Hamis emlékek és pozitív hangulat kapcsolata

Főbb pontok

A kognitív pszichológia egyik legnagyobb kihívása annak vizsgálata, hogy az emberek miért „emlékeznek” olyan eseményekre, információkra, melyek valójában sosem történtek meg. Ez a jelenség a „hamis emlékezés” (false memory), melyre az egyik legismertebb kísérleti módszer a Deese–Roediger–McDermott (DRM) paradigma (Deese, 1959; Roediger & McDermott, 1995). Ebben a feladatban listát mutatnak a résztvevőknek, amiben egymással tartalmilag összefüggő szavak szerepelnek (például „hó”, „tél”, „jég”), noha a listából valójában hiányzik egy központi, „kulcs” (vagy „kritikus”) szó (mint a „hideg”). Később, amikor felismertetési tesztet végeznek, gyakran előfordul, hogy a kritikus szót tévesen úgy azonosítják, mintha szerepelt volna a listában. Ez a téves emlékezés a DRM-paradigma egyik klasszikus megnyilvánulása (Roediger, McDermott & Robinson, 1998).

A pozitív hangulat és a hamis emlékek közötti kapcsolat

Korábban többen vélték úgy, hogy a pozitív hangulat („pozitív affektus”) felerősíti a sémákon vagy asszociációkon alapuló feldolgozást (Bless és mtsai, 1996), így még könnyebb lehet „összekeverni” a valóban bemutatott elemeket a hasonló, de valójában sosem hallott vagy látott tartalmakkal. Storbeck és Clore (2005) például azt feltételezték, hogy a jó kedvben lévő emberek több kapcsolódó asszociációt hoznak létre, és ezért nagyobb arányban emlékeznek majd tévesen valamely kritikus szóra. A cikkük címe („With sadness comes accuracy, with happiness, false memory”) is ezt sejteti: a szomorúság pontossággal, a boldogság hamis emlékezéssel járna együtt.

A gyakorlati eredmények azonban nem támasztották alá, hogy a jó hangulat valóban növeli a hamis emlékek előfordulását. A kontrollcsoport és a pozitív hangulatú csoport között nem találtak különbséget; ehelyett a negatív affektusú résztvevők produkáltak kevesebb téves emléket (vagy inkább kevesebb, a listához kapcsolódó, de nem bemutatott asszociációt). Mindez azonban nem tekinthető klasszikus „hamis emlékezésnek”, mert Storbeck és Clore (2005) nem a szokásos felismertetési tesztet alkalmazták, hanem arra kérték a résztvevőket, jegyezzenek fel minden gondolatot, ami a szavak hallatán eszükbe jutott. Így valójában nem tesztelték, hogy a résztvevő mennyire tudja megkülönböztetni a bemutatott szavakat az asszociációktól; vagyis hiányzott az a monitoring-folyamat, mely a „szimpla felmerülés” és a „valós bemutatás” szétválasztásához szükséges.

Miért fontos a forrásmonitorozás?

A hamis emlék alapvetően nem csupán arról szól, hogy az embernek sok kapcsolódó ötlet jut eszébe, hanem arról is, hogy valaki tévesen gondolja, a fejében megjelenő kritikus szó valóban elhangzott. Vagyis a forrásmonitorozás hiánya (nem ismeri fel, hogy „csak kitalálta” a szót, és nem valódi bemutatás során találkozott vele) kulcsfontosságú tényező. Ha a pozitív hangulat (bizonyos feltételek mellett) éppen a figyelmesebb ellenőrzést erősíti, akkor az többek között abban nyilvánulhat meg, hogy a résztvevő észreveszi: egy asszociáció csak a fejében született, és nem volt része a bemutatott listának.

Pontosan ezt találták Yang, Ceci és Isen (2006), amikor a klasszikus DRM-felállásban dolgoztak. Az első kísérletükben a pozitív affektusú csoport és a kontrollcsoport közt semmilyen különbség nem adódott a téves emlékek tekintetében. A második kísérletükben viszont – amikor a résztvevőket előre figyelmeztették a hamis emlék jelenségére, és bátorították őket az alaposabb forrásellenőrzésre – a pozitív hangulatúak kevesebb hamis emléket mutattak, mint a kontrollok. A szerzők szerint ez a monitoring hatékonyabb működésére utal, melyet a pozitív hangulat segíthet.

Ez az eredmény jól illeszkedik más, nem a memóriára, hanem például problémamegoldásra vagy kockázatvállalásra vonatkozó vizsgálatok sorába is (pl. Estrada, Isen & Young, 1997; Isen & Geva, 1987). Ott is azt találták, hogy a pozitív affektus fokozza a gondos ellenőrzést, az alternatív lehetőségek áttekintését, és a „tévedés lehetőségének” figyelembevételét. Vagyis a pozitív hangulat nem feltétlenül jelent felszínes, elnagyolt gondolkodást; sok esetben kifejezetten alaposabb, körültekintőbb folyamatokra is serkenthet, ha a helyzet ezt kívánja.

Miért lehet ez különösen érdekes a marketingben?

A fogyasztói magatartás és a marketing világában a téves emlékezés központi probléma lehet, hiszen a reklámok, márkanevek, terméktulajdonságok, előnyök és üzenetek gyakran összekeveredhetnek a fogyasztó fejében. Ha a különböző márkák vagy a közeli termékkategóriák közötti distinkció elmosódik, az ronthatja a márka megkülönböztethetőségét, befolyásolva a versenyt is. A DRM-típusú hamis emlékek a marketingben azzal a veszéllyel járnak, hogy a fogyasztó nem emlékszik pontosan, melyik szolgáltatás vagy promóció kihez is tartozott, így nehezebb lesz kialakítani a kötődést (brand loyalty).

Ha a pozitív affektus bizonyos feltételek mellett nem növeli, sőt, néha csökkentheti is a téves emlékek előfordulását (elsősorban amikor a résztvevőt motiválják vagy informálják, hogy legyen alapos), akkor ez a marketingeseknek igen lényeges. Sokan ugyanis éppen azt gondolhatnák, hogy a boldog, euforikus fogyasztó „össze-vissza emlékszik” majd mindenre, és nem különbözteti meg a márkákat. A Yang és mtsai. (2006) kutatása arra utal, hogy ha egy fogyasztó motivált a tévedések elkerülésére (például drága vagy kockázatos vásárlás kapcsán), a pozitív hangulat segítheti a forrásellenőrzést. Így valójában kevesebb zavarral emlékezhet vissza a márka jellemzőire, és pontosabban különíti el az egyes cégek ajánlatait.

Természetesen az sem zárható ki, hogy alacsony bevonódású (low-involvement) termékeknél, ahol a vevő nem érzi fontosnak a részletek ellenőrzését, a jó hangulat mellett is szívesen elfogadja a felületes, felszínes asszociációkat – ami akár téves emlékekhez is vezethet. Vagyis nem kizárt, hogy ugyanaz a pozitív hangulat bizonyos helyzetekben csökkenti, máskor növeli a hamis emlékek valószínűségét, attól függően, hogy mennyire érdekli a fogyasztót a termék, és mennyi erőfeszítést hajlandó beletenni a pontos megkülönböztetésbe.

Csak 5775 Ft
kozepen

Kutatási irányok és tanulságok

1. Monitoring fontossága: A téves emlék nemcsak az asszociációk felmerülésén múlik, hanem a forrásellenőrzésen (felismeri-e valaki, hogy csak a fejében létrejött asszociáció, vagy valóban elhangzott?). A pozitív hangulat – ellentétben a régi sztereotípiákkal – sok esetben segíthet is e forrásellenőrzésben, ha a helyzet erre motivál.

2. Kétarcú pozitív hangulat: A jó kedv néha gyors, kreatív, de kevésbé alapos gondolkodást jelenthet, de ha a feladat (vagy a személyes érdek) azt kívánja, akkor a vidám ember gondosabban és kockázatkerülőbben is viselkedhet. A marketingeseknek figyelembe kell venniük, hogy nem minden pozitív hangulat működik ugyanúgy minden kontextusban.

3. Alkalmazási lehetőségek a marketingben:

• Hogyan előzhető meg a fogyasztók márkák közötti téves emlékezése? Ha a pozitív hangulatot épp a márka keltette, és egyben bátorítja a pontos megkülönböztetést, akkor a hamis emlékek csökkenhetnek.

• Miként lehet támogatni a forrásmonitorozást? A reklámüzenetek, termékösszetevők vagy a logo megjelenítése úgy alakítható, hogy a fogyasztó világosan el tudja különíteni más márkák üzeneteitől.

• Mikor lesz ténylegesen hatékony a pozitív hangulat által keltett gondosabb ellenőrzés? Feltehetően a magasabb árú, kockázatosabb termékeknél, illetve olyan kontextusban, ahol a fogyasztónak valóban fontos a helyes döntés.

4. Óvatosság: Bár akadnak arra mutató eredmények, hogy a negatív hangulat csökkentheti a téves emlékeket, egyáltalán nem biztos, hogy ezzel együtt jár a jobb általános teljesítmény vagy elégedettség. A negatív affektus más területeken ronthatja a döntések minőségét, és a cégek aligha akarnák rosszkedvűvé tenni a vásárlóikat.

Összességében tehát a téves emlék és a pozitív affektus kapcsolata jóval árnyaltabb annál, hogy egyszerűen „a boldogságtól több hibát követünk el” vagy fordítva. A laborvizsgálatok (mint a DRM-kísérletek) egyre több példával szolgálnak arra, hogy a jó hangulat néha valóban elmélyítheti a sémákra épülő felidézést, de ha a fogyasztót megfelelően motiváljuk a pontosságra (például egy fontos, drága vagy kockázatos vásárlási döntés helyzetében), akkor a pozitív hangulat akár csökkentheti is a téves emlékek arányát. A fogyasztói szituációkban ez számos gyakorlati lehetőséget kínál: a reklámstratégiák és a bolti környezet kialakítása során figyelembe vehetjük, hogy a pozitív élmény mellett a fogyasztó akkor lesz a legpontosabb a márkák és termékek közötti különbségek megítélésében, ha megfelelő célorientáltsággal és motivációval is rendelkezik a tényleges különbségek megfigyeléséhez. Ez a szemlélet hosszú távon mind a vásárlók elégedettségét, mind a marketinghatékonyságot növelheti.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...

Itt érsz el

© Copyright 2025