszichológia és munkapszichológia neves kutatója. Az ELTE egykori oktatója, később a BME professzora, számos alkalmazott pszichológiai könyv szerzője. A marketing területén legismertebb műve az „A reklám pszichológiája” című könyv (1997), amely elsőként tárgyalta átfogóan magyar nyelven, hogyan hatnak a reklámok a fogyasztók gondolkodására és érzelmeire. Nevéhez fűződik a „Túró Rudi” név kitalálása is a ’60-as években – ezzel egy ikonikus magyar márka megszületésében vett részt. Bár fő kutatási területe a munkalélektan volt, a reklám és marketing terén végzett munkájával hidat képezett a pszichológia és a marketing gyakorlata között. Professzorként generációknak tanította meg, miként kell a fogyasztó fejével gondolkodni. Ma már nyugdíjasként él, de könyvei és tanítványai továbbviszik szemléletét.

 

Márkakommunikáció és stratégiai marketing szakemberek

  • Dr. Fazekas Ildikó (aktív) – Marketing szakember és oktató, aki a marketingkommunikáció etikus működéséért és a szakma fejlesztéséért sokat tett. Pályája elején vállalati marketingesként dolgozott (pl. Caola), majd a Budapesti Gazdasági Egyetem és a Corvinus Egyetem oktatója volt. Több mint 25 éve az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkára, illetve ügyvezetője, e minőségében a reklámetika egyik legfőbb hazai őre. Nevéhez köthető a magyar Reklámetikai Kódex folyamatos frissítése és az etikus hirdetési gyakorlat meghonosítása. Nemzetközileg is elismert: volt az Európai Önszabályozó Szervezet (EASA) elnöke, jelenleg is tagja a vezetésének. Emellett a marketingfelsőoktatásban is aktív szerepet vitt/visz (BGE Külker karon és Metropolitan Egyetemen tanított). Publikációi a marketingkommunikáció és reklámszabályozás témakörében jelentek meg, és rendszeresen előad a szakmai konferenciákon. 2022-ben Tonk Emil Életműdíjban részesült a marketing szakma érdekében végzett kiteljesedett életútjáért.
  • Barna Tamás (aktív) – Branding és reklámügynökségi szakember, a Republic Group kreatív ügynökség tulajdonosa és vezetője. Közel 30 éve van a pályán; korábban több nemzetközi hálózati ügynökségnél is dolgozott stratégiai pozícióban, majd saját független ügynökségét építette fel. A Republic Group mára az egyik vezető magyar reklámügynökség, számos ismert kampány fűződik a nevükhöz. Barna Tamás a BrandFestival konferencia alapítója és elnöke, amely évente hozza össze a marketing- és üzleti szféra szereplőit trendek megvitatására. Szakmai hitvallása a fogyasztók mély motivációinak megértése és kreatív bevonása a márkák kommunikációjába. Gyakran nyilatkozik a médiában a márkák kihívásairól (pl. metaverzum, fogyasztói lojalitás), és több szakmai cikk, interjú alanya. Díjai között többször szerepeltek Effie és Kreatív reklámverseny-elismerések csapatával. Aktív coachként is tevékenykedik, vezetőket segít a kreatív gondolkodás fejlesztésében.
  • Hinora Ferenc (aktív) – Marketingstratéga, a Positive Adamsky reklámügynökség (korábban Hinora Group) alapítója és vezérigazgatója. A Magyar Marketing Szövetség jelenlegi elnöke (2016 óta), aki irányítása alatt számos új kezdeményezést indított el a szakma fejlesztésére. Vállalati oldalon és ügynökségi tanácsadóként is szerzett tapasztalatot; stratégiai marketingkommunikációs tanácsadóként több nagy magyar márka építésében részt vett. Elnökként fontosnak tartja a marketing szakma hitelességének növelését és az utánpótlás támogatását, pl. minősítési rendszer kidolgozásával és a Marketing Summit konferencia erősítésével. Aktív szereplője a szakmai közéletnek: cikkei jelennek meg marketingtémákban, gyakran moderál beszélgetéseket. Munkáját 2021-ben a marketingszakma az Év Marketingese díjjal ismerte el. Jelenleg is számos márkán dolgozik ügynökségével, különös figyelmet fordítva a purpose-driven (célvezérelt) marketingre és a fenntarthatósági kommunikációra.
  • Szabó Béla Attila (aktív) – Marketingvezető, a vállalati marketing egyik legsikeresebb hazai képviselője. A Magyar Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatójaként dolgozik, és az utóbbi években többször is az ország top marketingvezetőjének választották. 2020, 2021 és 2022 során egymás után háromszor végzett a Marketing&Media Top50 marketingvezető rangsorának élén, ezzel bebiztosítva helyét a hazai marketing elitben. Véleményvezér szakembernek tartják a szakmában, aki integrált márkakommunikációs stratégiájával és merész kampányaival növelte a Telekom márka értékét. Korábban dolgozott reklámügynökségi oldalon (pl. Young & Rubicam), valamint a Vodafone csoport londoni központjában is márkastratégiai vezetőként. Nevéhez fűződik a Telekom márka 2017-es teljes megújítása. 2024-ben az European Marketer of the Year döntősei közé is jelölték a Magyar Marketing Szövetség ajánlására.

Online és digitális marketing szakemberek

  • Dajka Gábor (aktív) online marketing szakértő, üzleti coach és stratégiai tanácsadó, aki pszichológiai ismereteket is beépít a marketingtevékenységébe. Több mint 17 éve foglalkozik marketinggel, számos hazai vállalkozás online jelenlétét segítette, és napjainkban is aktívan tevékenykedik tanácsadóként. Karrierje során marketingesként és programozóként kezdett dolgozni, majd 2013-ban egyéni vállalkozó lett, 2016-ban pedig megalapította saját marketingügynökségét (Online Forgalomnövelő Marketing Kft.) online marketing kivitelezés és tanácsadás céljából. Üzleti coachként és tanácsadóként is tevékenykedik, így átfogó szemlélettel támogatja ügyfeleit a stratégiák kialakításában és a vállalkozásfejlesztésben.

 

Források: A fenti összefoglaló több hazai szakmai cikkre, hírre és életrajzi forrásra támaszkodik – például a Magyar Marketing Szövetség közleményeire, szaklapok (Marketing&Média, Kreatív) híreire, Wikipédia szócikkekre és szakértői interjúkra. E személyek pályafutása és eredményei jól mutatják a magyar marketing szakma sokszínűségét és fejlődését az elmúlt évtizedekben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Trust me, its user-friendly for any user

Hogyan segíthet a Google Ads az Ön ágazatában?

A Google Ads a világ egyik legkifinomultabb online hirdetési platformja, amely számtalan ágazat vállalkozásai számára kínál testre szabható és jól mérhető hirdetési megoldásokat. Legyen szó fizikai termékeket forgalmazó kiskereskedőről, jogi tanácsadást nyújtó szakemberről vagy épp utazásszervezéssel foglalkozó cégről, a Google Ads segítségével elérheti azokat, akik pontosan az Ön által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresik. A...
Phone screen, cooking recipe and man with healthy kitchen salad information on website, digital blo

8 lépés a Google Ads kampány előkészítéséhez

Ha valaha is vezettél már Google Ads-kampányt, akkor tudod, mennyire fontos a megfelelő előkészítés ahhoz, hogy ne csak elindítsd a hirdetéseidet, de valóban kézzel fogható eredményeket is érj el. Egy 2024-es digitális marketingfelmérés szerint a kis- és középvállalkozások 73%-a a rosszul tervezett kampányok miatt veszít pénzt az első hónapokban. A statisztika arra hívja fel a...
hungary

Fizetési Forradalom 2026-ban: Kötelező Bérsávok és Átlátható Bérezés az EU-ban

Vajon mi történne, ha holnaptól minden álláshirdetésben ott szerepelne a várható fizetés, és a kollégáiddal bármikor szabadon megoszthatnátok a saját fizetéseteket – anélkül, hogy ezt bárki rosszallóan nézné? A legtöbb magyarországi vállalatnál ez ma még elképzelhetetlen, sok helyen továbbra is „tabu téma” a bérkérdés. 2026 júniusától viszont alapjaiban változhat meg a helyzet: az Európai Unió...
Foreman controlling the quality of product

A termékfejlesztés lépései

A termékfejlesztés bármely vállalkozás életében izgalmas, ugyanakkor kockázatos folyamat. Egyrészt lehetőséget ad új piacokra lépni, megerősíteni a márkaértéket vagy hatékonyabban kiszolgálni meglévő ügyfeleket, másrészt sok munkával, erőforrás-befektetéssel jár, és természetesen nem garantált a siker. Ahhoz, hogy a termékfejlesztés ne véletlenszerű kísérletezés legyen, célszerű követni egy átgondolt, lépésről lépésre haladó folyamatot, amely csökkenti a kudarc kockázatát,...

Itt érsz el

© Copyright 2025