Az alábbiakban összegyűjtöttünk számos magyar marketing szakembert, akik kiemelkedő szerepet játszottak a marketing hazai fejlődésében. A listában szerepelnek a klasszikus marketing és reklám úttörői, a marketingoktatás és -kutatás neves képviselői, a márkaépítés és marketingkommunikáció meghatározó szakemberei, valamint az online/digitális marketing elismert szakértői is. Feltüntettük, hogy jelenleg aktívak-e, vagy már nem aktívak (visszavonultak vagy elhunytak). Minden névhez röviden ismertetjük fő tevékenységét, eredményeit, publikációit vagy díjait.
Klasszikus marketing és reklámszakemberek (úttörők és alapítók)
- Dr. Tomcsányi Pál (nem aktív) – Az agrármarketing hazai úttörője, a marketing tudományos megalapozója Magyarországon. Kertészmérnökből lett marketingkutató, az első magyar ágazati marketingkönyv szerzője (1973-ban „Piacos kertészet, a kertészeti marketing alapjai” jelent meg tőle ). Huszonöt éven át oktatott marketinget a Kertészeti Egyetemen, és nemzetközileg is elismert módszertani fejlesztései voltak az agrármarketing területén. Számos díjat nyert, többek között Széchenyi-díjat, valamint ő kapta elsőként a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Marketing Életműdíját 2015-ben. MTA-tagként és számos tudományos publikáció szerzőjeként nagy hatást gyakorolt a marketing hazai elfogadtatására.
- Dr. Molnár Dezső (nem aktív) – A Budapesti Corvinus Egyetem (korábban Közgáz) legendás marketingprofesszora, a hazai marketingoktatás egyik megalapozója. Közel 90 éves koráig oktatott a Corvinuson marketinget, generációkat nevelve a szakmára. Pályafutása a klasszikus marketing szemlélet meghonosításához járult hozzá a ’70-es, ’80-as évektől kezdődően. 2017-ben – több évtizedes oktatói és kutatói életműve elismeréseként – megkapta az MMSZ Tonk Emil Életműdíjat.
- Dr. Hoffmann Istvánné (Grósz Magdolna) (nem aktív) – A marketingtudomány egyik emblematikus alakja Magyarországon. Az elsők között végzett átfogó kutatásokat a fogyasztói magatartás és fogyasztásszociológia területén, melynek eredménye az 1977-ben megjelent „A magyar háztartások gazdálkodási modellje” című, nemzetközileg is elismert könyv. Társszerzője volt a generációk marketingtankönyvének számító „Marketing”-nek, majd egyedüli szerzőként ennek továbbfejlesztett változatának „Modern marketing”-nek. Kulcsszerepe volt a nemzetközi marketingirodalom hazai elterjesztésében is: ő szerkesztette Philip Kotler több magyarul megjelent művét, biztosítva a magas színvonalú fordítást. Emellett úttörője volt a sportmarketing hazai kialakításának is. Professzorként a Corvinus Egyetemen generációk tanultak tőle; 2016-ban életműdíjjal tüntették ki (MMSZ).
- Dr. Kandikó József (nem aktív) – A hazai marketing egyik szervezeti és oktatási fejlesztője. Hosszú éveken át a tatabányai Modern Üzleti Tudományok Főiskolája (ma Edutus Egyetem) főigazgatója és rektora volt, ahol számos marketinges generáció képzését irányította. A Magyar Marketing Szövetség egykori elnöke, aki a ’90-es években aktívan hozzájárult a marketing szakma szerveződéséhez Magyarországon. Már a ’70-es évek végén külföldön tanulmányozta a marketingtervezés módszertanát, és ezt a tudást hazatérve kamatoztatta az itthoni marketingstratégiák kialakításában. Munkássága elismeréseként 2018-ban MMSZ Életműdíjat kapott.
- Tonk Emil (nem aktív) – A magyar marketingkommunikáció egyik legismertebb szakembere, a Magyar Marketing Szövetség társalapítója és 29 éven át ügyvezető alelnöke. Az 1990-es évektől kezdve úttörő marketingtréner és előadó, akinek gyakorlati tanácsai és üzleti kommunikációs képzései marketingesek ezreit segítették. Nevéhez fűződik a hazai kkv-marketing népszerűsítése; gyakran emlegették „marketing guruként”. Számos cikket, könyvet írt az értékesítésről és marketingről (pl. Üzleti Patika sorozat), és rendszeres előadója volt konferenciáknak. A marketinget mindig etikus, ügyfélközpontú szemlélettel közelítette meg, vallotta, hogy a siker kulcsa az őszinteség és az ügyfelek bizalmának elnyerése. 2021-ben, halála után, róla nevezték el az MMSZ Életműdíját.
- Sas István (nem aktív) – Legendás reklámfilm-rendező és reklámszakember, a magyar reklámipar ikonikus alakja. Több mint 2000 reklámfilmet írt és rendezett pályafutása során , köztük számos emlékezetes klasszikust (Hurka Gyurka, Skála Kópé, Pécsi kesztyű, Traubiszóda, OTP „forgóajtó”, stb.), amelyek szállóigévé váltak. Kreatív munkásságát közel száz díjjal jutalmazták a hazai reklámfilm-szemléken, és a közönségszavazásokon is rendre első volt. Nemzetközi szinten is kiemelkedőt alkotott: a cannes-i reklámfesztiválokról összesen 1 ezüst és 7 bronz oroszlánt, valamint 3 nemzeti díjat hozott el, ami páratlan teljesítmény. Balázs Béla-díjas filmrendezőként és Érdemes Művészként a reklámpszichológia szakértőjeként is számon tartották (pszichológus végzettségű). Aktív szerepet vállalt a szakma szervezeteiben: 1976-ban már reklámot oktatott, a Magyar Reklámszövetség alapítói közt volt (később alelnöke is lett). Több szakkönyv szerzője (pl. „Ezt nem adom, ez disznósajt” címmel írt visszaemlékezést). 2018-ban bekövetkezett haláláig fáradhatatlanul dolgozott a reklámszakma oktatásán és társadalmi elismertetésén.
- Alexander Brody (nem aktív) – Magyar származású, nemzetközileg elismert reklámszakember és üzletember. A New York-i reklámvilágban futott be karriert: 40 évig dolgozott a Young & Rubicam ügynökségnél, ahol gyakornokból egészen az elnöki posztig jutott, majd később a Ogilvy & Mather Worldwide elnöke is volt. 1984–87 között a Reklám Világszövetség (IAA) globális elnökeként tevékenykedett, vezetése alatt csatlakozott a szervezethez Magyarország, Kína és a Szovjetunió. Az 1990-es évektől részben Magyarországon élt, számos vállalat és alapítvány vezetésében részt vett, és magyar nyelven is jelentek meg népszerű aforizmakötetei. Örökös tiszteletbeli tagja volt a Magyar Reklámszövetségnek. Elegáns, művelt stílusával és tapasztalatával igazi mentorfigurája volt a szakmának egészen 2022-ben bekövetkezett haláláig.
- Dr. Megyer Örs (nem aktív) – A modern reklámipar és önszabályozás kiemelkedő alakja. 1971-ben kezdte pályáját a Magyar Hirdetőnél (az akkori állami reklámvállalatnál), ahol később vezérigazgató-helyettes lett. Megalapította a DDB Budapest reklámügynökséget a ’90-es évek elején, és tíz éven át vezette; nevéhez fűződik minden idők egyik leghíresebb magyar reklámja, a „Kovács úr 26 év után vette meg élete második autóját” szlogenjű kampány. Ő indította el az OMD médiaügynökség hazai irodáját is. Szerepet vállalt az Effie reklámhatékonysági díj meghonosításában Magyarországon. 2000-es évektől saját tanácsadó cégein keresztül segítette a marketingkommunikációt. Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) alapító tagja, 21 évig elnöke volt, aktívan közreműködött a reklámszakma etikai kódexének kidolgozásában és a reklámtörvény kialakításában. Munkájáért 2024-ben MMSZ Életműdíjjal jutalmazták ; ma az ÖRT tiszteletbeli elnöke, visszavonultan él, de a szakmai testületekben (pl. MRSZ felügyelőbizottság) továbbra is tiszteletbeli szerepet visz.
Marketingoktatás, kutatás és fogyasztói magatartás szakértők
- Dr. Törőcsik Mária (aktív) – Egyetemi tanár, a fogyasztói magatartás és trendkutatás elismert kutatója. Több évtizede oktat marketinget, marketingstratégiát, vásárlói és fogyasztói magatartást, valamint márkamenedzsmentet a Pécsi Tudományegyetemen. Számos szakkönyv szerzője és társszerzője, például „Bevezetés a marketingbe”, „Vásárlói magatartás”, „Fogyasztói magatartás – Insight, trendek, vásárlók”, amelyek alapművek a hazai marketingoktatásban. Kutatásai a generációk eltérő fogyasztói szokásaira és életstílusaira irányulnak, és e téren úttörő eredményeket ért el. Tanácsadóként is aktív: saját piackutató és tanácsadó cége révén számos vállalatnak segített megérteni a fogyasztókat. Széles körű szakmai elismertségét mutatja, hogy megalakulásakor ő lett az Országmárka Tanács szakmai elnöke, ahol hosszú éveken át dolgozott Magyarország imázsának fejlesztésén. 2023-ban a Tonk Emil Életműdíj kitüntetettje lett, elismerve, hogy munkássága átfogó hatást gyakorolt a marketing egészére.
- Dr. Hofmeister-Tóth Ágnes (aktív) – Közgazdász, egyetemi tanár, a Budapesti Corvinus Egyetem korábbi Marketing Tanszék-vezetője, a fogyasztói magatartás és marketingpszichológia neves kutatója. Számos publikációt jegyez a fogyasztói értékekről, attitűdökről és egészségtudatos fogyasztásról, kutatásai kiterjednek a reklámok hatásmechanizmusaira is. Társszerzője a „Marketing alapismeretek” c. tankönyvnek, valamint vezető szerzője a „Fogyasztói magatartás” c. egyetemi jegyzetnek, mely generációk számára alapozta meg e terület ismeretét. Aktívan részt vesz a marketing tudományos közéletében: tagja az MTA Marketingtudományi Albizottságának, korábban alelnöke volt az Európai Marketing Akadémiának (EMAC) is. Hallgatói és kollégái elismerik precizitását és azt a törekvését, hogy a legújabb nemzetközi kutatási eredményeket is beépítse az oktatásba. Jelenleg professor emeritaként is tevékeny szakmai mentor.
- Dr. Berács József (aktív) – Egyetemi tanár, a marketingoktatás egyik meghatározó alakja itthon. A Budapesti Corvinus Egyetem volt Marketing Intézet-igazgatója, vezetésével indult el Magyarországon az első marketing Ph.D. program a ’90-es években. Társszerzője a piacvezető „Marketing” tankönyvnek (Bauer Andrással közösen) , amely több kiadást is megért és generációk tanultak belőle. Kutatási területe a marketingstratégia és a piacorientáció, számos tanulmánya jelent meg rangos folyóiratokban. Aktív nemzetközi kapcsolatokat épített: egy ideig az Amerikai Marketing Szövetség (AMA) nemzetközi tanácsadó testületében is szerepet vállalt. Vezetőként és oktatóként nagy hangsúlyt fektetett a gyakorlati esettanulmányok alkalmazására. Jelenleg professor emeritusként vesz részt projektekben, és tiszteletbeli tagja több szakmai szervezetnek.
- Dr. Bauer András (aktív) – Közgazdász, egyetemi tanár (Corvinus Egyetem), a marketingstratégia és marketingkutatás szaktekintélye. Társszerzője a „Marketing” és „Marketing alapismeretek” című alapműveknek (Berács Józseffel és másokkal) , amelyek modern szemléletükkel és gyakorlati példáikkal új szintre emelték a hazai marketingoktatást. Kutatási területei közé tartozik a fogyasztói elégedettség, a piaci orientáció és a szolgáltatásmarketing, ezekben számos publikációt jegyez. Több nemzetközi egyetemen is oktatott vendégprofesszorként, és részt vett EU-s marketingkutatási projektekben. Emellett tanácsadóként is ismert: stratégiai marketingtanácsokat adott hazai és multinacionális cégeknek egyaránt. Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének professzora, és aktív a doktori hallgatók témavezetésében is.
- Dr. Papp-Váry Árpád János (aktív) – Marketingszakember és egyetemi oktató, a hazai branding (márkaépítés) és place marketing egyik legismertebb szakértője. A Budapesti Metropolitan Egyetemen a Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar dékánja, valamint az MMSZ alelnöke (nemzetközi kapcsolatokért és edukációért felelős). Szakterülete a márkastratégia és az országmárka: jelentős publikációi jelentek meg a nemzeti turisztikai image és városmárkázás témájában. Szerzője több könyvnek, pl. „Márkázott szórakoztatás”, „Sportmarketing”, és társszerzője a „Turizmusmarketing” c. egyetemi tankönyvnek. Gyakran nyilatkozik a médiában a brandépítés aktuális kérdéseiről, illetve rendszeres előadó konferenciákon. Díjai között szerepel a Pro Turismo díj a turizmusmarketingben végzett munkájáért. Fiatal szakemberek mentorálásában is aktív szerepet vállal.
- Dr. Veres Zoltán (aktív) – Egyetemi tanár, a szolgáltatásmarketing hazai úttörő kutatója. A veszprémi (Pannon) egyetem emeritus professzora, korábban a Gazdaságtudományi Kar dékánja is volt. 1998-ban írta meg „Szolgáltatásmarketing” című könyvét, amely az első magyar nyelvű átfogó mű volt e témában. Kutatásai kiterjedtek a marketing controllingra és az ügyfélérték-számításra is. Aktív szerepet játszott a marketingoktatók országos szövetségében (EMOK) – egy ideig az elnöki posztot is betöltötte. Publikációi nemzetközi szinten is idézettek, több hazai és külföldi egyetem díszdoktora. Vezetői tapasztalattal is bír: részt vett a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar marketing tanszékének fejlesztésében. Nyugdíjasként is rendszeresen publikál és szakmai rendezvények előadója maradt.
- Dr. Kozák Ákos (aktív) – Piackutató, fogyasztói trendelemző, a GfK Hungária korábbi ügyvezetője, akit szakmai körökben „Mr. GfK”-ként is emlegettek. Nevéhez fűződik számos házkutatás és fogyasztói bizalmi index bevezetése Magyarországon – rendszeresen elemezte a magyar vásárlók hangulatát és költési szokásait a médiában. 2008 és 2010 között a Magyar Marketing Szövetség elnöke volt , ez idő alatt szorgalmazta a KKV-k és nagyvállalatok marketinges együttműködését és a marketing lobbi megerősítését. Később saját tanácsadó céget alapított (Impetus Research), illetve csatlakozott az Egyensúly Intézethez szakértőként. Kutatóként és előadóként is ismert, különösen a fogyasztói bizalom és a gazdasági várakozások terén publikált gyakran. Marketing témájú írásai több szaklapban megjelentek, és közérthetően közvetítették a piackutatási eredményeket a nagyközönség felé.
- Dr. Klein Sándor (nem aktív) – Pszichológus, a reklámpszichológia és munkapszichológia neves kutatója. Az ELTE egykori oktatója, később a BME professzora, számos alkalmazott pszichológiai könyv szerzője. A marketing területén legismertebb műve az „A reklám pszichológiája” című könyv (1997), amely elsőként tárgyalta átfogóan magyar nyelven, hogyan hatnak a reklámok a fogyasztók gondolkodására és érzelmeire. Nevéhez fűződik a „Túró Rudi” név kitalálása is a ’60-as években – ezzel egy ikonikus magyar márka megszületésében vett részt. Bár fő kutatási területe a munkalélektan volt, a reklám és marketing terén végzett munkájával hidat képezett a pszichológia és a marketing gyakorlata között. Professzorként generációknak tanította meg, miként kell a fogyasztó fejével gondolkodni. Ma már nyugdíjasként él, de könyvei és tanítványai továbbviszik szemléletét.
Márkakommunikáció és stratégiai marketing szakemberek
- Dr. Fazekas Ildikó (aktív) – Marketing szakember és oktató, aki a marketingkommunikáció etikus működéséért és a szakma fejlesztéséért sokat tett. Pályája elején vállalati marketingesként dolgozott (pl. Caola), majd a Budapesti Gazdasági Egyetem és a Corvinus Egyetem oktatója volt. Több mint 25 éve az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkára, illetve ügyvezetője, e minőségében a reklámetika egyik legfőbb hazai őre. Nevéhez köthető a magyar Reklámetikai Kódex folyamatos frissítése és az etikus hirdetési gyakorlat meghonosítása. Nemzetközileg is elismert: volt az Európai Önszabályozó Szervezet (EASA) elnöke, jelenleg is tagja a vezetésének. Emellett a marketingfelsőoktatásban is aktív szerepet vitt/visz (BGE Külker karon és Metropolitan Egyetemen tanított). Publikációi a marketingkommunikáció és reklámszabályozás témakörében jelentek meg, és rendszeresen előad a szakmai konferenciákon. 2022-ben Tonk Emil Életműdíjban részesült a marketing szakma érdekében végzett kiteljesedett életútjáért.
- Barna Tamás (aktív) – Branding és reklámügynökségi szakember, a Republic Group kreatív ügynökség tulajdonosa és vezetője. Közel 30 éve van a pályán; korábban több nemzetközi hálózati ügynökségnél is dolgozott stratégiai pozícióban, majd saját független ügynökségét építette fel. A Republic Group mára az egyik vezető magyar reklámügynökség, számos ismert kampány fűződik a nevükhöz. Barna Tamás a BrandFestival konferencia alapítója és elnöke, amely évente hozza össze a marketing- és üzleti szféra szereplőit trendek megvitatására. Szakmai hitvallása a fogyasztók mély motivációinak megértése és kreatív bevonása a márkák kommunikációjába. Gyakran nyilatkozik a médiában a márkák kihívásairól (pl. metaverzum, fogyasztói lojalitás), és több szakmai cikk, interjú alanya. Díjai között többször szerepeltek Effie és Kreatív reklámverseny-elismerések csapatával. Aktív coachként is tevékenykedik, vezetőket segít a kreatív gondolkodás fejlesztésében.
- Hinora Ferenc (aktív) – Marketingstratéga, a Positive Adamsky reklámügynökség (korábban Hinora Group) alapítója és vezérigazgatója. A Magyar Marketing Szövetség jelenlegi elnöke (2016 óta), aki irányítása alatt számos új kezdeményezést indított el a szakma fejlesztésére. Vállalati oldalon és ügynökségi tanácsadóként is szerzett tapasztalatot; stratégiai marketingkommunikációs tanácsadóként több nagy magyar márka építésében részt vett. Elnökként fontosnak tartja a marketing szakma hitelességének növelését és az utánpótlás támogatását, pl. minősítési rendszer kidolgozásával és a Marketing Summit konferencia erősítésével. Aktív szereplője a szakmai közéletnek: cikkei jelennek meg marketingtémákban, gyakran moderál beszélgetéseket. Munkáját 2021-ben a marketingszakma az Év Marketingese díjjal ismerte el. Jelenleg is számos márkán dolgozik ügynökségével, különös figyelmet fordítva a purpose-driven (célvezérelt) marketingre és a fenntarthatósági kommunikációra.
- Szabó Béla Attila (aktív) – Marketingvezető, a vállalati marketing egyik legsikeresebb hazai képviselője. A Magyar Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatójaként dolgozik, és az utóbbi években többször is az ország top marketingvezetőjének választották. 2020, 2021 és 2022 során egymás után háromszor végzett a Marketing&Media Top50 marketingvezető rangsorának élén , ezzel bebiztosítva helyét a hazai marketing elitben. Véleményvezér szakembernek tartják a szakmában , aki integrált márkakommunikációs stratégiájával és merész kampányaival növelte a Telekom márka értékét. Korábban dolgozott reklámügynökségi oldalon (pl. Young & Rubicam), valamint a Vodafone csoport londoni központjában is márkastratégiai vezetőként. Nevéhez fűződik a Telekom márka 2017-es teljes megújítása. 2024-ben az European Marketer of the Year döntősei közé is jelölték a Magyar Marketing Szövetség ajánlására.
Online és digitális marketing szakemberek
- Dajka Gábor (aktív) – online marketing szakértő, üzleti coach és stratégiai tanácsadó, aki pszichológiai ismereteket is beépít a marketingtevékenységébe. Több mint 17 éve foglalkozik marketinggel, számos hazai vállalkozás online jelenlétét segítette, és napjainkban is aktívan tevékenykedik tanácsadóként. Karrierje során marketingesként és programozóként kezdett dolgozni, majd 2013-ban egyéni vállalkozó lett, 2016-ban pedig megalapította saját marketingügynökségét (Online Forgalomnövelő Marketing Kft.) online marketing kivitelezés és tanácsadás céljából. Üzleti coachként és tanácsadóként is tevékenykedik, így átfogó szemlélettel támogatja ügyfeleit a stratégiák kialakításában és a vállalkozásfejlesztésben.
Források: A fenti összefoglaló több hazai szakmai cikkre, hírre és életrajzi forrásra támaszkodik – például a Magyar Marketing Szövetség közleményeire, szaklapok (Marketing&Média, Kreatív) híreire, Wikipédia szócikkekre és szakértői interjúkra. E személyek pályafutása és eredményei jól mutatják a magyar marketing szakma sokszínűségét és fejlődését az elmúlt évtizedekben.